stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 167714
  • 26 شهریور 1399 - 14:58
4
گزارش/ آیا وعده اشتغال نماینده سوم شهرستان کرمانشاه محقق خواهد شد؟

مصری و رشیدی: وظیفه نماینده قانون گذاری و نظارت بر قانون است/ ابراهیم عزیزی: اولویت کاری ام اشتغال، رونق تولید و فضای کسب و کار است

مصری و رشیدی: وظیفه نماینده قانون گذاری و نظارت بر قانون است/ ابراهیم عزیزی: اولویت کاری ام اشتغال، رونق تولید و فضای کسب و کار است
کرمانشاه/قلم: نماینده سوم کرمانشاه درحالی راهی بهارستان شد که برخلاف وظایف یک نماینده که وظیفه قانون گذاری و نظارت بر قانون را دارد، وعده اشتغال را داد.
قلم | qalamna.ir :

قلم از کرمانشاه، با پایان یافتن دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و راه یافتن دکتر ابراهیم عزیزی به مجلس، تکلیف نماینده سوم شهرستان کرمانشاه در مجلس یازدهم مشخص شد، اما آنچه که اکنون برای مردم مهم خواهد بود این است که آیا این نمایندگان به وعده های خود عمل خواهند کرد؟

آقایان دکتر عبدالرضا مصری و دکتر محمد رشیدی نمایندگان راه یافته به مجلس که در دور اول راهی بهارستان شدند در زمان تبلیغات خود هیچ گاه خارج از وظایف قانونی یک نماینده وعده ای ندادند و حتی دکتر محمد رشیدی در طول تبلیغات و در تمامی سخنرانی های خود خطاب به مردم می‌گفت که وظیفه نماینده قانون گذاری و نظارت بر قانون اساسی است و هیچ گاه از بنده استخدام و کار شخصی نخواهید.

این صداقت محمد رشیدی باعث جلب رضایت مردم و راهی شدن وی بعنوان نفر دوم به مجلس یازدهم شد.

اما دکتر ابراهیم عزیزی کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات در طول تبلیغات خود وعده های به مردم ارائه کرد که مبتنی بر وظایف اصلی یک نماینده نبود، ایشان درحالی وعده اشتغال، رونق تولید و فضای کسب و کار را داد که براساس قانون اساسی وظیفه نماینده و مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند:

قانونگذاری

مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، می تواند قانون وضع کند، پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت عنوان “لایحه” (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضائیه و یا شورای عالی استان ها) و یا “طرح” (پیشنهاد شده توسط حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان) به مجلس وارد و تصمیم گیری در مورد آنها انجام می شود.

همچنین، وظیفه شرح و تفسیر قوانین عادی نیز به عهده مجلس می باشد، مجلس حق تصویب رجوع به همه پرسی در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و نیز هر نوع تغییر در خطوط مرزی کشور به صورت اصلاحات جزئی و با رعایت مصالح می تواند توسط مجلس انجام شود.

نظارت

نظارت شامل نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس جمهور)، سوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نظارت های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور و غیره است.

نماینده مجلس چه وظایفی را برعهده ندارد؟

نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون، مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد.

معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.

وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست

بسیاری از مردم و گاه خود نماینده ها امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانند در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می باشد، هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است.

نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد.

سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است.

همانطور که تشریح شد، وظیفه یک نماینده قانون گذاری و نظارت بر قانون است و هیچ گونه حق دخالتی در امور اجرایی ندارد و از آنجا که بحث اشتغال، رونق تولید و فضای کسب و کار در حیطه وظایف اجرایی دولت است، و آقای ابراهیم عزیزی که سابقه حضور در دولت بعنوان معاون رئیس جمهور را نیز دارد و به این امور بسیار آگاه است، به مردم وعده اشتغال و رونق فضای کسب و کار را داد و اکنون باید دید که ایشان چگونه به این وعده ها عمل خواهد کرد؟

وبگاه خبری قلم استان کرمانشاه در راستای حمایت از حقوق مردم، عملکرد تمامی نمایندگان استان را رصد خواهد کرد و پیگیر وعده های آنان به مردم خواهد بود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.