وی تاکید کرد: در این برهه از زمان که مشکلات فراوانی گریبانگیر کلیه اقشار جامعه شده و هر بخش در تلاش است تا با همکاری و همیاری با مخاطبین از فشارها و آلام ناشی از این معضل جهانی بکاهد. بنابراین از وزیر علوم به عنوان عالیترین مقام حوزه علمی و آموزشی کشور تقاضامندیم در خصوص به تعویق انداختن تحویل مدرک زبان تا زمان دفاع، دستور مساعدت لازم را صادر فرمایید تا با همراهی و همدلی از این مرحله سخت عبور کنیم.
در این رابطه دکتر علی خاکیصدیق، معاون آموزشی وزارت علوم از تغییر در آیین نامههای آموزشی دانشگاهها در شرایط آموزش مجازی خبر داد و گفت: اگرچه متناسب با شرایط کرونا در اسفندماه گذشته تغییراتی در آیین نامههای آموزشی دانشجویان ایجاد شد اما برخی از موارد حساس و کلیدی وجود دارند که دانشگاهها در اجرای روند آموزشی بر آنها اصرار دارند. یکی از این موارد موضوع آزمون زبان انگلیسی دانشجویان دکتری است که دانشجویان باید مدرک زبان انگلیسی را ارائه دهند و دانشگاهها مصر هستند داوطلبانی که بخواهند آزمون جامع بدهند حتما باید نمره زبان خود را قبل از این آزمون کسب کرده باشند و با رایزنیهای انجام شده به تعویق انداختن آن مورد موافقت دانشگاهها قرار نگرفته است.وی در ادامه تصریح کرد: دلیل مخالفت دانشگاهها در به تعویق انداختن نمره زبان قبل از آزمون جامع این است که معتقد هستند که اگر دانشجویان قبل از آزمون جامع نمره زبان خود را کسب نکنند این روند تا روز دفاع نیز طول میکشد و حتی ممکن است دانشجویی دفاع کند و برای فارغ التحصیلی نیازمند نمره این آزمون بماند که در این صورت مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد و دانشجو مایل است حتما فارغ التحصیل شود و به این ترتیب آزمون زبان برای آن ها به فراموشی سپرده خواهد شد.خاکی صدیق تاکید کرد: دانشگاهها موافق تعویق برگزاری آزمون زبان و شرط زبان برای آزمون جامع نیستند و این موضوع از مواردی است که بررسی آن در دستور کار وزارت علوم قرار دارد. به هرحال این موضوع طبیعتا یکی از مشکلات دانشجویان است که ما با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و آزمونهای زبان که مدام به تعویق میافتند این مسایل موجب شده دانشجویان با مشکلاتی مواجه میشوند.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین تأکید کرد: تصمیمگیری در خصوص آزمون زبان دانشجویان دکتری دانشگاهها بر عهده دانشگاهها و از اختیارات این مراکز است. دانشگاهها هویت مستقلی دارند و توسط اعضای هیأت علمی که نخبگان علمی کشور هستند مدیریت میشوند، طبیعتا بسیاری از امور توسط خود آنها تصمیم گیری میشود.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که دانشگاه ها استقلال تصمیم گیری دارند بحث شرایط احراز توانمندی یک داوطلب دوره دکتری است که شرایطی نظیر آزمون زبان و امتحان جامع برای آن ها در نظر گرفتهاند؛ این تصمیمات براساس سالها تجربه اتخاذ شده و در حال حاضر نیز در یک وضعیت غیرعادی شیوع کووید ۱۹ قرار گرفتهایم و باید برای حل این موضوعات به نوعی مصالحه انجام داد. اما مصالحه باید به گونه ای باشد که هم دانشجویان متضرر نشوند و هم اینکه دانشگاه استانداردهای خود را تغییر ندهد چرا که به هر حال فارغ التحصیلان دوره دکتری باید استانداردهای قابل قبولی داشته باشند و امیدواریم به تصمیماتی برسیم که نفع دانشجو و دانشگاه در نظر گرفته شود. دکتر خاکی صدیق همچنین با تأکید بر اینکه در جریان افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه های غیردولتی اعم از غیرانتفاعی یا حتی دانشجویان پردیسها و دوره های شبانه نیستم، گفت: کاهش یا افزایش شهریه این مراکز توسط هیأت امنای این مراکز تصمیم گیری میشود و هیأتهای امنا با توجه به شرایط دانشگاه ها و هزینههایی که دارند میزان افزایش شهریهها را تعیین می کنند و شهریه تمامی دانشجویان شهریهپرداز و پردیسها نیز در هیأتهای امنای دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
