وی نشست مدیران مدارس استان در بستر شاد را جلسه ای رسمی عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت و الزام شرکت تمامی اعضای حاضر در کانال مدیران در این نشست، از احساس وظیفه و حضور حاضرین در این نشست تشکر کرد و گفت: مدیرانی که شرکت نکرده اند باید دلیل عدم شرکت خود را گزارش کنند.
قربانی با اشاره به جلسات متعدد هفتگی وزارت آموزش و پرورش با استانها و برگزاری این جلسات به شیوه مجازی و ضرورت تعامل و ارتباط بیشتر مجموعه برای پیشبرد امور، گفت: شیوع بیماری کرونا باعث گسترش این گونه جلسات شده و برگزاری نشست های مجازی در طول سال تحصیلی تداوم خواهد داشت.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بعد از انقلاب صنعتی و رنسانس تغییر و تحولاتی در علوم و تکنولوژی ایجاد و این تغییرات، هنجارها ، ارزش ها و … را تحت شعاع خود قرار داد، اظهار کرد: با شیوع ویروس منحوس کرونا، تغییراتی در سطح جامعه اتفاق افتاد و به تبع آن نظام تعلیم و تربیت بیشتر تحت شعاع این بیماری قرار گرفت.
وی افزود : از ۸ ماه قبل و با شیوع بیماری کرونا، خیلی از عناصر اجتماعی از جمله فرایند تعلیم و تربیت تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و شکل فعالیت مدارس تغییر یافت و آموزش از حضوری به مجازی و تولید محتوای الکترونیکی، آموزش تلویزیونی و … تغییر پیدا کرد.
قربانی با تاکید بر اینکه ما هم متناسب با این تغییرات، باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم ، یکی از ویژگی های انسان را متناسب بودن با محدودیت و موانع و شرایط عنوان کرد و تصریح کرد: انسان این قابلیت و توانایی را دارد که متناسب با شرایط جدید ، خودش را ارتقا داده و تنوع بدهد و برای چالش های پیش روی، راهکار ایجاد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سیستم آموزش و پرورش از صدر تا ذیل یکی از دستگاه هایی بود که با حساسیت بالا با موضوع کرونا برخورد کرد و از وزیر محترم تا فرهنگیان دلسوز، همه به نوعی تلاش کردند با ارایه راهکار های لازم از جمله تدوین درس نامه، محتوای آموزشی، آموزش تلویزیونی و… بر این مشکل فایق آیند و در همین راستا، شبکه دانش آموزی شاد طراحی و راه اندازی شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در گام اول، راه اندازی این شبکه با مشکلاتی همراه بود، گفت: به تدریج مشکلات سیستم در حال رفع می باشد و نسبت به قبل کیفیت خدمات ارتقا یافته است.
وی با اشاره به عدم قطعیت در مواجهه با ویروس کرونا و نامشخص بودن وضعیت آینده، اظهار داشت: اگر برخورد مسئولانه با این موضوع انجام نشود، قطعاً مشکلات و گرفتاری های زیادی را ایجاد خواهد کرد.
این مسئول، هم چنین با تاکید بر اینکه اگر دست به دست هم ندهیم و مسئولانه عمل نکنیم ، کشور با مشکلات روبرو خواهد شد، تصریح کرد: در صورت عدم توجه به آموزش آینده سازان ، یک عده جماعت کم توان وارد جامعه می شود، چرا که موفقیت و تمدن بشری به انسانهای پر تلاش و توانمند بستگی دارد که در صورت فراهم نشدن بستر لازم با مشکل مواجه می شویم.
قربانی نبوغ دانش آموزان را استعداد ملی دانست و با اشاره به تربیت نیروی انسانی کارآمد و نقش نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه ارزشمند در توسعه و پیشرفت کشور، گفت : همه باید با تعصب و حساسیت به این موضوع بپردازیم و از هیچ تلاشی مضایقه نکنیم .
وی با طرح این پرسش که در این موقعیت حساس چه باید کرد، اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد کرونای استان وضعیت فعالیت مدارس در دو گروه مدارس شهری و روستایی تعیین و با توجه به عدم دسترسی مناطق روستایی به آموزش مجازی و بعضاً تلویزیونی، باید سعی کنیم که دانش آموزان روستایی به آموزش پایدار دست پیدا کنند.
وی سلامت دانش آموزان از نظر روحی و روانی و هم چنین فیزیکی و توجه به ایمنی مدارس را در این فرایند مهم دانست و گفت: در صورتی که در سطح مناطق روستایی مدرسه ای از نظر فیزیکی و ساختمان مشکل دارد تعطیلی آن بهتر از وقوع هر گونه مشکلی است.
قربانی هم چنین در خصوص مدارس شهری نیز گفت : با توجه به وضعیت پیش رو و شواهد، مدارس شهری نیز احتمالا ظرف یک ماه آینده همین وضعیت را خواهند داشت و آموزش دانش آموزان به شکل مجازی خواهد بود و در حالت خوش بینانه، ما فعالیت های مدارس را مثل دو هفته اول بازگشایی تجربه می کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در ادامه بیانات خود و در بخش توصیه های اجرایی، بر عملیاتی شدن موارد ذیل توسط مدیران مدارس استان تاکید کرد:
- تهیه اطلس آموزشی و تعیین میزان و نحوه دسترسی دانش آموزان به انواع آموزش ها بر اساس فرم های سامانه سناد، و تدوین آن به صورت مرتب، منظم در یک مجلد .
- فعالیت مستمر مدارس به عنوان حلقه ارتباطی و حضور عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس و برقراری ارتباط و تعامل با دانش آموزان، والدین و پیگیری مسایل آموزشی و پرورشی .
- تقسیم کار در بین عوامل اجرایی و آموزشی مدارس در پیگیری مسایل آموزشی از جمله واگذاری مسئولیت رصد وضعیت درسی تعدادی از دانش آموزان به هر یک از عوامل مدرسه و پایش هفتگی این وضعیت، ارتباط با خانواده ها، انتقال پیام به والدین و مشارکت کلیه عوامل در اجرای برنامه ها .
- تشکیل منظم جلسات شورای مدرسه و معلمان ، مستند سازی فعالیت ها و تهیه صورتجلسه از اقدامات و …
- فعالیت و پویا بودن مدارس ، تعامل مستمر مدیران مدارس با معلمان
- برگزاری جلسات مدیران مدارس در سطح استان و شهرستان ها و مناطق تابعه و تداوم این نشست ها .
- باعنایت به اینکه در هفته پیوند قرار داریم اهتمام برای برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان با استفاده از بستر شاد و فضای مجازی و اهمیت به فعالیت انجمن اولیا و مربیان در طول سال .
- باعنایت به اختصاص اعتبارات بهداشتی به مدارس ، مراقبت برای هزینه اعتبارات تخصیصی در محل خود .
- مدیران مدارس روستایی ضمن تلاش، سرعت عمل خود را بالا برده و در ارایه دروس اهتمام نمایند تا در وضعیت فعلی دانش آموزان از نظر درسی عقب نباشند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در راستای توجه به مسایل معیشتی فرهنگیان در دو سال اخیر و عزم مسولین در این خصوص، با اعلام این خبر که رتبه بندی معلمان به احتمال قوی از اول فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد، گفت: با اجرا شدن رتبه بندی معلمان تغییر عمده ای در حقوق و مزایای معلمان به ویژه معلمان دوره ابتدایی شکل خواهد گرفت.