stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
  • کد خبر : 135764
  • 25 خرداد 1399 - 14:35
2
معاون جهاد کشاورزی فارس: افزایش بهره وری در توسعه اقتصاد کشاورزی با دانش مهندسی کشاورزی

افزایش بهره وری در توسعه اقتصاد کشاورزی با دانش مهندسی کشاورزی

افزایش بهره وری در توسعه اقتصاد کشاورزی با دانش مهندسی کشاورزی
با دانش مهندسی کشاورزی، بهره وری در توسعه اقتصاد کشاورزی افزایش می‌یابد.
قلم | qalamna.ir :

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اهمیت افزایش بهره وری و توسعه اقتصادی در کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در ایران کشاورزی و آب اصلی‌ترین نهاده محدود کننده در این بخش است.
جعفر صبوری پور افزود: شاخص بهره وری آب در ابتدای برنامه توسعه چهارم بین ۸ تا ۹ دهم کیلوگرم بر مترمکعب گزارش و در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله این شاخص ۶ و یک دهم کیلوگرم بر مترمکعب هدف گذاری شده است.
وی با اشاره به نقش آب در بهره وری فعالیت‌های بخش کشاورزی گفت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تسطیح زمین ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی، انتقال کشت از بهاره به پاییزه، کشت محصولات کم آب بر، استفاده از ارقام مقاوم به شوری و کم آبی و ارقام زودرس و میان رس و توسعه گلخانه‌ها از موارد بهره وری آب هستند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اهمیت بهره وری در دیگر نهاده‌های تولید در فعالیت‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برای افزایش عملکرد در واحد سطح، تامین بذر‌های اصلاح شده و پربازده، کاهش مصرف بذر در هکتار، استفاده از تغذیه با سیستم‌های آبیاری، کشاورزی حفاظتی و استفاده از کود‌های آلی در دستور کار قرار دارد.
صبوری پور گفت: کاهش ریزش در برداشت غلات با استفاده از ماشین آلات مناسب، افزایش ضریب درجه مکانیزاسیون، کاهش ضایعات در عملیات کشاورزی و پس از تولید با توسعه فعالیت‌های صنایع تبدیلی، سردخانه نگهداری و بسته بندی از دیگر نمونه‌های بهره وری در بخش کشاورزی است.
وی گفت: بهره وری در نیروی انسانی یا افزایش دانش در هکتار، توصیه‌های فنی، انتقال یافته‌های علمی و اقدامات ترویجی و استفاده از ظرفیت مسئولین پهنه سبب رسیدن محققان معین به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد در هکتار و در نهایت افزایش بهره وری در فعالیت‌ها می‌شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به بهره وری در زیربخش دام و طیور در بخش کشاورزی افزود: افزایش بهره وری در انرژی، افزایش بهره وری در تبدیل دان به گوشت در طیور گوشتی، بهبود ضریب تبدیل خوراک در تولید شیر و گوشت قرمز از سرفصل‌های اقدامات در این زمینه است.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.