stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 137115
  • 27 خرداد 1399 - 15:26
2
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار مطرح کرد:

شهرک گلخانه ای مهاجران نیازمند رفع مشکل آب/ فعالیت بیش از ۵۰ واحد سردخانه در بهار

شهرک گلخانه ای مهاجران نیازمند رفع مشکل آب/ فعالیت بیش از ۵۰ واحد سردخانه در بهار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار مطرح کرد: در سال ۹۸ تا امروز ۳۵ هکتار متقاضی احداث گلخانه شناسایی شده و پروانه فعالیت صادر و تعدادی بانک معرفی شدند و پیش بینی می شود تا پایان سال ۶ هکتار گلخانه در شهرستان بهار به بهره برداری برسد و زیرساخت های شهرک گلخانه ای مهاجران با وسعت ۲۰ هکتار و ۲۷ واحد تولیدی انجام شده که در صورت رفع مشکل آب، واگذار خواهد شد همچنین احداث ۱۱ هکتار شهرک خصوصی گلخانه‌ای در حال پیگیری است.
قلم | qalamna.ir :

قلم، عبدالحسین اکبری در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بهار گفت: ۳۷ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بهار وجود دارد که ۱۰۰ هزار تن محصول تولیدی این واحدها روانه ی بازار می‌شود و بیشترین صنایع تبدیلی در حوزه شوریجات و ترشیجات و رب گوجه فرنگی است.

وی با بیان این که سطح زیر کشت محصول سیب زمینی در شهرستان بهار ۶ هزار هکتار است و بیش از ۲۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی در این شهرستان تولید می‌شود، افزود: علاوه بر آن بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی توسط کشاورزان بهاری، در خارج از استان تولید و برای نگهداری به انبار های بالای صفر شهرستان عودت داده میشود.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: بیش از ۵۰ واحد سردخانه بالای صفر با ظرفیت نگهداری ۱۲۰ هزار تن محصول در شهرستان بهار وجود دارد که نقش به سزایی در کاهش ضایعات محصول ایفا می کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار به تسهیلات پرداخت شده در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مجموع از محل تسهیلات روستایی عشایری، تفاهم نامه روستایی، منابع داخلی، مکانیزاسیون، رونق تولید ۹۷، صندوق توسعه ملی ۹۷، تبصره ۱۸ در مجموع ۲۶۸۴ طرح به مبلغ ۱۷۶ میلیارد تومان تسهیلات با اشتغالزایی ۴۳۴ نفر پرداخت شده است.
وی در ادامه صحبت های خود، به تشریح اولویت ها و سیاست های اصلی وزارتخانه پرداخت و اضافه کرد: توسعه سیستم های نوین آبیاری تحت فشار برای استفاده بهینه از منابع آب و اعطای وام بلاعوض به کشاورزان در این راستا و توسعه محصولات گلخانه‌ای برای مدیریت مصرف آب و افزایش عملکرد تولید محصول و استمرار کشت از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ تا امروز ۳۵ هکتار متقاضی احداث گلخانه شناسایی شده و پروانه فعالیت صادر و تعدادی بانک معرفی شدند و پیش بینی می شود تا پایان سال ۶ هکتار گلخانه در شهرستان بهار به بهره برداری برسد و زیرساخت های شهرک گلخانه ای مهاجران با وسعت ۲۰ هکتار و ۲۷ واحد تولیدی انجام شده که در صورت رفع مشکل آب، واگذار خواهد شد همچنین احداث ۱۱ هکتار شهرک خصوصی گلخانه‌ای در حال پیگیری است.
وی از پیوند ۵۶۰۰ سرشاخه گردو در شهرستان بهار خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از سرمازدگی و کمک به باغداران، این اقدام با اعتباری بالغ بر ۱۶۸ میلیون تومان انجام شده که از این مبلغ ۱۴۲ میلیون تومان بلاعوض به باغداران پرداخت شده است.
اکبری تصریح کرد: با توجه به تولید بیش از ۵۹۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در شهرستان بهار باید در حوزه فرآوری محصولات تولیدی و کشاورزی سرمایه گذاری کنیم.
این مقام مسئول در ادامه، از احداث یک واحد صنعتی فرآوری محصول سیب زمینی در شهرستان بهار خبر داد و گفت: این واحد با ظرفیت ۶۳ هزار تن تولید و ۱۴۷ هزار و ۶۰۰ تن مواد اولیه در حال احداث است که بخش اعظمی از سیب زمینی شهرستان را جذب و تبدیل خواهد کرد و ارزآوری خوبی خواهد داشت.
وی در این خصوص، اظهار کرد: مدیریت منابع آب برای کشاورزی پایدار لازم است و در این راستا ۲۰ هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان بهار تحت سیستم آبیاری تحت فشار قطره این مجهز هستند که در این زمینه در استان پیشرو هستیم.
اکبری با بیان این که توسعه محصولات کم آب بر از جمله کلزا، زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی در برنامه جهاد کشاورزی شهرستان بهار قرار دارد، مطرح کرد: ۲۰ هکتار زعفران در شهرستان بهار با متوسط برداشت ۴ کیلوگرم در هر هکتار کشت شده و ۳۷ گل محمدی در شهرستان بهار کشت شده که ۲۵ سال به گل دهی و بهره‌برداری رسیده که در هر هکتار دو تا سه تن گل برداشت می شود.
اکبری در ادامه با بیان این که ۱۳.۶ هکتار گیاهان دارویی در سطح شهرستان بهار کشت شده است، تصریح کرد: تاکنون قیمت تضمینی سیب زمینی در سال جاری مشخص نشده است و افزایش سطح زیر کشت سیب زمینی در کل کشور و کاهش میزان مصرف سیب زمینی در داخل به خاطر بیماری کرونا و قطع صادرات این محصول به خارج باعث کاهش قیمت سیب زمینی شده است که امیدواریم تمهیداتی در این راستا اندیشیده شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از افتتاح و بهره‌برداری از ۴ پروژه بخش کشاورزی شهرستان بهار در هفته جهاد کشاورزی امسال خبر داد و افزود: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار می‌گیرد و برای ۲۸ نفر فرصت شغلی جدید به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.