شبکههای اجتماعی نهتنها به بخش جداییناپذیری از زندگی امروزی تبدیل شدهاند، بلکه روزبهروز نفوذ خود را بیشتر میکنند؛ این بهخصوص در دوران کرونا بیش از قبل خود را نشان داده است. براساس گزارش جدید Global Web Index فیلیپینیها با متوسط ۳ساعت و ۵۰ دقیقه در روز، بیشترین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان را به خود اختصاص دادهاند.
این درحالی است که در ژاپن میزان گذران وقت کاربران در شبکههای اجتماعی درحال کاهش است و به کمتر از یک ساعت در روز رسیده است.
بهطور متوسط در جهان مردم ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه وقت خود را در روز به شبکههای اجتماعی اختصاص دادهاند. هرچند این میزان از کشوری به کشور دیگر فرق میکند، اما درحالی برخی از کشورهای توسعه یافته نشانههایی مبنی بر کاهش زمان استفاده از شبکههای اجتماعی را بروز دادهاند که در کشورهای درحال توسعه میزان استفاده از این شبکهها بهخصوص در میان قشر جوان (۱۶ تا ۲۴ سال) رو به افزایش است.
فیلیپین با حدود ۴ ساعت، سپس نیجریه با ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه و بهدنبال آنها هند با ۲ ساعت و ۳۶ دقیقه بیشترین میزان استفاده از این شبکهها را به خود اختصاص دادهاند.
آمریکا که مهد استقرار بزرگترین شبکههای اجتماعی است با ۲ ساعت و ۸ دقیقه مصرف در رده چهارم جهان قرار دارد و چین و بریتانیا به ترتیب با یک ساعت و ۵۷ و یک ساعت و ۴۱ دقیقه و ژاپن با ۴۶ دقیقه در ردههای بعدی قرار دارند.
مصرف جهانی شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی حالا جذابترین ابزارهای اینترنتی برای کاربران به شمار میروند. براساس گزارش Hootsuit تا ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران شبکههای اجتماعی به ۹۶/ ۳ میلیارد نفر رسید. به نوعی میتوان گفت ضریب نفوذ این شبکهها در بین جمعیت جهان ۵۱درصد است.
رشد سالانه شبکههای اجتماعی ۵/ ۱۰درصد برآورد شده و بخش عمده کاربران این شبکهها یعنی ۹۱/ ۳ میلیارد نفر از طریق موبایل به این شبکهها دسترسی داشتهاند و این یعنی ۹۹ درصد کاربران این شبکهها روی موبایل هستند. براساس این گزارش جمعیت جهان امروزه به ۷۹/ ۷ میلیارد نفر میرسد که ۵۶درصد آن در شهرها زندگی میکنند.
درحالحاضر میزان ضریب نفوذ موبایل در جهان ۶۶ درصد است یعنی ۱۵/ ۵ میلیارد نفر به موبایل دسترسی دارند. تعداد کاربران اینترنت در جهان هم ۵۷/ ۴میلیارد نفر است که به معنی ضریب نفوذ ۵۹ درصدی است.
صعود کرونا، رشد شبکههای اجتماعیآمارها نشان میدهد تداوم کرونا تاثیر قابل ملاحظهای بر رشد استفاده از شبکههای اجتماعی و اساسا استفاده از تکنولوژی در طول سال ۲۰۲۰ گذاشته است. براساس این آمارها میزان وقتی که افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با تلفن همراه خود در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ و در طول دوران کرونا سپری کردهاند بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشته است.
این میزان در زمینه استفاده از لپتاپ ۴۹ درصد رشد و برای استفاده از کامپیوترهای رومیزی ۳۳ درصد رشد را نشان میدهد. همچنین میزان استفاه از تبلت در این زمان ۲۳ درصد، میزان استفاده از تلویزیونهای هوشمند و دستگاههای پخش آنلاین فیلم و سریال (Streaming Devices) بالغ بر ۳۲درصد، کنسولهای گیم ۱۸درصد، اسپیکرهای هوشمند ۱۴ درصد و ساعتهای هوشمند ۱/ ۹ درصد رشد مصرف داشتهاند.
بیش از نیمی از پاسخدهندگان به نظرسنجی GlobalWebIndex میگویند که بیشتر از ابتدای سال ۲۰۲۰ درحال تماشای فیلم و سریال بر روی اینترنت هستند. همچنین ۴ نفر از هر ۱۰ نفر پاسخدهنده به این نظرسنجی میگوید که بیش از ابتدای سال از شبکههای اجتماعی استفاده میکند.
