stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024
  • کد خبر : 124627
  • 29 اردیبهشت 1399 - 8:05
3

جنجال در السالوادور؛ اعلام وضعیت فوق‌العاده بدون تایید کنگره

جنجال در السالوادور؛ اعلام وضعیت فوق‌العاده بدون تایید کنگره

دادستان کل السالوادور حکم رئیس‌جمهوری این کشور که وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است تا تدابیر مقابله با کرونا را بدون دریافت تاییدیه از سوی کنگره تمدید کند، به چالش کشید.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، کنگره السالوادور ماه مارس وضعیت فوق‌العاده برای واکنش به پاندمی کروناویروس را تایید کرد اما بعد از یک تمدید در ماه آوریل، قرار بود این وضعیت روز یکشنبه به پایان برسد. قانونگذاران قصد داشتند تا درباره تمدید این وضعیت در جلسه امروز دوشنبه رایزنی کنند.

در کمتر از یک سال از گذشت حکومت نایب بوکله، رئیس‌جمهوری ۳۸ ساله السالوادور بارها جنجال‌هایی ایجاد شده است. گروه‌های حقوق بشری بارها به تمایلات خودکامگی او اعتراض کرده‌اند. ماه فوریه، بولکه و گروهی از سربازان مسلح به مسلسل به مدت کوتاهی کنگره را به اشغال خودشان درآوردند. او ماه گذشته هم تصاویری از صدها زندانی عضو باندهای تبهکار را منتشر کرد که جنجال به پا کرد. زندانیان با لباس‌های زیر خود و به صورت فشرده و پشت به پشت یکدیگر با دست‌های بسته روی زمین نشسته بودند. انتشار این تصاویر اعتراض فعالان را به دنبال داشت.

روز یکشنبه اندکی پس از صدور حکم بوکله، دادستان کل السالوادور طرح شکایتی را مطرح کرده که اقدام او را مغایر قانون اساسی و مغایر نظر دیوان عالی این کشور توصیف می‌کند. اما بوکله تاکید دارد در حوزه اختیاراتش عمل کرده است.

او در پیامی توییتری نوشت: تمام روسای جمهوری در تاریخ دموکراتیک کشورمان حق اعلام وضعیت فوق‌العاده را داشته و از آن استفاده کردند، آن هم بدون تایید قانونگذاران. آیا می‌شود برای اولین بار جلوی یک رئیس‌جمهوری را بابت استفاده از آن حق حیاتی گرفت؟

دولت بوکله تاکید دارد چنانچه کنگره از تشکیل جلسه باز بماند، رئیس‌جمهوری حق اعلام وضعیت فوق‌العاده را دارد. آن‌ها در ادامه برای توجیه اقدامشان، به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا و خطر شیوع بیشتر این ویروس اشاره کردند. تاکنون ۱۳۳۸ مورد ابتلای تایید شده به کرونا و ۳۰ مورد تلفات در السالوادور گزارش شده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.