به گزارش مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) گزارشی از ۱۲۸ مورد از خدمات این مرکز (نوع رخدادهای رسیدگیشده توسط مرکز، بخشهای دریافتکننده خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از رخدادها) در بازه ۳ لغایت ۱۰ آذر ۱۳۹۹ منتشر کرده است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، شناسایی آسیبپذیری، فیشینگ سایتهای داخلی، فیشینگ سایتهای خارجی، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات ، دیفیس سایت و باجافزار بوده است.
نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار از طریق گزارشهای بینالمللی به این مرکز رسیده است. سامانه دانا و گزارش آپاها هم در ردههای بعدی قرار دارد.
همچنین بخشهای دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای دولتی و بانکها و موسسات مالی میشود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.
در نمودار بخشهای حاکمیتی دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر هم نهادهای حاکمیتی مستقل رهبری در صدر و پس از آن قوه قضاییه علوم قرار دارد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز ماهر بهعنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گستردهای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمانها است. همچنین در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعفهای سامانهها در سطح ملی و انتشار بستههای راهنما برای مقاومسازی سامانهها بپردازد.
انتهای پیام