stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
  • کد خبر : 142106
  • 11 تیر 1399 - 5:41
2
یک عضو هیئت علمی خبر داد:

بالابردن سطح پروتئین در ارقام جدید کشت گندم همدان

بالابردن سطح پروتئین در ارقام جدید کشت گندم همدان
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع ‌طبیعی استان همدان با اشاره به این که میزان پروتئین ها درحال حاضر متفاوت شده است، گفت: رقم های قبلی گندم نهایتاً 9 تا 10 درصد پروتئین داشتند اما درحال حاضر زیر 11 درصد پروتئین را رد می کنیم بدین سان در حال بالابردن سطح پروتئین تا 13.5 درصد در گندم هستیم تا از سویی خاصیت نانوایی را نیز داشته باشد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، مهرداد چایچی در جمع خبرنگاران با بیان این که در این مکان بزرگترین آزمایشات سطح کشور در زمینه غلات به انجام می رسد، خاطرنشان کرد: نزدیک به سه هکتار آزمایش داریم و در این میزان از زمین، چندین رقم در چند خط کاشت شده است.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع ‌طبیعی استان همدان با بیان این که به دنبال این هستیم تا لاین های جدیدی را برای معرفی ارقام داشته باشیم، گفت: در مدت زمان کوتاهی باید ارقام جدیدی مطابق با شرایط محیطی و با خصوصیاتی بهتر و تکمیل کننده تری به کشاورزان معرفی شود بدین سان آزمایشات و مطالعات روی غلات به انجام می رسد.

این محقق غلات با اشاره به انجام آزمایشات مختلف روی غلات بیان کرد: به عنوان مثال برای جلوگیری از مشکلاتی چون خم شدن ساقه های گندم، در حال حاضر، رقم پیشگام معرفی شده است که در آن ساقه ها کوتاه و ضخیم تر و در نهایت ارتفاع محصول کوتاه تر است.

وی با بیان این که ۷۰ درصد کشت گندم منطقه همدان در حال حاضر مربوط به رقم پیشگام است، گفت: زمان رسیدگی محصول، زمان خوشه دهی محصول، میزان نیاز کمتر به آب، درصد پروتئین ها، مقاومت به بیماری ها و غیره از دیگر از پارامترهای مدنظر ما است.

معرفی ارقام گندم جدید نیازمند سال ها مطالعه و تحقیق است

چایچی با تاکید بر این که هر رقم، پروسه ای در حدود ۱۲ سال را طی می کند تا معرفی شود، تصریح کرد: گندم یک محصول استراتژیک است که نمود آن را نانوایی ها عموم مردم می توانند ببینند.

وی با اشاره به این که میزان پروتئین ها درحال حاضر متفاوت شده است، گفت: رقم های قبلی گندم نهایتاً ۹ تا ۱۰ درصد پروتئین داشتند اما درحال حاضر زیر ۱۱ درصد پروتئین را رد می کنیم بدین سان در حال بالابردن سطح پروتئین تا ۱۳.۵ درصد در گندم هستیم تا از سویی خاصیت نانوایی را نیز داشته باشد.

این محقق غلات با اشاره به این فرایند، گفت: در نهایت، این زارع است که انتخاب می کند از غلاتی که در قالب طرح های ترویجی به وی داده می شود، در آینده نیز، در سطح وسیع بکارد یا خیر.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع ‌طبیعی استان همدان به ارقام حیدری و زرینه نیز اشاره کرد و افزود: معرفی هر رقم برای رسیدن به دست کشاورز و تولید زمان زیادی لازم دارد.

چایچی با بیان این که در طول هشت سال، هشت رقم مانند پیشگام، میهن، زرینه و زارع را معرفی کرده ام، ادامه داد: هم اکنون دارای بیست و دو سال سابقه در این زمینه هستم.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع ‌طبیعی استان همدان در پایان صحبت های خود به ارقام خارجی چون فرانسوی نیز اشاره کرد و افزود: برخی از ارقام خارجی با شرایط محیطی ما منطبق نیست بدین سان ممکن است برخی از آن ها به کار ما نیاید یا از خصوصیات خوب آن ها برای محصولاتمان به کار بگیریم.

وی در پاسخ به تفاوت بین ارقام داخلی و خارجی غلات نیز مطرح کرد: تیپ کیفی خارجی با ایرانی متفاوت است، درصد پروتئینی ارقام خارجی نیز نسبت به ارقام ایرانی نیز بیشتر است اما در پخت نان های حجیم قابل استفاده است و خاصیت کِش سانی برای نان های صاف ایرانی را ندارد.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.