stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 16425
  • 05 آذر 1394 - 3:42
8

کزازی: معینی کرمانشاهی بی‌جانشین است

یک پژوهشگر و شاهنامه پژوه معینی کرمانشاهی را در زمینه ترانه سرایی شاعری بی‌جانشین دانست.

قلم | qalamna.ir :
میرجلال الدین کزازی در آیین نکوداشت و ترحیم استاد رحیم معینی کرمانشاهی که امروز (۴ آذرماه) با حضور جمعی از مسئولان، فرهیختگان و ادیبان استان کرمانشاه در محل تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد با تسلیت درگذشت استاد رحیم معینی کرمانشاهی اظهار کرد: همه از اوییم و بدو باز می‌رویم و همه به این جهان آمده‌ایم که به ناچار روزی از این جهان رخت بر بندیم .
 
 وی با بیان اینکه همواره درگذشت بزرگان و نام آوران فرهنگ و ادب و هنر جگرگداز و جانسوز است، گفت: این مورد زمانی جانگدازتر و جانسوزتر می‌شود که آن دلبند و آن بزرگ بی‌جانشین باشد که در آن زمان سوز و اندوه دوگانه و دوباره خواهد بود.
 
 این پژوهشگر اظهار کرد: استاد معینی کرمانشاهی از اینگونه بزرگان اندوه‌خیز بود و بی‌جانشین است.
 
 وی استاد معینی را زبان آور شیوا گوی در زمینه‌های گوناگون سخن عنوان کرد و افزود: استاد معینی به کاری دست یازیده است که هیچ سخنوری را زهره دست یازی بدان نبوده است.  
 
وی افزود: او خواسته است بر راهی برود که فرزانه خردمند توس، فردوسی بزرگ گشود و پیمود و به پایان برد.  
 
کزازی اظهار کرد: او بر آن راه افتاد که تاریخ ایران را از آنجا که شاهنامه فرجام می‌گیرد بیاغازد به شیوه استاد فرخ نهاد توس این تاریخ را در پیوندد که دستاورد این کار در پیوسته‌ای است به نام “شاهکار”.  
 
وی افزود: سرودن تاریخ کار آسانی نیست زیرا تاریخ در سرشت و ساختار خویش دژم است و دلگیر اما هنرمندی چونان معینی کرمانشاهی به هنر خویش باور داشت و پروا نکرد که تاریخ ایران نو را بسراید.  
 
وی افزود: در این پیوسته بلند به بیت‌های نقض و دل آویزی که در بستر تاریخ شکفته‌اند می‌توانیم بازخورد.  
 
کزازی در ادامه معینی را واپسین چهره نامدار در تبار ترانه سرایان عنوان کرد و افزود: آنچه معینی را از دید من هنرمندی بی‌جانشین کرده است در زمینه ترانه سرایی است زیرا او دبستانی شیوه تازه را در ترانه سرایی بنیاد نهاد.  
 
کزازی افزود: او همچنین داستان را به جهان نغز و باریک ترانه کشانید و هر ترانه روانشاد معینی را که باریک بنگرید می‌بینید در آن داستانی را باز می‌گوید.
 
ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم استاد معینی کرمانشاهی را شخصیتی برجسته در عرصه های مختلف هنری و ادبی عنوان کرد و افزود: استاد به عنوان یک شاعر، نویسنده، ترانه سرا و روزنامه نگار توانست در عرصه های مختلف هنر بخوبی بدرخشد.
 
 
وی با تاکید بر شناساندن چهره های بزرگان به نسل جدید گفت: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که نام این بزرگان برای آیندگان به ثبت برسد و آوازه نام بزرگان این دیار را در پهنه ایران بگسترانیم.
 
وی در پایان از همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله استانداری، مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر و هفته نامه نقد حال در برگزاری این نکوداشت و ترحیم قدردانی کرد. / ایسنا

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.