stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۷ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 8 October , 2024
  • کد خبر : 179662
  • 02 آبان 1399 - 10:49
1
مدیر گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبرداد؛

۳ برابر بودن فشار روحی روانی بر زنان در دوران کرونا

۳ برابر بودن فشار روحی روانی بر زنان در دوران کرونا
قلم/اصفهان_ مدیر گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: نتایج یک تحقیق در کشور نشان داد که فشارهای روحی و روانی زنان در دوران شیوع بیماری کرونا نسبت به مردان، سه برابر بوده است که همین امر نشان دهنده شدت نگرانیها و دغدغه‌های آنهاست.
قلم | qalamna.ir :

به گفته مدیر گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نتایج یک تحقیق در کشور نشان داد که فشارهای روحی و روانی زنان در دوران شیوع بیماری کرونا نسبت به مردان، سه برابر بوده است که همین امر نشان دهنده شدت نگرانیها و دغدغه‌های آنهاست.

ناهید مرادی با بیان اینکه وظایفی که به عهده زنان خانه‌دار و شاغل بود در دوران شیوع بیماری کرونا افزایش یافت و تعدادی وظیفه جدید به آنها اضافه شد، گفت: تامین سلامت فرزندان و همسر و حتی پدر و مادر یا خواهر و برادر در برابر کرونا، اقدامات پیشگیرانه، نگهداری از افراد مبتلا به کرونا و مدیریت امور آموزشی فرزندان از جمله این مسائل است که مسوولیت زنان را در دوران کرونا بیشتر کرد.

وی با اشاره به اینکه این نگرانی‌ها برای زنان شاغل‌، ظاهر دیگری دارد و حتی شاید بیشتر باشد، اضافه کرد: در برخی حوزه‌ها مانند درمان و بهداشت، تعداد زیادی از کارکنان تا حدود ۷۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند و آنها در دوران شیوع کرونا بواسطه فعالیت در بخش‌های مختلف بهورز، مراقبان بهداشت، ماما، پرستار، خدمات و تخصص در بیمارستان‌ها با مخاطرات زیادی مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه کووید ۱۹ روی سلامت باروری زنان نیز تاثیر گذاشته و نگرانی‌هایی را برای آنها ایجاد کرده است، ادامه داد: تعدادی از زنان بدلیل همین نگرانی‌ها باروری خود را به تعویق انداختند.

این کارشناس به نگرانی مادران در شیردهی به نوزادان نیز اشاره و تصریح کرد: آنها واهمه بسیاری درباره احتمال انتقال ویروس هنگام شیر دادن به نوزادان خود دارند هرچند آموزش‌های لازم در این زمینه از سوی مراکز بهداشت ارایه شده است.

وی به مردانی که شغل خود را در دوران کرونا از دست دادند یا با ضرر و زیان اقتصادی مواجه شدند نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این قبیل خانواده‌ها فشار روحی و روانی مضاعفی بر زنان وارد می‌شود که مدیریت آن نیاز به ارائه آموزش و مشاوره به آنها و اقدامات حمایتی دارد.

مرادی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها بویژه مشاغل خانگی نیز در دوران کرونا محدود شده است، تصریح کرد: این امر برای زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست نیز شرایط دشوارتری ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.