stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 125663
  • 30 اردیبهشت 1399 - 12:05
3

نیروهای حفتر عقب‌نشینی از پایگاه الوطیه را تاکتیکی خواندند/ سازمان ملل دعوت به مذاکره کرد

نیروهای حفتر عقب‌نشینی از پایگاه الوطیه را تاکتیکی خواندند/ سازمان ملل دعوت به مذاکره کرد

یکی از مسؤولان ارتش مستقر در شرق لیبی در توجیه شکست اخیر این نیروها اعلام کرد، خروج نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی از پایگاه الوطیه تاکتیکی بوده و بر روند درگیری‌ها تأثیری نخواهد گذاشت.

قلم | qalamna.ir :

در پی تسلط نیروهای دولت توافق ملی لیبی بر پایگاه الوطیه خالد المحجوب، یکی از مسؤولان نیروهای شورشی مستقر در شرق لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر در اظهاراتی به اسکای‌نیوز گفت، در پایگاه الوطیه جز نیروهای محدود برای حفاظت از آن هیچ نیروی نظامی و هواپیمایی وجود نداشت.

وی تأکید کرد: ترکیه عملا متجاوزی شده که به واسطه افسران و نیروهای خود در خاک لیبی می‌جنگد و مستقیما به نیروهای مسلح ما حمله می‌کند. طی روزهای گشته خسارت‌های سنگینی به شبه‌نظامیان وارد کردیم و ارتش ملی لیبی به هر قیمتی که باشد درگیری‌ها با ترکیه را ادامه می‌دهد.

المحجوب گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد نتایج مثبتی بر آینده روند درگیری‌ها در لیبی خواهد داشت.

همچنین سایت اطلاع‌رسانی جنگ اعلام کرد، ارتش شرق حملات متعددی به مواضع نظامیان در اطراف پایگاه الوطیه داشت. رسانه‌های محلی نیز گزارش دادند، دست‌کم ۲۰ شبه نظامی در این حملات کشته شدند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در پی اعلام تسلط دولت توافق ملی بر پایگاه استراتژیک الوطیه، استیفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری مجازی در نیویورک با ارسال پیامی به طرف‌های درگیری در لیبی خواستار توقف درگیری‌ها و از سرگیری روند سیاسی در این کشور شد و گفت، لیبی جزء ضعیف‌ترین کشورهاست و غیرنظامیان، آوارگان و پناهندگان این کشور از حملات به مراکز بهداشتی و زیرساخت‌های شهری رنج می‌برند.

پیش از این سخنگوی رسانه‌ای عملیات “آتشفشان خشم” از تسلط نیروهای دولت وفاق ملی لیبی بر پایگاه هوایی راهبردی “الوطیه” در غرب طرابلس خبر داده بود.

دولت توافق ملی لیبی با تسلط بر این پایگاه مناطق و شهرهای موجود در امتداد طرابلس در غرب تا گذرگاه مرزی “رأس جدیر” با تونس را کاملا تحت کنترل خواهد گرفت.

در همین راستا، محمد القمودی، فرمانده میدانی نیروهای دولت توافق ملی به خبرگزاری فرانسه گفت، بازپس گیری الوطیه از نیروهای حفتر دولت توافق را برای تکمیل عملیات پاکسازی در غرب لیبی در یک موقعیت عالی قرار خواهد داد.

وی پیرامون نحوه بازپس گیری پایگاه الوطیه گفت: حملات زمینی را با پشتیبانی هوایی برای تسلط بر الوطیه اجرایی کردیم و عملیات کاملا محرمانه آغاز شد و به سمت پایگاه که از چند هفته پیش از سه محور محاصره شده بود، پیشروی و نیروهای مستقر در آن را وادار به عقب نشینی کردیم. در این حمله نیروهای ارتش ملی مقاومت چندانی نکردند و تنها تلاش داشتند با وقت کشی فرصت را برای عقب‌نشینی فراهم کنند.

وی در پایان با بیان اینکه نیروهای دولت توافق ملی در حال حاضر به دنبال برقراری امنیت و پاکسازی اطراف پایگاه هستند، گفت، پایگاه الوطیه از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل نیروهای حفتر بود و با از دست دادن آن بسیاری از معادله‌ها تغییر خواهد کرد و این پیروزی استراتژیک برای دولت توافق ملی است.

همچنین پژوهشگر موسسه سیاست بین‌المللی آلمان در خصوص تسلط دولت توافق ملی بر این پایگاه گفت، این اقدام دست دولت توافق را باز خواهد گذاشت و آنها قادر خواهند بود به سمت خطوط مقدم در جنوب طرابلس پیشروی کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.