stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024
  • کد خبر : 161555
  • 06 شهریور 1399 - 14:25
0

جرقه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا این بار از ویسکانسین زده شده است

جرقه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا این بار از ویسکانسین زده شده است

مأموران پلیس کنوشا در ایالت ویسکانسین که اواخر هفته گذشته به مرد آفریقایی آمریکایی غیرمسلح به نام “جیکوب بلیک” شلیک کرده بودند، جرقه تظاهرات مرتبط با نژاد و خواسته جهانی برای اصلاح پلیس در ایالات متحده را بار دیگر روشن کرده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از خبرگزاری “اسپوتنیک”، وزرات دادگستری آمریکا تحقیقات حقوق شهروندی را برای تیراندازی روز یکشنبه به مرد آفریقایی آمریکایی به نام جیکوب بلیک، که در حال حاضر در بیمارستان در شرایط وخیمی قرار دارد، آغاز کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات از سوی اف‌بی‌آی و با همکاری بخش تحقیقات مجرمانه وزارت دادگستری ویسکانسین انجام خواهد شد.

این تحقیقات همچنین مورد نظارت دادستان‌های دادستانی آمریکا و بخش حقوق شهروندی وزارت دادگستری خواهد بود.

وزارت دادگستری آمریکا در این بیانیه همچنین به ناآرامی فزاینده در شهر کنوشای آمریکا، ایالت ویسکانسین بعد از تیراندازی به بلیک اشاره و عنوان کرده است که نیروی انتظامی فدرال به مقامات ایالتی و محلی ملحق شده تا از خشونت بیشتر در کنوشا و دیگر مناطق، جلوگیری کند.

این اظهارات، در حالی مطرح می‌شود که بخش تحقیقات مجرمانه وزارت دادگستری ویسکانسین، هویت مأمور پلیسی که به بلیک ۲۹ ساله شلیک کرد را “راستن شسکی” عنوان کرده است. وی به مدت ۷ سال، در بخش پلیس کنوشا مشغول به کار بوده و به دنبال این حاثه، به مرخصی اداری رفته است.

بخش تحقیقات مجرمانه وزارت دادگستری ویسکانسین  اعلام کرد:  مأمور شسکی به پشت آقای بلیک شلیک کرده است. اداره پلیس کنوشا دارای دوربین‌های بدن نیست و به همین علت مأموران پلیس دارای دوربین‌های بدنی نبوده‌اند.

“جاش کاول”، دادستان کل ویسکانسین نیز به نوبه خود به خبرنگاران گفت که هویت دیگر مأموران مشارکت‌کننده در این تیراندازی به زودی شناسایی می‌شود.

به دنبال حادثه تیراندازی مأموران پلیس به جیکوب بلیک، اعتراضاتی در کنوشا و چند شهر دیگر در آمریکا به راه افتاده، در حالی که “تونی اورس”، فرماندار ویسکانسین نیز روز سه‌شنبه یک وضعیت اضطراری اعلام و دستور سربازان بیشتر گارد ملی ویسکانسین به منظور حمایت از نیروی انتظامی محلی، صادر کرد.

دونالد ترامپ نیز در توییتی نوشت که نیروی انتظامی فدرال و گارد ملی را به کنوشا می‌فرستد تا قانون و نظم را به این شهر بازگرداند.

این در حالی است که در تظاهرات علیه تبعض‌نژادی در ویسکانسین آمریکا دو نفر کشته شدند و یکی از تظاهرکنندگان نیز به شدت زخمی شده است. این ناآرامی‌ها که از سه شب پیش شروع شده و علیرغم اعلام مقررات منع رفت‌وآمد شبانه همچنان ادامه دارند.

درگیری‌ها در شهر کنوشا در اعتراض به تیراندازی مرگبار پلیس در روز یکشنبه گذشته به یک مرد ۲۹ ساله سیاهپوست آغاز شد. صدها نفر در اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز ماموران پلیس علیه سیاهپوستان و برخورد وحشیانه با جیکوب بلیک به خیابان‌ها آمدند.

در ویدئوهای منتشر شده دیده می‌شود که جیکوب بلیک در کنوشا در حال رفتن به سمت خودرو خود و سوار شدن در آن است که یک افسر پلیس سفیدپوست او را هدف قرار می‌دهد و هفت بار از پشت به او شلیک می‌کند. سه فرزند جیکوب بلیک در خودرو شاهد تیراندازی به پدرشان بودند. انتشار تصاویر تیراندازی پلیس به جیکوب بلیک همانند خفه‌ شدن جورج فلوید زیر زانوی پلیس، همگان را شوکه کرد.

فرماندار ویسکانسین روز سه شنبه پس از آتش‌سوزی چندین خودرو و چند ساختمان‌ وضعیت اضطراری اعلام کرد و از ۲۵۰ نفر از اعضای گارد ملی این استان تقاضای کمک کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.