stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 135132
  • 24 خرداد 1399 - 5:21
4

تأکید ترکیه بر راهکار سیاسی برای حل بحران لیبی

تأکید ترکیه بر راهکار سیاسی برای حل بحران لیبی

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که راه‌حل ممکن برای بحران لیبی٬ نه نظامی بلکه سیاسی است.

قلم | qalamna.ir :

ابراهیم کالین٬ سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که راه‌حل ممکن برای بحران لیبی٬ نه نظامی بلکه سیاسی است. کالین که به برلین سفر کرده است، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی و شبکه تی‌آرتی در این باره اظهار داشت: کنفرانسی با محوریت لیبی و تحت نظر سازمان ملل متحد در برلین برگزار شد که اردوغان نیز در آن حضور داشت.

وی تصریح کرد: خلیفه حفتر توافقنامه سیاسی لیبی را که به «توافق صخیرات» معروف است، به رسمیت نشناخته و خود را تنها حاکم لیبی عنوان می‌کند. حفتر همچنین حملات خود را ادامه می‌دهد.

کالین با بیان این که دولت وفاق ملی اخیراً مواضع مهمی را تحت کنترل درآورده، گفت: اما قطعاً راه‌حل باید سیاسی باشد، نه نظامی. مهم این است که این مرحله به گامی تبدیل شود که راه را برای یک راهکار سیاسی هموار کند. ترکیه نیز از یک راه حل سیاسی در لیبی پشتیبانی می‌کند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با یادآوری درخواست حفتر برای آتش‌بس در لیبی، گفت: در حالی که ابتکاراتی مانند سازمان ملل و کنفرانس برلین وجود دارد، اما واضح است که با آتش‌بس اعلام شده به صورت یک‌جانبه یا با برخی پیشنهادهای جایگزین، شاهد روند مثبتی نخواهیم بود. بنابراین همه تلاش‌ها باید با هماهنگی همزمان انجام شود.

او ادامه داد: رئیس‌جمهوری ترکیه دیپلماسی فشرده‌ای با ترامپ و پوتین دارد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز به مذاکره با مقامات کشورهای مختلف ادامه می‌دهد. در نهایت ما طرفدار راه‌حل سیاسی در لیبی هستیم و می‌دانیم که چاره کل٬ راه‌حل نظامی نیست. ما همچنان تلاش خواهیم کرد تا زمینه لازم برای این امر فراهم شود.

کالین با تأکید بر این که ترکیه نیز طرفدار آتش‌بس در لیبی است، افزود: اما مهم این است که این پیشنهاد از جانب چه کسی٬ در چه زمینه‌ای و با چه شرایطی داده می‌شود. پس از ارائه پیشنهاد آتش‌بس، مواردی مانند چگونگی اجرای آن٬ ناظران و نحوه مجازات متخلفان باید روشن شود. حفتر هر زمان که تحت فشار قرار گرفته یا آتش‌بس اعلام می‌کند و یا خود را به عنوان تنها حاکم لیبی معرفی می‌کند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه بیان کرد: ما در گذشته نیز نمونه‌هایی از این مورد را دیدیم. دولت وفاق ملی در طرابلس هیچ اعتمادی به حفتر ندارد. آنها فکر می‌کنند این نیز یک تاکتیک است. البته تا حدود زیادی درست فکر می‌کنند زیرا حفتر در گذشته نیز بیانیه‌های ابوظبی، مسکو و برلین را نقض کرده است و اکنون که در موضع ضعف قرار گرفته، سعی دارد با اعلام آتش‌بس فضایی را برای خود باز کند. بنابراین عدم اعتماد دولت وفاق ملی به حفتر قابل درک است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.