کسب و کارهای اینترنتی به مجموعه فعالیتهایی گفته می شود که به صورت آنلاین و در بستر فضای مجازی از طریق اینترنت صورت می گیرد و عرضه کالا و خدمات به شکل رایگان یا در قبال دریافت هزینه را شامل می شود. امروز اینترنت بیشترین تغییرات در دنیای کسب و کار را ایجاد کرده و بر همین اساس تمایل به ایجاد شغل در بستر فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است.
شیوع ویروس کرونا و تداوم آن در ماههای اخیر موجب شد تا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارهای خدماتی دچار مشکل شود و در مقابل فعالیت بسیاری از کسب وکارهای آنلاین و اینترنتی رونق یابد.
کارشناسان معتقدند با توجه به بستری که در حال حاضر در حوزه شبکه های اجتماعی وجود دارد، ایجاد و گسترش مشاغل اینترنتی در دوران کرونا بهتر جواب می دهد و صاحبان این کسب و کارها را به درآمدزایی می رساند؛ به زعم آنها، عرضه کالا و خدمات در بستر اینترنت موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران شده و کالا بدون واسطه از تولیدکننده به مصرف کننده می رسد.
حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس حوزه کار ـ در گفت و گو با تاکید دارد که در شرایط کرونا باید از فضای مجازی و اینترنت بیشتر استفاده شود و حمایتهای موثرتری در این زمینه صورت گیرد.
وی می گوید: علیرغم نبود زیرساختهای لازم، کسب و کارهای اینترنتی در این دوران رونق گرفته و مردم برای بهداشت و سلامت خود از این ابزار استفاده می کنند، از این رو ضمانتهای لازم جهت اعتمادسازی مردم برای استفاده از اینترنت باید به وجود آید.
آمار منتشره از سوی اتحادیه کسبوکارهای آنلاین حاکی از آن است که تعداد پروانههای تاسیس این کسب وکارها در شش ماهه نخست امسال به ۴۲۸ پروانه رسیده که در مقایسه با سالهای قبل از رشد نسبی برخوردار بوده است.
به اعتقاد این کارشناس حوزه کار، کسب و کارهایی که در دوران کرونا برای فروش محصولات خود به فضای اینترنت روی آورده اند، به شرط کسب مجوزهای لازم از سوی دولت و جلب اعتماد مردمی از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند بود.
آمار منتشره از سوی اتحادیه کسبوکارهای آنلاین نشان می دهد که تعداد پروانههای تاسیس این کسب و کارها در شش ماهه نخست امسال به ۴۲۸ پروانه رسیده که در مقایسه با سالهای قبل از رشد نسبی برخوردار بوده است.
به نظر میرسد گسترش فعالیتهای اینترنتی و توسعه دیجیتال سبکی جدید در زندگی روزمره و کسب و کار در دوران کرونا را به وجود آورده باشد به نحوی که مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل اینترنتی داده و صدور پروانه برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی رو به افزایش است.
بررسی میزان پراکندگی پروانههای صادرشده از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی حاکی از آن است که ۴۳.۳ درصد پروانهها برای کسبوکارهایی صادر شده که عرضه کننده انواع کالا و خدمات در فروشگاههای مجازی هستند، بیشترین پروانه صادر شده به لحاظ نوع فعالیت نیز برای راه اندازی فروشگاههای بزرگ عرضه و فروش کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازمخانگی، لوازم سفر و پس از آن محصولات دیجیتالی و لوازم برقی بوده است.
استانهای تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و مازندران در صدر جدول دریافتکنندگان پروانه از اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی هستند و بیش از ۵۰ درصد کسبوکارهای عضو اتحادیه کسبوکارهای مجازی، متعلق به استان تهران بوده که تا شهریور ۱۳۹۹ برای دریافت پروانه اقدام کرده اند.
در سالهای اخیر الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات و عرضه کالا از طریق فروشگاههای آنلاین در بازار کار اثرگذار بوده و افزایش استقبال مردم و کارآفرینان از کسب و کارهای اینترنتی را به دنبال داشته است. موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا باعث شد تا بسیاری از سایتها و فروشگاههای آنلاین که شاید تا قبل از شیوع کرونا چندان مطرح نبودند، با معرفی خدمات و محصولات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شوند و به سرعت رونق بگیرند.
انتهای پیام