stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 135806
  • 25 خرداد 1399 - 16:08
3
رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان خبر داد:

افتتاح ۴۷ پروژه با اشتغال زایی ۶۸۹ نفر در هفته جهاد کشاورزی/ اقتصاد مقاومتی، سند راهبردی و جهش تولید در اولویت

افتتاح ۴۷ پروژه با اشتغال زایی ۶۸۹ نفر در هفته جهاد کشاورزی/ اقتصاد مقاومتی، سند راهبردی و جهش تولید در اولویت
رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افتتاح ۴۷ پروژه کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: ۴۷ پروژه با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در استان همدان به افتتاح خواهد رسید که این پروژه ها اشتغال زایی برای 689 نفر را در پی دارد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، منصور رضوانی‌جلال پیش از ظهر یکشنبه ۲۶ خردادماه در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، بیان کرد: برنامه های سازمان جهادکشاورزی در استان همدان را بر اساس اقتصاد مقاومتی، سند راهبردی سه ساله استان و برنامه های مختص به سال جهش تولید پیش می بریم.

وی با بیان این موضوع به تولید دانه های روغنی، ایجاد دامداری های بزرگ و واحدهای گلخانه ای در سطح استان همدان اشاره کرد و افزود: کشاورزان به سبب قیمت بیشتر محصولات رقیب به جای روی اوردن به سمت کاشت محصول کلزا، به کاشت محصولاتی چون گشنیز روی می آوردند بدین سان نیاز است تا چنان گذشته در زمینه ترویج و حمایت ها قدم برداریم.

این مسئول با بیان این که امسال ۵۰۰۰ تن کلزا در استان همدان تولید خواهد شد، اضافه کرد: یکی از آیتم‌های جهش تولید افزایش کشت کلزا است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود با تاکید بر این که در گذشته ۲۵ تا ۲۷ درصد از محصول سیب‌زمینی افت داشت در حالیکه امروز بیش از هفت ماه در سردخانه نگهداری می‌شود و میزان این افت به زیر ۵ درصد رسیده است، تصریح کرد: در سطح استان همدان بیش از ۱۷۵ هزار تن ظرفیت سردخانه ای وجود دارد.

این مقام مسئول در این راستا به تولید یک میلیون تن سیب‌زمینی در استان اشاره کرد و افزود: استان همدان ۲۵ درصد از سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند که مقداری از آن خوراکی است و باید در شرایط نیاز در کشور توزیع شود بدین سان نیاز داریم تا در زمینه نگهداری و سردخانه ای وارد کار شویم از سویی همدان بارانداز سیب‌زمینی کشور محسوب می شود.

رضوانی جلال در پاسخ به خبرنگار قلم در زمینه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی نیز گفت: نکته مهم در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی مربوط به افزایش قدرت نگهداری محصول است چنان که در این زمینه، شاهدیم که قدرت نگهداری سیر در همدان کم است که البته این موضوع نیز یکی از نقاط ضعف استان همدان محسوب می شود.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: در این زمینه نیاز به ورود سرمایه گذاران داریم بدین سان اعلام می‌کنم اگر سرمایه گذاری که در این زمینه مجوز گرفته است، فعالیت نکند مجوزش را قطع خواهیم کرد و اگر سرمایه گذاری مایل به ورود به این عرصه باشد، از وی حمایت می کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه، در خصوص ایجاد شهرک سیرکاران نیز گفت: تعاونی سیرکاران منطقه‌ای را برای شهرک سیرکاران پیشنهاد داده اند و ما موافق ایجاد شهرک سیرکاران همراه با فرآوری سیر هستیم از سویی برآنیم تا مختص هر شهرستان، برندی را تعریف کنیم.

وی با بیان این که برندسازی کشمش، سیر و گردو در استان در حال پیگیری است، اظهار کرد: احتمال دارد که برندسازی مختص هلو و شلیل در شهرستان اسدآباد را نیز در پیش بگیریم همچنین در زمینه، رازیانه رزن و گشنیز نهاوند نیز می‌توانیم برندسازی کنیم.

رضوانی جلال در ادامه صحبت های خود از افتتاح ۴۷ پروژه کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: ۴۷ پروژه با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در استان همدان به افتتاح خواهد رسید که ۲۱ پروژه آن مربوط به حوزه آب و خاک، ۷پروژه مربوط به حوزه دام، ۵ مورد مربوط به حوزه شیلات، ۵ مورد صنایع کشاورزی، ۶ مور تولیدات گیاهی و ۳ مورد مربوط به حوزه منابع طبیعی است که این پروژه ها اشتغال زایی برای ۶۸۹ نفر را در پی دارد.

رضوانی جلال با بیان این که سال گذشته تعهد اشتغال این سازمان ۲۶۲۰ مورد و میزان تحقق آن ۳۲۰۰ بوده است، گفت: این تعهد در سال جاری برابر ۲۷۰۰ مورد و میزان تحقق آن نیز تاکنون حدود ۶۹۰ نفر است.

این مسئول با بیان این که ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی صورت گرفته که ۵۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجادی بوده است، مطرح کرد: ایجاد سه واحد دامداری بزرگ در سطح استان در حال پیگیری است که در این راستا می توان به آغاز عملیات اجرایی یک واحد دامداری در درگزین، نهایی شدن استعلامات یک واحد دامداری در قهاوند و اخذ موافقت های اولیه در ملایر اشاره کرد.

وی با بیان این که تمامی طرح های مذکور در زمینه تولید گوشت قرمز و شیر جهش های بزرگی را ایجاد خواهند کرد، گفت: بایستی کشاورزی را به سمت محصولات کم آب بر سوق دهیم در این راستا، سطح زیر کشت محصولی چون هندوانه در استان همدان به شدت کاهش یافته است.

رضوانی جلال در پایان صحبت های خود با بیان این که در زمینه کمبود سوخت تراکتور و پمپاژ کشاورزان نیز پیگیری هایی به عمل آمده است، گفت: ثبت نام در سامانه منجر به پیگیری چاه ها و پمپاژها و در نهایت مانع از قاچاق سوخت می شود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.