stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 138497
  • 01 تیر 1399 - 10:21
1

چالشی نوآورانه برای ارائه راهکارهای افزایش کیفیت ساب صنایع ریخته‌گری

چالشی نوآورانه برای ارائه راهکارهای افزایش کیفیت ساب صنایع ریخته‌گری

چالش نوآوری “افزایش کیفیت سنگ موس (ساب)” مورد استفاده در صنایع ریخته‌گری به منظور ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری برای بهبود عمکرد دوام این سنگ‌ها برگزار می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، اقدام به برگزاری چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (ichallenge.ir) کرده و در این چالش به‌دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت تولید و بهبود عملکرد و افزایش دوام سنگ‌های ساب مرسوم بر پایه اکسید آلومینیوم قابل استفاده در صنعت ریخته‌گری است.

سنگ موس (ساب) سنگی است که برای سایش بخشی از فلز و ایجاد “پخ” استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان انواع فلزات را به خوبی صاف و پرداخت کرد. عملیات سایش به وسیله سنگ موس (ساب) با سوارکردن آن روی سنگ جت و بهره‌گرفتن از سرعت بالای گردش سنگ جت، انجام می‌شود. با توجه به اندازه‌های مختلف سنگ‌های جت موجود در بازار، سنگ‌های موس (ساب) نیز در ابعاد و قطرهای گوناگون تولید و روانه بازار می‌شوند.

سنگ موس (ساب) با توجه به نوع مواد ساینده، مواد اتصال دهنده، اندازه دانه، ساختار دیسک و گرید دیسک مورد استفاده برای ماشین‌کاری یک قطعه تعریف می‌شود. مهم‌ترین معیار انتخاب صفحه‌های سنگ برش و موس (ساب)، نوع مواد اولیه پایه‌ای است که قصد داریم آن را برش دهیم یا ساب کنیم.

میزان مصرف سنگ موس (ساب) در کل کشور بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است که صنایع ریخته‌گری دست‌کم پنج میلیون دلار آن را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر این قطعه در داخل کشور ساخته می‌شود ولی متاسفانه فاقد استانداردهای لازم و دوام مورد انتظار است.

شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا ۱۴ تیرماه ۹۹ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آنها، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، حدود سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی تا سقف ۷۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌کننده‌ای که بهترین نتیجه را در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به دست آورد، ضمن دریافت جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی، فرصت همکاری با شرکت‌های متقاضی این محصول را به‌منظور تجاری‌سازی فناوری خود خواهد داشت.

انتهای پیام

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.