stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 135147
  • 24 خرداد 1399 - 9:01
5
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی:

تویسرکان در تولید گردو استعدادی ویژه دارد/بهره گیری از ظرفیت‌های کشاورزی قراردادی برای کشمش

تویسرکان در تولید گردو استعدادی ویژه دارد/بهره گیری از ظرفیت‌های کشاورزی قراردادی برای کشمش
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی برای گردوی کشور است، گفت: تویسرکان در تولید گردو استعدادی ویژه دارد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، داراب حسنی در سی و چهارمین مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان همدان که در شهرستان تویسرکان برگزار شد، گفت: تویسرکان منطقه‌ای ویژه است که در تولید گردو استعدادی ویژه دارد.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در محصول گردو ثروت قابل توجهی وجود دارد که باید برای آن برنامه داشت، اضافه کرد: اصلاح باغات گردو و اجرای طرح سرشاخه کاری همچنین تولید نهال گردوی پیوندی در این شهرستان از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در راستای حمایت از تولید این محصول در حال اجرا است.

حسنی خاطرنشان کرد: وجود نیروی انسانی زبده در کنار تنوع محصول گردو در شهرستان تویسرکان یک مزیت است که سبب شده برای دیگر محصولات باغی نیز از سوی وزارتخانه برنامه ریزی صورت گیرد به طوری که برای محصول انگور ملایر نیز برنامه‌هایی ارائه شده است.

وی با بیان این که برای انگور ملایر نیز برنامه‌هایی برای اصلاح باغات در قالب طرح فراز و همچنین تنوع دهی به ارقام انگور برنامه ریزی شده که در دست اجرا است، تصریح کرد:در سطح کشور سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن کشمش تولید می‌شود که شهرستان ملایر دارای سهم قابل توجهی از تولید این محصول است لذا برای کشمش نیز با بهره گیری از ظرفیت‌های کشاورزی قراردادی برنامه ریزی هایی انجام شده و در دست اجرا است.

تویسرکان رتبه دوم سطح زیر کشت گلخانه‌های استان همدان

فرماندار شهرستان تویسرکان نیز در این راستا اظهار کرد: تویسرکان، شهرستانی منحصر به فرد در شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

سیدرسول حسینی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با جمعیتی بالغ بر ۱۰۵ هزار نفر دارای ۱۰۵ روستا و سه شهر است، گفت: قاطبه مردم شهرستان فعالان و زحمت کشان بخش کشاورزی هستند.

وی از وجود ۱۸۰ هزار هکتار مرتع و اراضی کشاورزی در سطح شهرستان سخن گفت و افزود: بیش از ۵۵ هزار هکتار مساحت زراعت و ۹۵۰۰ هکتار مساحت باغات شهرستان تویسرکان است.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان مجری طرح عظیم سرشاخه کاری گردو در کشور است، گفت: ۳۰۰ هزار پیوندک تا کنون در این طرح در شهرستان زده شده است.

وی به زبانزد بودن کیفیت و طرح سرشاخه کاری گردو در کشور کانادا اشاره کرد و گفت: تویسرکان با ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو و برداشت ۲۰ هزار تن قطب تولید گردو است.

این مسئول با بیان این که شهرستان تویسرکان در تولید سیر، سماق و آلو ظرفیت بالا و قابل توجهی داشته و قابل طرح در کشور است، تصریح کرد: گندم، جو و کلزا نیز در شهرستان حرف برای گفتن دارند.

