stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 139576
  • 03 تیر 1399 - 17:10
2
مدیرکل پزشکی قانونی همدان خواستار شد:

انتقال سالن تشریح و ایجاد سوله بحران چشم انتظار تامین زمین/کمبود نیرو در پزشک قانونی استان همدان

انتقال سالن تشریح و ایجاد سوله بحران چشم انتظار تامین زمین/کمبود نیرو در پزشک قانونی استان همدان
مدیرکل پزشکی قانونی همدان با تاکید بر این که هر استان در کشورمان باید سوله بحران داشته باشد، گفت: در زلزله کرمانشاه این خلا مشخص شد از سویی استان همدان به لحاظ نزدیکی به پایتخت و کریدور بودن، نیاز جدی به راه اندازی سوله بحران دارد که در این راستا، در صورتی که ۲ هزار متر زمین در اختیار ما قرار گیرد، ۴۰۰ متر آن را سالن تشریح و هزار متر را به سوله بحران تبدیل می‌کنیم.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، آرتین کمالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در پزشکی قانونی استان همدان، بیان کرد: در شهرستان‌های همدان غیر از فامنین مرکز پزشک قانونی فعال است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که در سال گذشته، مرکز پزشکی قانونی نهاوند افتتاح کنیم و ۷ تیر ماه امسال مرکز کبودراهنگ افتتاح خواهد شد، گفت: به دنبال این هستیم تا شهریورماه نیز مرکز تویسرکان را افتتاح کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان در این راستا با بیان این که درتلاشیم تا آخر امسال مرکز اسداباد را نیز تکمیل کنیم، گفت: برای شهرستان بهار نیز هنوز ساختمان ملکی در نظر گرفته نشده است چرا که این شهرستان به همدان نزدیک است.

کمالی به کمبود پزشک در پزشک قانونی استان همدان نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم این نیاز با جذب چند پزشک رفع شود چرا که هم اکنون، حدود ۷۸ پرسنل در کل استان به صورت رسمی، قردادی، پیمانی، شرکتی، پزشک معاضدتی در این اداره کل پزشکی قانونی فعالیت دارند از سویی شاهدیم که شغل کمک کالبد شکاف (پروسکتور) چه سختی هایی دارد که امید است تا این شغل نیز جزو مشاغل سخت قرار گیرد.

وی در خصوص خستگی کار و مشکلات رسیدگی به کار ارباب رجوع نیز گفت: چارت سازمانی ما ۲۳۰ نفر است اما هم اکنون با ۷۸ نفر اداره می‌شود و نیاز به نیروهای جدید است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که در استان همدان کمک کالبد شکاف خانم نداریم، گفت: در مجموع در استان همدان ۶ کمک کالبد شکاف فعالیت دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: از سویی، ساختمان پزشکی قانونی استان همدان قدمت بالایی دارد و روبه فرسودگی است و درحال حاضر، آزمایشگاه آن بازسازی شده است که با افتتاح آن، این مرکز از رتبه ۱۵ به یک از لحاظ شرایط فیزیکی خواهد رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان این مرکز را لحاظ دستگاه ها و نیروی متخصص مناسب دانست و گفت: در تلاشیم تا زمینی را در کنار آرامستان، از اداره اوقاف بگیریم و سالن تشریح اداره پزشکی قانونی را به آن جا منتقل نماییم چرا که در حال حاضر از یک سو این اداره کل تقریباً در مرکز شهر همدان قرار دارد که حضور اولیای دم در مقابل درب آن موجب ترافیک و ازدحام جمعیت و تاثیر بر مسافران و گردشگران می شود و از یک سو با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال حاضر اجساد این افراد از محلات پر رفت و آمد و شلوغ همدان می گذرد و به این مرکز منتقل می شود.

وی در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی در این زمینه انجام شده که امیدوار است تا اداره اوقاف زمینی را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم سالن تشریح را در خارج از مرکز شهر ایجاد کنیم و شاهد حل این مشکلات باشیم.

کمالی با تاکید بر این که هر استان در کشورمان باید سوله بحران داشته باشد، تاکید کرد: در زلزله کرمانشاه این خلا مشخص شد از سویی استان همدان به لحاظ نزدیکی به پایتخت و کریدور بودن، نیاز جدی به راه اندازی سوله بحران دارد که در این راستا، در صورتی که ۲ هزار متر زمین در اختیار ما قرار گیرد، ۴۰۰ متر آن را سالن تشریح و هزار متر را به سوله بحران تبدیل می‌کنیم و در این زمینه نیز اعتبارات را جذب کرده ایم و تنها نیاز است تا زمینی در اختیار ما قرار داده شود.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود از ساخت آزمایشگاه ژنیک در استان همدان سخن گفت و پیش روی چنین طرحی را نیازمند حمایت های مسئولین استانی برشمرد.

با بیان این که میزان کل معاینات سرپایی در پزشکی قانونی استان همدان در سال گذشته بالغ بر ۴۰۴۶۹ مورد بوده است، گفت: از این میزان، ۱۳ هزار و ۷۵۹ خانم و باقی معاینات مربوط به مردان بوده است.

