stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 160294
  • 03 شهریور 1399 - 10:25
2

ارتش “ملی” لیبی: آتش بس فقط حرف بود، هر لحظه امکان درگیری وجود دارد/ برای پاسخ آماده ایم

ارتش “ملی” لیبی: آتش بس فقط حرف بود، هر لحظه امکان درگیری وجود دارد/ برای پاسخ آماده ایم

یکی از مسؤولان نیروهای موسوم به ارتش “ملی” لیبی به رهبری خلیفه حفتر با اشاره به اینکه به رغم آتش بس برخی تحرکات در مناطق مختلف مشاهده میشود، بر بسیج نیروها و آمادگی آنها برای پاسخ به هرگونه پیشروی از سوی الوفاق به سمت سرت و الجفره تاکید کرد.

قلم | qalamna.ir :

خالد المحجوب، از مسؤولان نیروهای موسوم به ارتش “ملی” لیبی به رهبری خلیفه حفتر در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: تعداد زیادی خودروی زرهی به سمت پایگاه‌هایی مرتبط با مناطق محل حضور نیروهای مسلح در سرت و الجفره حرکت کردند.

المحجوب گفت: احتمال دارد در هر لحظه درگیری‌ها آغاز شوند، امروز پیام ارتش (نیروهای وابسته به حفتر) روشن است که هر گونه پیشروی به سمت سرت و الجفره با پاسخ مهیب و مرگباری مواجه خواهد شد.

این مسؤول نیروهای حفتر افزود: طرح (آتش‌بس) تا این لحظه در حد کلام متوقف شده و شرایط موجود حاکی از این است که گویا چنین طرحی وجود نداشته است.

او درباره احتمال آغاز درگیری‌ها در هر لحظه گفت: نیروهای ارتش در حال آماده‌باش بوده و برای پاسخ به هر گونه عملیاتی علیه سرت و الجفره آماده هستند.

از سوی دیگر، هیات سازمان ملل برای حمایت از لیبی در پی کنترل نیروهای دولت وفاق ملی بر شهر الاصابعه، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تحولات جاری در این شهر و مناطق اطراف آن از جمله گزارش قتل یک غیرنظامی، بازداشت تعدادی دیگر، تعطیلی اجباری شهر با وجود مشکلات متعدد برای ساکنان و کشتارها و بازداشت‌های ظالمانه در این شهر ابراز نگرانی کرد.

این هیات در ادامه توقف فوری تنش‌ها و پایبندی تمامی مسؤولان به تعهداتشان در قوانین انسانی بین‌المللی از جمله آزادی رفت‌وآمد و دسترسی فوری به مراکز درمانی را خواستار شد و از طرف‌های مربوطه خواست به اجرای قوانین الزامی پایبند بوده و افراد بازداشت شده را به نهادهای حقوقی مربوطه تحویل دهند و آنهایی را که بی دلیل بازداشت شده‌اند، فورا آزاد کنند.

عملیات “آتش‌فشان خشم” وابسته به دولت وفاق ملی اعلام کرده بود که نیروهای این عملیات از صبح یکشنبه یک عملیات امنیتی گسترده را در الاصابعه و مزده و اطراف آن برای برقراری امنیت و بازداشت تعدادی از افراد تحت تعقیب در منطقه آغاز کرده‌اند.

اما احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر در کنفرانس مطبوعاتی گفت: نیروهای دولت الوفاق به شهر الاصابعه و غریان یورش برده و ده‌ها تن از شهروندان را به اتهام وابستگی به نیروهای ارتش و حمایت از آنها بازداشت کرده و برای شکنجه و یا حذف آنها را به مناطق دیگری منتقل کردند.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی روز جمعه در بیانیه‌ای آتش‌بس فوری و توقف تمامی عملیات‌های نظامی در لیبی را خواستار شد.

این شورا با تاکید بر اینکه برقراری آتش‌بس نیازمند آن است که سرت و الجفره عاری از سلاح باشند، برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در مارس آتی را خواستار شد.

پارلمان طبرق به ریاست عقیله صالح نیز در بیانیه‌ای ضمن درخواست برقراری فوری آتش‌بس و توقف تمامی عملیات‌های جنگی در سراسر لیبی، تاکید کرد تلاش می‌کند از درگیری‌ها و جنگ دوری کند.

سفر السراج به فرانسه

همچنین پایگاه اطلاع رسانی دفتر نخست‌وزیری لیبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر فرانسه در طرابلس طی تماس تلفنی با فائز السراج٬ نخست وزیر لیبی پیرامون تحولات اخیر این کشور و روابط دوجانبه رایزنی کرده است.

بر اساس این بیانیه٬ سفیر فرانسه در طرابلس در این تماس تلفنی اعلام کرد که کشورش از اعلام آتش‌بس میان دولت قانونی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود و مجلس طبرق در شرق لیبی که حامی شبه نظامیان ژنرال کودتاگر خلیفه حفتر است٬ حمایت می‌کند.

سفیر فرانسه طی این تماس تلفنی از دعوت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور از السراج برای سفر به پاریس خبر داده است.

گفتنی است دو روز پیش فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی به نیروهای نظامی در کشور دستور آتش‌بس فوری و توقف کلیه عملیات‌های نظامی را صادر و تاکید کرد تحقق آتش‌بس مستلزم آن است که سرت و جفره، عاری از سلاح شوند.

سرتیپ ابراهیم احمد بیت‌المال، فرمانده پایگاه عملیات مشترک سرت-جفره ارتش لیبی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با پیروی از دستور فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی و رئیس کل نیروهای مسلح کشور، از اعلام آتش‌بس و اظهارت وی استقبال می‌کنیم.

نیروهای ارتش دولت قانونی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، در واکنش به تحرکات نظامی حفتر در طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز کردند.

این نیروها در ۲۵ مارس امسال نیز عملیات «طوفان صلح» را برای آزادسازی جنوب طرابلس و اطراف آن آغاز و در ۳ ژوئن تمام مناطق طرابلس و در ۵ ژوئن شهر استراتژیک ترهونه را از اشغال شبه‌نظامیان حفتر آزاد کردند.

همچنین ارتش لیبی ۶ ژوئن عملیات جدیدی با نام «مسیرهای پیروزی» را برای آزادسازی شهر ساحلی سرت، پایگاه نظامی «الجفره» و مناطق اطراف آن آغاز کرد. در چارچوب این عملیات شهر الویشکه واقع در غرب شهر سرت از اشغال شبه‌نظامیان حفتر آزاد شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.