دفاتر پیشخوان خدمات دولت در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیک، تسهیل ارایه خدمات الکترونیک به مردم و کاهش فساد در دستگاههای اداری راهاندازی شدند. تمام دستگاههای اجرایی دولتی نیز موظف شدند تا خدمات الکترونیکی خود را به این دفاتر واگذار کنند. رگولاتوری نیز سامانه رتبهبندی دفاتر پیشخوان را راهاندازی کرد با این هدف که با استفاده از آن میتوان از حقوق دفاتر دفاع کرده و جلوی رانت و اعمال سلیقه شخصی در واگذاری خدمات به دفاتر را گرفت.
پیش از این، شهرام حیشاد -مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری- فضای دفتر، تعداد پرسنل، مکان استقرار دفتر، میزان رضایتمندی مردم از خدمات براساس نتایج نظرسنجی، سابقه فعالیت دارنده پروانه و غیره را از شاخصهای ارزیابی دفاتر پیشخوان خدمات عنوان کرد و گفته بود: همچنین دریافت وجوه مازاد بر هزینه خدمات ابلاغی از سوی رگولاتوری، جعل یا مخدوش کردن پرونده و مدارک تامینکنندگان خدمات، تغییر مکان و نشانی دفتر بدون موافقت ادارهکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مناطق، عدم وجود امکانات لازم برای ارایه خدمات به جانبازان، معلولان و سالمندان و غیره از شاخصهای دارای امتیاز منفی است.
در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- گفت: از مجموع ۷۹۴۳ دفتر پیشخوان خدمات دولت، ۴۱۵۶دفتر پیشخوان اطلاعات خود را در سامانه رتبهبندی ثبت کردهاند و پرونده الکترونیکی ارزیابی و رتبهبندی این دفاتر نهایی شده است.
وی درباره مشارکت دفاتر پیشخوان شهری و ICT روستایی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۶۳۰ دفتر پیشخوان شهری و ۱۳۱۳ دفتر ICT روستایی در سراسر کشور فعالیت میکنند که از این تعداد ۳۸۶۰ دفتر پیشخوان شهری، یعنی ۵۸ درصد این دفاتر و ۲۹۶ دفتر ICT روستایی یعنی ۲۳ درصد، در سامانه جامع مدیریت نظارت بر عملکرد دفاتر پیشخوان ثبتنام و خوداظهاری کردهاند.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری افزود: در بخش دفاتر پیشخوان شهری ۲۰۷۰ دفتر رتبه یک، ۱۶۰۰ دفتر رتبه دو و ۲۰۲ دفتر رتبه سه و در بخش دفاتر ICT روستایی ۱۴۵ دفتر رتبه یک، ۸۹ دفتر رتبه دو و ۳۵ دفتر رتبه سه را کسب کردهاند. علاوه بر این، بیشترین آمار ثبت دفاتر پیشخوان مربوط به مناطق مرکزی، جنوب غرب، جنوب شرق و غرب بوده است.
حقی درباره عوامل تاثیرگذار در ارزیابی دفاتر پیشخوان دولت عنوان کرد: خوداظهاری دفاتر براساس مستندات، دریافت امتیاز انجمن استانی، درج امتیاز رضایتمندی متقاضیان خدمت و عدم دریافت امتیاز منفی در کمیتههای رسیدگی به تخلفات از جمله عوامل تاثیرگذار در فرآیند رتبهبندی دفاتر پیشخوان است که بررسی مستندات و تایید امتیازها در کارگروهی متشکل از نمایندگان مناطق و ستاد رگولاتوری بررسی میشود و تایید امتیازها و مستندات توسط مناطق نهگانه سازمان صورت میگیرد.
وی در مورد اهداف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارزیابی و رتبهبندی دفاتر پیشخوان گفت: توزیع عادلانه و هدفمند خدمات و ارتقای کیفیت ارایه خدمات در دفاتر پیشخوان، تشویق دفاتر پیشخوان به ارتقای جایگاه خود، دستهبندی و ارایه خدمات دستگاهها براساس رتبهبندی انجام شده از جمله مهمترین اهداف رگولاتوری برای ارزیابی این دفاتر است.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در ادامه گفت: به منظور دستیابی به این اهداف، رگولاتوری براساس مصوبه ۲۸۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سامانه جامع مدیریت نظارت بر عملکرد دفاتر پیشخوان را راهاندازی و به دفاتر پیشخوان در مورد خوداظهاری در این سامانه اطلاعرسانی کرد که پس از پایان مهلت ثبتنام، ارایه مستندات و تکمیل اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی و رتبهبندی دفاتر پیشخوان انجام شده است.
حقی درباره دفاتری که برای ثبت اطلاعات در سامانه جامع مدیریت نظارت بر عملکرد دفاتر پیشخوان اقدام نکردهاند، عنوان کرد: برای دفاتر پیشخوانی که در طرح ارزیابی و رتبهبندی الکترونیکی رگولاتوری، مشارکت نکردهاند حداقل امتیاز در نظر گرفته شده و رتبه سه را کسب میکنند و از این به بعد براساس این رتبه، خدمات قابل ارایه دستگاهها در میان آنان توزیع میشود. دفاتری که در ارزیابی شش ماهه اول سال ۹۹ شرکت نکردهاند با مراجعه به این سامانه و بارگذاری مدارک خود میتوانند در ارزیابی و رتبهبندی شش ماهه دوم سال ۹۹ شرکت کنند.
انتهای پیام