وی با اشاره به این که معاینات سرپایی شامل معاینات عمومی، اختصاصی و روانپزشکی است، گفت: سال ۱۳۹۸ تعداد یک هزار و ۲۹۲ جسد در استان مورد معاینه قرار گرفت که نسبت به سال ۹۷ رشدی در حدود ۴ درصد داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان در ادامه با تاکید بر این که میزان صدور سقط جنین در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهشی ۷.۳ درصدی داشته است، گفت: این میزان در سال ۹۸ برابر ۱۸۹ مورد و در سال ۹۷ برابر ۲۰۴ مورد بوده است.

وی درتشریح شرایط سقط جنین نیز تاکید کرد: هر اختلال جنینی منجر به صدور موارد سقط نمی شود از سویی، تا پایان ۱۹ هفتگی این مجوز صادر می‌شود و حتی یک ساعت از این مدت بگذرد، نمی‌توانیم مجوز سقط جنین را صادر نماییم.

کمالی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که با ۵۰۰ مورد حوادث ناشی از کار در سال ۹۸ روبرو بوده ایم، خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴.۹ درصدی داشته از سویی تعداد فوت شدگان بر اثر حادثه کار  نیز در سال گذشته ۳۶ مورد که در سال ۹۷،  ۳۸ مورد بوده است.

وی به گاز گرفتگی ناشی از منوکسید کربن نیز اشاره ای کرد و گفت: سال گذشته، مسمومیت گاز منواکسیدکربن ۱۵ مورد فوتی داشته نسبت به سال ۹۷ به میزان ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است.

کمالی با اشاره به تعداد ۱۳ مورد مرگ بر اثر مصرف قرص برنج نیز عنوان کرد: سال گذشته ۱۳ نفر و سال ۹۷ در استان همدان ۱۹ نفر بر اثر مصرف قرص برنج جان باختند.

وی با تاکید بر این که سال گذشته ۲۴ نفر بر اثر سوختگی در استان همدان جان باختند، گفت: متاسفانه در این زمینه نسبت به سال ۹۷ شاهد افزایش ۲۰ درصدی بوده ایم و میزان فوت شدگان بر اثر برق گرفتگی نیز در سال گذشته ۱۲ مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوتی نداشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان از فوت ۲۷ نفر ناشی از غرق شدگی در سال گذشته در استان همدان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به سال ۹۷، افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

کمالی در خصوص قصور پزشکی نیز به تعداد کمیسیون‌های برگزار شده در استان اشاره کرد و تعداد آن ها را در سال ۹۸ برابر ۷۸۱ مورد اعلام کرد و ادامه داد: تعداد فوتی‌های تصادفات در سال گذشته ۴۴۹ نفر بود که نسبت به سال ۹۷ا، ۸.۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این که در دوماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته شاهد کاهش فوت افراد در تصادفات هستیم، افزود: این میزان در سال ۹۸ برابر ۵۰ مورد و در سال جاری برابر ۳۰ مورد بوده است.

** کاهش فوت شدگان بر اثر تصادفات درون شهری و افزایش فوت شدگان بر اثر تصادفات برون شهری

کمالی با اشاره به این که میزان تصادفات ساختگی در استان همدان روند کاهشی داشته است، یادآور شد: تعداد فوتی‌های تصادفات درون شهری سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روندی کاهشی و تعداد فوت شدگان تصادفات برون شهری در این موعد زمانی روندی افزایشی داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان این که تعداد خودکشی ۸.۸ درصد در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است، گفت: طبق معاینه پزشکی مجموع نزاع‌ها در استان همدان در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ کاهشی در حدود ۳ درصد داشته است.

کمالی در تشریح این موضوع نیز اضافه کرد: از این میزان، ۴ هزار و ۲۰۴ نفر را زنان و ۱۰ هزار ۳۰۵ را مردان تشکیل داده اند.

این مقام مسئول به مسمومیت های ناشی از مصرف الکل در استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعداد فوتی های ناشی از مصرف الکل در استان همدان ۶ مورد و در سال ۹۷ تنها یک مورد بوده است که این افزایش را می توان ناشی از تبلیغات سوء مبنی بر مصرف الکل صنعتی در خصوص ویروس کرونا دانست.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان تعداد فوت شدگان ناشی از اعتیاد را در سال گذشته ۱۰۸ مورد و در سال ۹۷، ۱۲۲ مورد اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه کاهش ۱۱.۴ درصدی را شاهد هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان در پایان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که تغییر جنسیت‌ها در همدان انجام نمی‌شود؟ نیز گفت: ما وظیفه داریم که موضوع تغییر جنسیت را بررسی کنیم و آن را به جایی ارجاع نمی دهیم اما می توان در این قضیه عنوان کرد، که بسیاری از افراد به سبب تبعات اجتماعی این موضوع به شهر دیگری به ویژه تهران می روند تا در آن جا در گمنامی این عمل را داشته باشند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.