رشد مصرف ویدئو آنلاین در میان سایر انتخابهای دیجیتالی قابلتوجه است و نشان میدهد کاربران در دورانی که بیشترین قرنطینه و حضور در خانه را داشتهاند به سمت استفاده از سرویسهای پخش آنلاین فیلم و سریال رفتهاند.
کمک دیجیتال به گذران زندگی
تقریبا میتوان گفت اگر اینترنت نبود گذران امور در دوران کرونا وضعیتی بسیار بغرنج پیدا میکرد. ۸ نفر از هر ۱۰ نفر پاسخدهنده به نظرسنجی که توسط اریکسون انجام گرفته میگویند که تلفن همراه و تکنولوژیهای اینترنتی به آنها کمک کرده که طی دوران این بیماری همهگیر کارهای خود را انجام دهند.
۷۶درصد پاسخدهندگان گفتهاند که تکنولوژیهای اینترنتی به فرزندان آنها کمک کرده که آموزش و تحصیلات خود را ادامه دهند و ۷۴ درصد گفتهاند که از این تکنولوژی برای احوالپرسی و با خبر شدن از وضعیت دوستان و اقوامشان استفاده کردهاند. ۴۳ درصد نیز گفتهاند تکنولوژی به آنها کمک کرده که سلامت ذهنی و تندرستیشان را بهبود بخشند.
تکنولوژی همچنین نقش مهمی در ارتباط با افراد مسن و تنها ایفا کرده و عملا نشان داده ورای ماجرای پاندمی تا چه اندازه میتواند ارتباط موثری برای این گروه از افراد جامعه فراهم کند.
هرچند شواهد زیادی هم مبنی بر مضر بودن استفاده زیاد از تکنولوژی در دسترس است، اما واقعیت این است این فناوریها تا اندازه قابلتوجهی کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشیدهاند.
رفتار جستوجوبه لطف اسپیکرهای هوشمند و ارتقای هوش مصنوعی روی تلفنهای همراه حالا دستیاران هوشمندی که با فرامین صوتی کار میکنند به وفور در دسترساند و میزان استفاده از آنها هم رو به گسترش است. در همین حال فاصله زیادی بین نوع و میزان استفاده از این ابزار در کشورهای مختلف وجود دارد.
گزارشهای GWI نشاندهنده این است که در کشورهایی، چون هند، چین و اندونزی اکثریت کاربران از فرامین صوتی برای جستوجو استفاده میکنند. از هر ۱۰ کاربر هندی ۶ نفر از جستوجوی صوتی استفاده میکنند و همین مساله این کشور را در صدر این لیست قرار داده است.
اندونزی، چین، مکزیک و تایلند نیز کشورهایی هستند که حداقل نیمی از کاربران آنها از فرامین صوتی برای جستوجو بهره میگیرند. در ترکیه و عربستانسعودی ۴۹ درصد و در امارات ۴۸ درصد کاربران از این شیوه برای جستوجو بهره میبرند. جالب آنکه این میزان برای کشوری، چون ژاپن تنها ۱۷درصد است.
با این حال جستوجوی صوتی تنها شیوه مدرنی نیست که کاربران به سرعت درحال استفاده از آن هستند. تکنولوژیهای شناسایی تصویر مثل پینترست لنز و گوگل لنز هم به شکل سریعی درحال رشد هستند. حدود یکسوم کاربران مورد پرسش قرار گرفته میگویند که طی یک ماه گذشته از تکنولوژیهای شناسایی تصویر بهره گرفتهاند.
اما شاید یکی از مهمترین موارد استفاده جستوجو برای وقتی باشد که کاربران میخواهند از این شبکههای اجتماعی برای اطلاع پیدا کردن درباره یک محصول یا یک برند بهره بگیرند. نکته جالب توجه اینکه در سنین ۱۶ تا ۲۴ سال کاربران زن بیشتر از کاربران مرد از جستوجو در شبکههای اجتماعی برای پیدا کردن اطلاعات درباره یک برند یا محصول بهره میگیرند.
دورکاری در اوج
کرونا صدها میلیون نفر را دورکار کرده و دورکاری را بهعنوان یک فرهنگ کاری موثر و کاربردی معرفی کرده است بهطوریکه برخی شرکتها اعلام کردهاند اساسا فارغ از زمان پایان کرونا تا همیشه کارکنان خود را دورکار کردهاند.
