stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 148854
  • 31 تیر 1399 - 12:09
2
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مطرح کرد:

قیمت گشنیز، سد راه کشت کُلزا

قیمت گشنیز، سد راه کشت کُلزا
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: کشاورزان به‌سبب قیمت بیشتر محصولات رقیب (گشنیز) به‌جای روی آوردن به سمت کاشت محصول کلزا، به کاشت محصولاتی دیگر روی آورده‌اند.
قلم | qalamna.ir :

منصور رضوانی جلال در گفت و گو با خبرنگار قلم، با بیان اینکه کشت کلزا از دهه نخست شهریور آغاز و درصورت مساعد بودن شرایط، تا نیمه یا اواخر مهرماه نیز ادامه دارد، عنوان کرد: کشاورزان به‌سبب قیمت بیشتر محصولات رقیب (گشنیز) به‌جای روی آوردن به سمت کاشت محصول کلزا، به کاشت محصولاتی دیگر روی آورده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پاسخ به اینکه برای این اتفاق، از سوی جهادکشاورزی چه برنامه‌ها و اقداماتی انجام شده است که بتوان کشاورزان را به سمت کشت کلزا به‌عنوان یک محصول راهبردی سوق داد؟ مطرح کرد: در این زمینه تسهیلگری‌هایی داشته‌ایم، خریدها مناسب انجام می‌شود، بذری که یارانه دارد به کشاورزان اعطا می‌شود و اقداماتی ازاین دست را در پیش گرفته‌ایم.

این مقام مسئول با بیان این موضوع تصریح کرد: اما اگر همه این اقدامات را جمع کنیم، به سود کشت گشنیز نمی‌رسد! چراکه طبق آخرین آمار، خرید گشنیز ۱۳ تا ۱۵ هزار توان و خرید کلزا چهار هزار و ۶۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به این قیمت‌ها گفت: از سویی حساسیتی که کلزا دارد، بیشتر از گشنیز است و دولت، خرید آن را انجام نمی‌دهد و در مجموع، محدودیت‌هایی که برای گشنیز وجود دارد، خیلی کمتر از کُلزا است. همچنین گشنیز، یک محصول رقابتی محسوب می‌شود که قیمتی بالا دارد، بدین‌ترتیب شاهدیم که کشاورزان به سمت کشت این محصول سوق پیدا کرده‌اند.

رضوانی‌جلال در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم کشاورزان، به کشت کلزا سوق پیدا کنند، باید قیمت خرید گشنیز پایین‌تر بیاید و قیمت خرید کلزا از کشاورزان اندکی بالا بیاید.

وی در پاسخ به اینکه استان همدان در زمینه کشت آفتابگردان در چه وضعیتی قرار دارد، تصریح کرد: این محصول، یک محصول آب‌بر است. بدین‌سان در همدان کم‌تر کاشته می‌شود و هم‌اکنون مزرعه‌ای الگویی در شهرستان کبودراهنگ، در این زمینه فعالیت دارد و این محصول را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا بتوانیم با آب کم‌تر، بهره‌وری بیشتری در این محصول را شاهد باشیم.

رضوانی‌جلال میزان سطح زیرکشت محصول کلزا در همدان طی سال گذشته را سه هزار و ۵۰۰ تا چهارهزار هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی امسال این محصول درحال حاضر مشخص نیست، اما تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ تن کلزا را خریداری کرده‌ایم و این روند ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین خرید محصول کلزا در همدان، توسط آقای خزایی در نهاوند صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌ها همچون فامنین نیز نمایندگی دارد.

قیمت‌های خرید، واقع‌بینانه شود

اما در برنامه افق سال ۱۴۰۴ برنامه‌ای خوداتکایی در زمینه تولید دانه‌های روغنی مطرح شده است، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پاسخ به اینکه با روندی که استان همدان در زمینه تولید دانه‌های روغنی در پیش گرفته است، فکر می‌کنید بتوانیم به آن خوداتکایی کمکی کنیم یا کشت گشنیز در این زمینه مشکل‌زا شده است؟ گفت: اگر قیمت‌هایی که اعلام می‌شود، واقع‌بینانه باشد، می‌توانیم در زمینه کلزا مناسب عمل کنیم.

این مقام مسئول در این خصوص تشریح کرد: در اراضی گندم آبی، می‌توان کشت کلزا را نیز داشت، اما قیمت‌های کشت این محصول مقرون‌به‌صرفه نیست، خریدها باید با دید حمایتی و به‌صورت تضمینی باشد و در این زمینه، کارهای ترویجی نیز در پیش گرفته شود.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه قیمت خرید کلزا در حال حاضر تضمینی است، اما در گشنیز خرید حمایتی نداریم، تصریح کرد: در گشنیز، دید رقابتی وجود دارد و قیمت آن، تا هر جایی که کشاورزان بخواهند، بالا می‌رود! بدین ترتیب، خرید تضمینی خیلی مهم است، به‌ویژه زمانی که جنبه حمایتی به خود می‌گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود در تأمین بذور کلزا هیچ مشکلی نداریم، گفت: حساسیت در کشت کلزا بالا است و باید با دید حمایتی در این مسیر وارد کار شد. بدین‌سان بذور مربوطه یارانه‌دار و کودها را نیز تأمین می‌کنیم.

هشتگ: , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.