stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 139327
  • 03 تیر 1399 - 10:55
3

ترودو بازداشت “سیاسی ” دو کانادایی در چین را مورد انتقاد قرار داد

ترودو بازداشت “سیاسی ” دو کانادایی در چین را مورد انتقاد قرار داد

نخست‌وزیر کانادا، اقدام چین در بازداشت دو کانادایی به اتهام جاسوسی را مورد انتقاد قرار داد و آن را با “اهداف سیاسی” دانست.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از روزنامه بانکوک پست، اظهارات جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پس از آن عنوان می‌شود که دادستانی عالی خلق چین روز جمعه از آغاز پیگرد یک دیپلمات سابق کانادا به نام‌ مایکل کووریگ و یک تاجر کانادایی به نام مایکل اسپاور که به “مظنون به جاسوسی خارجی” و “افشای اسرار دولتی” هستند، خبر داد.

این اقدام، ۱۸ ماه بعد از بازداشت آن‌ها و تنها چند هفته پس از آنکه یک قاضی کانادایی به ادامه فرایند استرداد منگ وانژو، مدیر اجرایی هوآوی چین به آمریکا رای مثبت داد، صورت می‌گیرد. روابط میان کانادا و چین با بازداشت این افراد تیره‌تر شده است.

جاستین ترودو دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «بازداشت خودسرانه شهروندان کانادایی غیر قابل پذیرش و عمیقا نگران‌کننده است، نه فقط برای کانادایی‌ها بلکه برای مردم سراسر جهان که شاهدند چین از بازداشت‌های خودسرانه به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند. ما این تصمیم سیاسی دولت چین را که همچنان روی کانادا فشار وارد می‌کند، تقبیح می‌کنیم.»

یک سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد، پکن مطابق قوانین به پرونده کانادایی‌های بازداشتی رسیدگی می‌کند. وانگ لوتونگ به خبرنگاران گفت، برخورداری این افراد حین بازداشت از حقوق خودشان تضمین شده است.

نخست‌وزیر کانادا همچنین از متحدان کشورش بابت “انتقاد” از پکن بابت استفاده از آنچه به عنوان “دیپلماسی گروگانگیری” توصیف می‌کرد، قدردانی به عمل آورد. او مدعی شد: «متحدان ما در سراسر جهان به شدت نگران وضعیت این کانادایی‌ها هستد زیرا آن‌ها به خوبی می‌دانند که ممکن است روزی نوبت خودشان برسد.»  

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.