stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024
  • کد خبر : 149356
  • 01 مرداد 1399 - 12:25
0

هشدار محقق نروژی درباره برنامه‌های دفاعی منسوخ ناتو در برابر روسیه

هشدار محقق نروژی درباره برنامه‌های دفاعی منسوخ ناتو در برابر روسیه

محقق نروژی هشدار داده که در صورت بروز یک رویداد، روسیه قادر خواهد بود تا کنترل منطقه‌ای در منتهی علیه شمال نروژ را به دست بگیرد و تاکید کرد که مجمع‌الجزایر لوفوتن به یک نقطه کانونی برای روسیه تبدیل شده است.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آیدا هولشت – پدرسن کوام، محقق آکادمی نیروی دریایی نروژ گفت: منطقه فینمارک واقع در منتهی علیه شمال نروژ نیروی زمینی مناسب ندارد و در صورت بروز یک درگیری روسیه می‌تواند کنترل آن را به دست بگیرد.

وی ادامه داد، از زمان دوران جنگ سرد، نیروهای مسلح نروژ برای یک حمله از روسیه که از این منطقه آغاز می‌شود برنامه ریزی داشته‌اند. این منطقه با اوبالست روسیه و شبه جزیره کولا هم مرز است. اما اوضاع تغییر کرده و این برنامه‌ریزی ۶۰ ساله دیگر منسوخ شده است.

وی ادامه داد: نروژ و ناتو به نظر برای یک سناریوی اشتباه برنامه ریزی می‌کنند. برنامه‌های جنگی شوروی که شامل اشغال فینمارک می‌شد، بر اساس یک وضعیت متفاوت شکل گرفت و متفاوت از امروز بوده است.

این محقق همچنین این دورنما را منسوخ و قدیمی دانست و گفت، اقدامات عالی ناتو در آب‌های شمالی به ویژه رزمایش ۲۰۱۸ Trident Juncture با حضور ناو هواپیمابر آمریکا باعث تغییر در برنامه ریزی روسیه شد.

این محقق نروژی ادامه داد: اگر روسیه سیستم‌های موشکی دور برد خود را در مجمع الجزایر لوفوتن مستقر کند، می‌تواند کنترل بخشهای وسیعی از شمال نروژ و مناطق دریایی تا غرب را به دست بگیرد. همچنین نیروهای ارتش در ترومز و فینمارک نیز از بقیه نروژ جدا می‌افتند. نروژ و ناتو تغییرات چشمگیری در فناوری تسلیحاتی، تاکتیک‌ها و استراتژی خود نسبت به طرف روسی ایجاد نکرده‌اند و همین امر خطر ناکامی در درگیری‌های آتی را بیشتر می‌کند. در حالیکه روسیه در حال ایجاد ظرفیت‌هایی برای جنگ ساحلی است، ناتو و نروژ ممکن است در این امر ناکام بمانند. تمرکز ناتو در چند دهه اخیر به سمت مدیریت بحران و عملیات دور از قلمروی نروژ معطوف شده است و این مساله بر ظرفیت نروژ در نبرد ساحلی تاثیر گذاشته است.

روابط بین اسلو و مسکو در سال‌های اخیر پر تنش شده و علت آن نه تنها اتهامات جاسوسی متقابل بلکه تحلیل‌های نظامی و ایجاد ارتش متقابل بوده است. اسلو نگران ارتقای نظامی روسیه در دریای بارنتز است و در عین حال، روسیه نیز نگران همکاری گسترده نروژ با ناتو و آمریکاست که شامل ارتقای رادارهای قطبی در واردو و استقرار دوره‌ای تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا می‌شود و مسکو این اقدامات را تحریک آمیز می‌داند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.