براساس مطالعه صورت گرفته توسط GWI یک چهارم کاربران مورد پرسش قرار گرفته انتظار دارند که بعد از پاندمی هم همچنان از راه دور بهکار بپردازند. در این میان بهنظر میرسد افراد جوانتر و بهخصوص خانمها علاقه بیشتری به دورکاری دارند بهطوری که ۲۹ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان بین ۱۶ تا ۲۴ سال میگویند که بعد از پایان کرونا هم انتظار دارند شغلهایی داشته باشند که از راه دور بتوانند انجام دهند.
این میزان با بالا رفتن سن کاهش پیدا میکند بهطوریکه تنها ۱۷ درصد مردان و ۱۹ درصد زنان بین ۵۵ تا ۶۴ سال انتظار باقی ماندن دورکاری بعد از پایان کرونا را دارند.
ویدئوکنفرانس در اوجکرونا صنعت ویدئوکنفرانس را متحول کرد و این تکنولوژی حالا به ابزار اصلی بسیاری از ارتباطات تجاری تبدیل شده است. برخی برندهای ویدئوکنفرانس مثل زوم حالا به قلههای صنعت تکنولوژی تبدیل شدهاند که روزبهروز برمحبوبیتشان اضافه میشود.
در میان کشورهای جهان هندیها بیشترین استفاده را از ویدئوکنفرانس دارند و کشورهای فیلیپین، کرهجنوبی و سنگاپور در رتبههای بعدی هستند. با این حال میزان استفاده ویدئوکنفرانس در کشوری، چون ژاپن چندان بالا نیست و تنها ۸درصد کاربران از آن استفاده میکنند. در آمریکا این میزان ۲۳ درصد و در اسپانیا ۱۸ درصد است.
در همین حال باز هم به نظر میرسد قشر جوان و بهخصوص زنان در گروه سنی ۱۶ تا ۳۶ سال به بهرهگیری از این تکنولوژی بیشتر علاقه دارند. در میان برندهای ویدئوکنفرانس زوم با داشتن ۳۰۰ میلیون کاربر روزانه در صدر قرار دارد، گوگل میت با ۱۰۰ میلیون و مایکروسافت تیمز با ۷۵میلیون کاربر روزانه در ردههای بعدی هستند.
اسکایپ با ۴۰ میلیون کاربر و سیسکو وبکس هم با ۵۰۰ میلیون کاربر ماهانه از جمله پلتفرمهای پر استفاده ویدئوکنفرانس بهشمار میروند.
صنعت تبلیغات آنلاین
اینستاگرام با داشتن یک میلیارد کاربر بالقوه برای تبلیغات حالا به یکی از جذابترین پلتفرمهای تبلیغاتی جهان تبدیل شده است. اینستاگرام تنها طی یک فصل بیش از ۱۱۱ میلیون رشد کاربر داشته است. لینکدین با داشتن۷۰۲ میلیون کاربر و رشد ۲۶ میلیون کاربر در یک فصل هم از جذابترین پلتفرمها برای تبلیغات آنلاین بهشمار میرود.
در این میان بهنظر میرسد پلتفرمی، چون توییتر در فصل گذشته با افت کاربر مواجه شده و همین از محبوبیت آن برای تبلیغدهندگان کاسته است. تیک تاک هم با داشتن ۸۰۰ میلیون کاربر یکی از بهترین پلتفرمها برای تبلیغ بهخصوص برای قشر جوان و نوجوان بهشمار میآید.
آمارهای رشد تیکتاک خیرهکننده است و بهخصوص با کنار رفتن ترامپ از ریاستجمهوری پیشبینی میشود مشکلات آن با دولت آمریکا هم به تدریج حل شود.
تجارت الکترونیکی
پاندمی تغییرات دیگری هم در جهان اینترنت به وجود آورد؛ از جمله اینکه میزان تراکنشهای مرتبط با خرید آنلاین و تجارت الکترونیکی را تا ۱۹ درصد نسبت به قبل افزایش داده است. هند، آفریقای جنوبی، چین و برزیل کشورهایی هستند که بیشترین خرید آنلاین را در دوران کرونا انجام دادهاند.
در این میان مطالعات نشان میدهند که تمایل به خرید آنلاین در میان کاربران جوانتر به مراتب بیشتر از کاربران مسنتر است.
بیشترین خرید آنلاین در دوران کرونا مربوط به محصولات گروه ورزشی است که ۸۳ درصد رشد نشان میدهد. محصولات سوپرمارکتی با ۶۶ درصد و محصولات تکنولوژی با ۴۵ درصد در ردههای بعدی خرید قرار دارند.