stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 163207
  • 12 شهریور 1399 - 14:25
2

لاوروف: روسیه به دنبال درک تعهدات نظامی ژاپن به آمریکاست

لاوروف: روسیه به دنبال درک تعهدات نظامی ژاپن به آمریکاست

وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی مقابل دانشجویان و اساتید پژوهشکده دولتی روابط بین‌المللی مسکو گفت: روسیه می‌خواهد چشم‌انداز ژاپن از تعهدات نظامی خود در قبال آمریکا را درک کند.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از خبرگزاری “تاس”، سرگئی لاوروف در این باره اظهار کرد: ما قصد ایجاد گفت‌وگوی حرفه‌ای درباره مسائل امنیتی در منطقه‌ای را داریم که روسیه با جزایر ژاپنی مرز دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم چشم‌انداز ژاپن از تعهداتش در قبال آمریکا در حوزه نظامی در شرایطی که آمریکا به طور رسمی روسیه را دشمن خود اعلام کرده است، درک کنیم.

وزیر خارجه ژاپن افزود: ژاپنی‌ها می‌گویند آن‌ها هیچ‌وقت کاری را با آمریکا بر ضد روسیه انجام نمی‌دهند، اما آن‌ها (ژاپن و آمریکا) در حالی که آمریکا ما را دشمن خود می‌پندارد، اتحاد نزدیکی دارند. موضوعی هست که باید درباره آن صحبت کرد.

لاوروف اظهار کرد: شفافیت در مسائل مربوط به امنیت، مهم است. این موضوع نه تنها به معنی در نظر گرفتن شرایط خاصی که در منطقه مشترک ما رخ می‌دهد، به ویژه در زمینه اتحاد نظامی آمریکا-ژاپن، بلکه به معنی هماهنگی نزدیک تعامل در سازمان‌های بین‌المللی است.

وی تشریح کرد: روسیه طرفدار تقویت چشم‌اندازهای روسیه-ژاپن است. ما می‌خواهیم آن‌ها درخشان و قوی باشند. ما پیشنهاد می‌دهیم که با توسعه تعامل در تمام حوزه‌ها و بدون استثنا آغاز کنیم؛ حوزه‌هایی شامل اقتصاد، علم و فناوری، فناوری‌های علمی، فرهنگ، حوزه‌های تحصیلی و انسانی و پروژه‌های مشترک، به ویژه در مورد جزایر “کوریل”.

لاورورف یادآور شد: تاکنون تناقض‌هایی در روابط روسیه با ژاپن وجود داشته است.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: ژاپن به تحریم‌هایی که همکاری اقتصادی را محدود می‌کند پیوست و زمانی که پای تولید مشترک در حوزه نانوتکنولوژی و دیگر حوزه‌های های‌تک به میان می‌آید، به کشورهای غربی و ابتدا آمریکا نگاه می‌کند.

لاوروف تصریح کرد: با کمال تأسف، ژاپن زمانی که سازمان ملل رأی‌گیری درباره قطعنامه‌های مشکل‌ساز را برگزار می‌کند، ژاپن علیه روسیه رأی می‌دهد.

وی که درباره کناره‌گیری شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و روابطش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صحبت می‌کرد، اظهار کرد که روابط بین آن‌ها “واقعاً صمیمانه، مبنی بر احترام متقابل و همدلی شخصی بوده است.”

لاوروف تأکید کرد: صرف‌نظر از اینکه شرایط انتخاب رهبر در سمت رئیس حزب دموکراتیک لیبرال حاکم و انتخاب نخست‌وزیر جدید چگونه پایان یابد، ما آماده همکاری نزدیک در تمام حوزه‌ها با همسایه خود ژاپن هستیم.

وی اضافه کرد: ما در فعالیت اقتصادی مشترک در جزایر کوریل جنوبی پیشرفت داشته‌ایم، گرچه بنا بر سرعت دلخواه ما نیست. این‌ها پروژه‌هایی هستند که برای مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند و شرکت‌های درگیر در این پروژه‌ها، منفعت به همراه دارند. ما همچنین آماده حرکت با گام‌های کوچک هستیم، اما وظیفه کلیدی ارتقای رابطه به سطح با کیفیت و با اصول جدید، به قوت خود باقی است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.