stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 133327
  • 18 خرداد 1399 - 15:46
2

سخنگوی اردوغان: موضع روسیه و آمریکا درباره حفتر در حال تغییر است

سخنگوی اردوغان: موضع روسیه و آمریکا درباره حفتر در حال تغییر است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، موضع آمریکا و روسیه نسبت به خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در حال تغییر است.

قلم | qalamna.ir :

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت چاپ ترکیه خاطرنشان کرد، همگان از جمله آمریکا به همان نقطه نظری رسیده‌اند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر در دیدگاهش نسبت به لیبی رسیده بود.

کالین در ادامه افزود: موضع آمریکا و روسیه نسبت به فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در حال تغییر است و ترسیم چشم‌انداز پایان ژنرال حفتر سخت نیست.

وی همچنین گفت: حدود شش الی هفت ماه پیش، میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و خلیفه حفتر  گفت‌وگوهای تلفنی انجام شد و افکار عمومی در آمریکا نسبت به خلیفه حفتر بدبین هستند و وی را شخصی می‌دانند که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد که با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرده و بر سر فعالیت‌های غیرسازنده حفتر در لیبی به اتفاق نظر رسیده‌اند.

این مسؤول ترکیه درخصوص موضع روسیه عنوان کرد، تماس‌ها با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ادامه دارند و مسکو هیچ‌گونه روابط دیپلماتیکی با دولت فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی نداشته است و سفر وزیر خارجه لیبی به مسکو تحول بسیار مهمی است.

وی اظهار کرد، گفت‌وگوی روسیه با دولت وفاق ملی لیبی و بررسی مواضع آنها با یکدیگر، امری مثبت است.

پیشتر، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که با فائز السراج بر سر توسعه همکاری میان دو کشور در زمینه استفاده از منابع طبیعی شرق مدیترانه به اتقاق‌نظر رسیده‌اند.

کالین در خصوص همکاری میان آنکارا و طرابلس در زمینه منابع طبیعی گفت: ترکیه اصول اساسی خود را دارد و یکی از این اصول این است که منابع طبیعی را صرف منافع تمامی لیبیایی‌ها می‌کند.

وی تاکید کرد، ترکیه با دولت وفاق به خاطر دستیابی به راهکاری در لیبی همکاری دارد و ترکیه توافقات دوجانبه با دولت وفاق دارد و ممکن است توافقات جدیدی اضافه شوند که در نشست آنکارا در خصوص آن رایزنی شد.

کالین همچنین اظهار کرد، لیبی مقصد یا بخش جدیدی برای ترکیه نیست پیمانکاران ترکیه‌ای پیشقراولان در ساخت زیرساخت‌ها بوده‌اند و آنها در لیبی از دهه هشتاد پل‌ها، راه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و خانه‌ها ساخته‌اند. ترکیه مثل مناطق دیگر جهان در لیبی در بنادر و زیرساخت‌ها بوده از این رو ثبات سیاسی برای شروع سازندگی ضروری است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.