به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در دیدار با رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اظهار کرد: لازمه داشتن نگاه یکپارچه در سازمان، طراحی سنجیده نیروهای آن سازمان است. طراحی سازمان فراتر از ساختارهای اداری آن است و برای طراحی نقش سازمان و کارکنان آن در ابتدا باید بدانیم اندیشه ما در خصوص طراحی سازمان چیست.
وی ادامه داد: طراحی خوب باید توانایی انعطاف سازمانی و اتصال دوباره اجزای آنها به یکدیگر را داشته باشد به صورتی که همه چیز در این گسستن و پیوستن آن معنادار باشد و پس از اتصال مجدد اجزای سازمان بتوانیم به ترکیب سنجیدهای بین اجزای آن برسیم که با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وجود استعدادهای برتر واقعیتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: توسعه استعدادهای برتر شامل شناسایی، جذب، پرورش و شکل دهی استعداد برتر یک نسل میشود که باید به نحو مؤثری در جامعه بسط پیدا کند.
وی ادامه داد: همه ارکان آموزش و پرورش باید به این موضوع که چطور میتوانیم استعدادهای برتر را شناسایی کنیم و پرورش دهیم و با برنامه ریزی و آموزشهای مناسب از ظرفیت استعدادهای خاص در زمینههای مناسب استفاده کنیم و آنها را به کار بگیریم، فکر کنیم. مسیر حرکت دانش آموزان دارای استعدادهای برتر از ابتدای آموزش تا انتها و حتی در دوره فارغالتحصیلی باید روشن و واضح باشد.
وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با یک پدیده پویا روبرو هستیم. تفکرات بسته و قالبی نمیتواند در این سازمان نقشی داشته باشد و باید به تحولات و شرایط موجود را به طور دائمی رصد و پایش کرد.
حاجی میرزایی بهره مندی از امکانات پرورش استعدادهای برتر را حق دانش آموزان برتر مناطق محروم کشور دانست و گفت: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید برنامهای برای شناسایی استعدادهای درخشان در مناطق محروم داشته باشد و بتواند از بین دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی میکنند استعدادهای برتر را شناسایی کند و پرورش دهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم، اظهار کرد: تحقق سند تحول نیازمند تحقق تحول در زمینه تربیت انسان است و باید بتوانیم نمونههای اجرای آن را در مدارس ببینیم. یکی از جاهایی که میتواند نمود اجرایی سند تحول را در آن مشاهده کنیم، حوزه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است و انتظار داریم با طراحی مناسب برنامههای سازمان، شاهد اجرای تمام ساحتی اهداف سند تحول باشیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه نیاز به برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در یک راستا برای تمام اهداف داریم، ادامه داد: برای هر برنامهای که در چشم انداز بلندمدت طراحی میشود باید یک چشم انداز کوتاه مدت هم داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات حال حاضر در مقوله تعلیم و تربیت را حل و انسانهای کنونی را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم و باید بتوانیم پاسخی مناسب به مسائل امروز و آینده دانش آموزان داشته باشیم که همه با هم هم راستا باشند و در انتها نتیجه را به صورت یکپارچه و هماهنگ دریافت کنیم.
وی اضافه کرد: نقش معلمان در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بسیار با اهمیت است و باید با سیاستگذاری مناسب برنامههای آموزشی و سطح دانش آنان ارتقا یابد.
حاجی میرزایی طرح «شهاب» را در شناسایی استعدادهای برتر کشور مؤثر دانست و تصریح کرد: فرآیند شناسایی استعدادهای برتر در هر دوره بسیار گسترده و حساس و لازم است در مورد روشهای شناسایی استعدادهای درخشان بازنگری و تحقیق کرد.
وزیر آموزش و پرورش عملکرد قابل قبول سازمان را منوط به این دانست که هیچ استعداد برتری به دلیل محرومیت از فرایند انتخاب جا نماند، گفت: پیشنهاد میکنم هر دانش آموزی که شناسایی و وارد سمپاد شد به عنوان محصولی که در حال پرورش است، در نظر گرفته شود و پرونده آموزشی وی هیچ گاه بسته نشود. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید در فرایندی مشخص از ابتدای ورود دانش آموزان تا موقعیت آینده آنان در آینده مطلع باشد.
وی تاکید کرد: امسال از هر لحاظ با سالهای قبل متفاوت است. شیوع کرونا ما را مجبور کرد کارهایی را که تاکنون انجام نداده بودیم، بیاموزیم و مسیرهای جدید را تجربه کنیم. برای پیروزی در شرایط مبهم و عدم اطمینان امروزی باید کاملاً هوشیارانه عمل و نظارتها را از حالت متعارف خارج کنیم و دقیقتر از قبل انجام دهیم تا بتوانیم از این شرایط با موفقیت عبور کنیم.
حاجی میرزایی، اظهار کرد: به هر منطق روشنی که برای تحقق اهداف ضروری است، کمک خواهیم کرد و انتظار داریم تناسب معقولی بین اندیشه و عمل برقرار کنید. در هر مورد عمیق فکر کنید و دست به کار شوید تا بتوانیم به طور مطلوب به اهداف مورد نظر برسیم.