stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 166615
  • 23 شهریور 1399 - 15:25
1

امضای پیشنویس نهایی توافقنامه‌ای درباره پست‌های حاکمیتی میان طرف‌های لیبیایی

امضای پیشنویس نهایی توافقنامه‌ای درباره پست‌های حاکمیتی میان طرف‌های لیبیایی

دو طرف بحران در کشور لیبی پس از مذاکرات در شهر بوزنیقه مراکش، پیشنویس نهایی توافقی درباره سازوکار بر عهده گرفتن پست‌های حاکمیتی را امضا کردند، کمیته‌های دو طرف نیز پس از پایان مذاکرات دیگری در سوئیس با نظارت سازمان ملل، توصیه‌ها درباره انتخابات و دیگر مسایل را ارائه کردند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، دو هیات شورای عالی کشور لیبی و پارلمان طبرق توافقنامه‌ای را که در شهر بوزنیقه به آن رسیدند، به صورت اولیه به امضا رساندند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یکی از اعضای هیات شورای عالی کشور لیبی گزارش داد: دو طرف توافقنامه را امضا کردند و منتظر تصویب آن از سوی دو پارلمان هستند.

دو طرف لیبیایی پنج شنبه اعلام کردند که در پایان دیدارهای خود در شهر بوزنیقه مراکش، به توافقی جامع در مورد استانداردها و سازوکارهای شفاف و واقعی جهت بر عهده گرفتن پست‌های حاکمیتی با هدف یکپارچه کردن آنها رسیدند.

پست‌های حاکمیتی عبارتند از: رئیس بانک مرکزی لیبی، روسای دیوان محاسبات، دستگاه نظارت اداری و هیات مبارزه با فساد، اعضای کمیساریای عالی انتخابات و دادگاه عالی و نیز دادستان کل.

همچنین دو هیات لیبیایی از توافق خود درباره ازسرگیری گفتگوها در هفته پایانی ماه جاری میلادی خبر دادند.

عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق گفت: شهر سرت باید در طول مرحله مقدماتی پیش رو مرکز نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی و بانک مرکزی لیبی باشد.

او افزود: پست‌های حاکمیتی میان اقلیم‌های سه‌گانه لیبی تقسیم خواهند شد و رئیس شورای ریاستی و دو معاون او از طریق گروه‌های انتخاباتی تعیین خواهند شد.

همچنین او از نتایج رایزنی‌های طرف‌های لیبیایی در مونترو سوئیس استقبال کرد.

طرف‌های لیبیایی در نشستی در شهر مونترو سوئیس مسائل مورد تاکید خود را جهت بررسی در گفتگوی جامعی که دوره آتی در ژنو برگزار خواهد شد، ارائه کردند.

نشست‌های سوئیس همزمان با مذاکرات بوزنیقه مراکش با حضور احزاب و شخصیت‌هایی به نمایندگی از دو طرف بحران بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

از مهمترین تاکیدات این نشست‌ها انتقال به یک مرحله انتقالی جدید به طول ۱۸ ماه، تغییر شورای ریاستی و برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی مطابق با اصول قانون اساسی بود.

قرار است در گفتگوی جامعی که اوایل اکتبر آتی با نظارت سازمان ملل در شهر ژنو برگزار خواهد شد، درباره این توصیه‌ها مذاکره شود.

سفارت آمریکا در لیبی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته لیبی تعهد داده به محاصره چند ماهه تاسیسات نفتی پایان دهد. او تعهد داده بخش انرژی را تا نهایتا ۱۲ سپتامبر به صورت کامل دوباره راه‌اندازی کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.