حسینی وجود سه نمونه کشوری استان در بین چهار نفر از تویسرکان را نشان از توان بالای کشاورزان شهرستان دانست و افزود: این مهم، دلیلی برای برگزاری سی و چهارمین دوره تجلیل و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی استان همدان در تویسرکان است.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان رتبه دوم سطح زیر کشت گلخانه در استان همدان را دارد، ابراز امیدواری کرد: در سال جهش تولید لحظه به لحظه شاهد توسعه همه جانبه شهرستان بویژه در بخش کشاورزی باشیم

امام جمعه شهرستان تویسرکان نیز با تأکید بر اینکه نسبت به صادرات محصولات کشاورزی نمی‌توان بی تفاوت بود، افزود: محصولاتی مانند سیر، گوجه و مواردی از این قبیل اگر صادر نشود کشاورز به مشکل برمی خورد،

حجت الاسلام مرتضی موحدی خرد شدن اراضی را آفتی برای مقوله کشاورزی دانست و تأکید کرد: باید به تعاونی‌ها کمک کرد و تسهیلاتی در اختیارش باشد تا در تجمیع اراضی موفق عمل کنند.

وی با اشاره به توفیق غربی‌ها در زمینه کشاورزی‌ها مکانیزه، گفت: در ایران نیز می‌توانیم با همت و مشارکت و اهتمام بیشتر در مسیر مکانیزه شده فعالیت‌های کشاورزی پیش رفت.

امام جمعه تویسرکان با اشاره به اینکه استفاده از مواد شیمیایی زیاد و سموم اصولی نیست و موجب تخریب محصولات کشاورزی می‌شود به وجود متخصصان کشاورزی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: باید از متخصصان عرصه کشاورزی در راستای افزایش بهره وری استفاده کرد.

وی در این راستا با اشاره به اینکه پیشرفت علمی ایران ۱۱ برابر دنیا است، افزود: تجربه کشاورزان در کنار تخصص دانش آموختگان می‌تواند افزایش بهره وری را به دنبال داشته باشد.

امام جمعه تویسرکان تصریح کرد: کشاورزان در تولید محصولات باید دقت داشته باشند تا با استفاده بی رویه از سموم آن را خراب نکنند.

حجت الاسلام موحدی آبیاری درست را اولویت بخش کشاورزی دانست و افزود: تنش‌هایی که بعضی از باغداران و کشاورزان با امور آب دارند باید توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حل شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان نیز گفت: فرآوری گردو و پرهیز از خام فروشی، ارزش افزوده و درآمدزایی از گردوی تویسرکان را متحول و چندین برابر می‌کند.

مسعود اکبری افزود: بازار گردوی تویسرکان هر سال میلیاردها تومان چرخش مالی دارد و این در شرایطی است که عمده گردوهای تولید شده در باغ‌های این شهرستان خام فروشی می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی گردوی تویسرکان در سال‌های گذشته آن چنان که باید و شاید رقم نخورده و همین امر موجب محقق نشدن بهره وری حداکثری از ظرفیت اقتصادی این محصول در شهرستان شده است.

اکبری حرکت به سمت و سوی محصولات فرآوری مانند کلوچه‌های گردویی، ترشی گردو و محصولات مرتبط ابتکاری و گسترش هدفمند صنایع جانبی و تبدیلی گردو را عامل ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش درآمدزایی در محصول بازار پسند گردو دانست.

وی تاکید کرد: اگر فرآیند فرآوری و فعالیت صنایع تبدیلی گردو در شهرستان تویسرکان به میزان قابل قبولی برسد، تویسرکان می‌تواند از محصول باغی منحصر به فرد و جهانی خود خیلی بیشتر از شرایط فعلی بهره ببرد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: ایجاد و راه اندازی نهالستان گردوی تویسرکان به عنوان یکی از نهالستان‌های بزرگ و کم نظیر خاورمیانه با تولید چند هزاری پیوندک نهال گواهی شده کشور، می‌تواند پیوندک‌های مورد نیاز سراسر کشور و حتی خارج از کشور را در آینده‌ای نه چندان دور تأمین کند.

وی در پایان اظهار کرد: در عین حال طرح اصلاح، سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان گردو که اکنون در شهرستان تویسرکان در حال اجرا است با هدف افزایش سطح کمی و کیفی گردوهای تولیدی این شهرستان بی شک بر بازار فروش این محصول جهانی از اثر گذاری بی بدیلی برخوردار است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.