stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024
  • کد خبر : 150266
  • 04 مرداد 1399 - 13:55
2

آمریکا کاهش کمک‌ها به اتیوپی را بررسی می‌کند

آمریکا کاهش کمک‌ها به اتیوپی را بررسی می‌کند

شش مسئول آمریکایی اعلام کردند که دولت این کشور لغو برخی از کمک‌ها به اتیوپی به دلیل پروژه سد النهضه که محل اختلاف با سودان و مصر است، بررسی می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

این شش مسئول در مصاحبه با فارن پالیسی اعلام کردند، اگر مذاکرات درمورد سد النهضه به بن بست برسد و طرف‌ها نتوانند به توافق نهائی دست یابند، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کاهش کمک‌ها به اتیوپی را بررسی می‌کند.

فارن پالیسی گزارش داد که سد النهضه به نقطه تنش‌های ژئوپلیتیک میان مصر و اتیوپی تبدیل شده است و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر گفته که کشورش می‌تواند از قدرت نظامی برای متوقف ساختن این پروژه استفاده کند. بسیاری در مصر هراس این را دارند که این طرح آبرسانی به این کشور را تهدید کند.

برخی از مسئولان آمریکایی به فارن پالیسی اعلام کردند، از زمانی که سیسی خواهان کمک دونالد ترامپ برای میانجی‌گری در مذاکرات درمورد این سد در سال میلادی گذشته شد، اختلافات بیشتر شده و باعث ایجاد دستپاچگی در دولت آمریکا شده است.

مشارکت آمریکا در مذاکرات چهارجانبه درمورد سد النهضه که تحت نظارت وزارت خزانه داری برگزار شد، به پیشبرد این مذاکرات کمک کرد. با این وجود، اتیوپی نپذیرفت که توافق نهائی را امضا کند. نگرانی روزافزونی در حال حاضر نسبت به این امر وجود دارد که دولت آمریکا در کنار مصر علیه اتیوپی بایستد، حتی در شرایطی که نشانه‌های جدیدی از پیشرفت در مذاکرات حاصل شده است.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد که” این دولت نقش میانجی‌گر بی طرف را ایفا می‌کند و تنها هدف دولت آمریکا کمک به مصر، اتیوپی و سودان برای برای دست‌یابی به یک توافق عادلانه درمورد آب‌گیری و راه اندازی سد که منافع این سه کشور را تامین می‌کند، است.”

اتیوپی روز سه شنبه اعلام کرد که این سه کشور پیشرفت “بسیاری” را در مذاکراتی با میانجی‌گری اتحادیه آفریقا در مورد نزاع خود به دست آورده‌اند و با انجام مذاکرات بیشتر با هدف دست‌یابی به یک راهکار جامع برای مشکلات آب این سد توافق کرده‌اند.

مسئولان و ناظران آمریکایی با بیان اینکه این اظهارات نشانه‌های مثبتی را در بر دارد، اما همچنین نسبت به این امر ابراز نگرانی کردند که اگر اتیوپی به آب‌گیری از سد بدون توافق با مصر ادامه دهد، تنش‌های منطقه‌ای به رویارویی نظامی منجر شود.

مسئولان در دولت آمریکا اعلام کردند که این اظهارات حکایت از این دارد که مذاکرات، مسیر را به سمت دست‌یابی به یک توافق نهائی هموار کرده است. یکی از مسئولان خاطرنشان کرد: مشارکت دولت ترامپ به مصر، اتیوپی و سودان کمک کرد تا پیشرفتی را در مذاکرات طی ۹ ماه گذشته بیشتر از آنچه که طی ۹ سال گذشته انجام شده بود، حاصل کند. اقدامات گسترده‌ای که توسط مصر، اتیوپی و سودان طی ۹ ماه گذشته انجام شد، نشان می‌دهد که دست‌یابی به یک توافق عادلانه و دارای توازن در صورت پایبندی همگان به آن وجود دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.