“یکی دیگر از دانشجویان ” نیز در پیامی به ایسنا خواستار رایگان شدن اینترنت برای دانشجویان شد که معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به درخواست این دانشجو تاکید کرد: هر دانشگاهی سامانه مخصوص خود را برای دسترسی دانشجویان به آموزش الکترونیکی در اختیار دارد و هر دانشگاهی هم که مشخصات این سامانهها را در وزارت ارتباطات ثبت کرده باشد، دانشجویان آن دانشگاه به اینترنت رایگان برای آموزش الکترونیکی دسترسی خواهند داشت.وی در ادامه خاطرنشان کرد: در پی جلساتی که با مسئولان وزارت ارتباطات داشتیم، وزارت ارتباطات از وزارت علوم در خواست کرد لیست سامانه های آموزش الکترونیکی را به آن ها اعلام کنیم تا دانشگاه هایی که اسامی آن ها به این وزارتخانه ارسال می شود هزینه ای بابت استفاده از این سامانه از دانشجویان دریافت نکنند. ما این اطلاعات را با کمک دانشگاه ها جمع آوری کردیم و در ابتدای ترم جاری به وزارت ارتباطات ارائه دادیم و این وزارتخانه نیز به قول خود عمل کرده است و در حال حاضر در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که اسامی آنها در لیست اعلام شده باشد، دانشجویان آنها برای آموزش الکترونیکی به اینترنت رایگان دسترسی خواهند داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: سامانههای دارای اینترنت رایگان با عنوان سامانه های آموزش الکترونیکی هزینهای برای استفاده از آن پرداخت نمیشود و با توجه به اینکه اینترنت این سامانهها جدا از اینترنت سطح کشور نیست و اینترنت ویژه ای هم ندارند بنابراین سرعت آن تحت تأثیر اینترنت کشور است. اگر سرعت اینترنت کشور پایین باشد این سامانه نیز تحت تأثیر اینترت سرعت پایینی خواهند داشت.خاکی صدیق تاکید کرد: البته یک حالتی ممکن است اتفاق بیفتد و آن این است که دانشگاه یا موسسه ای نتواند سامانه آموزش الکترونیکی خود را به خوبی مدیریت کند که در این شرایط کیفیت کاهش می یابد و این موضوع هم ربطی به وزارت ارتباطات ندارد. بنابراین به مسائل داخلی آن دانشگاه ارتباط خواهد داشت. البته این مشکل نیز کاملا موردی است و گزارش هایی که دریافت کردیم بیشتر دانشگاه ها کارشناسان مُجربی دارند و تجربه کار با این سامانه ها را کسب کرده اند.
“محمدصادق ملکشاهی”دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر و یکی از مخاطبان ایسنا نیز در کامنتی ذیل خبر فراخوان ایسنا در خصوص افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان گفت: با توجه به شرایط اخیر، تقاضای وجود امکان حذف ترم بدون سنوات برای دانشجویان ارشد دارم که دکتر خاکی صدیق در این رابطه پاسخ داد: آماری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در خصوص عملکردشان در ترم قبل دریافت کردیم. وضعیت این گونه نبود که سنوات تحصیلی را برای دانشجویان اعمال نکنند اما به گونه ای هم نبود که هر دانشجویی درخواست سنوات کند مورد موافقت دانشگاه قرار بگیرد و این موضوع جزو مواردی است که معاونین آموزشی دانشگاه ها در شوراهای آموزشی و کمیسیون موارد خاص خود مطرح می کنند و درصدی که سنوات آن ها پذیرفته شدهاند بیش از درصدی است که مورد موافقت دانشگاه ها قرار نگرفته است و وقتی بررسی می کنیم برای دانشجویانی که درخواست آن ها مورد موافقت قرار نگرفته است معاونین آموزشی عمدتا دلایل موجهی دارند و برای دانشجویانی هم که درخواست سنوات آن ها مورد پذیرش قرار گرفته است دلایل منطقی دارند. بنابراین این گونه نیست که همه درخواستها رد یا مورد موافقت قرار بگیرد.
“یکی دیگر از دانشجویان مخاطب ایسنا” در پیامی خواستار برگزاری آزمون های حضوری شد که معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ، در خصوص سیاست این وزارتخانه برای امتحان پایان ترم دانشجویان گفت: برگزاری آزمون های غیرحضوری توسط دانشگاه ها یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است یعنی در شرایط حاد کرونایی نمی توانیم دانشجویان را وادار به حضور در دانشگاه ها کنیم. در واقع این ترم نمیتوانیم تمامی دانشجویان را از اطراف کشور در یک نقطه جمع کنیم و از آنها بخواهیم که امتحان حضوری بدهند چرا که مشکلات زیادی از جهت ابتلا به کرونا پیش میآید.خاکی صدیق تاکید کرد: حفظ سلامت دانشجویان اولویت اول تصمیم گیریهای وزارت علوم است، اینکه آزمون ها به صورت غیرحضوری برگزار شود به عنوان یک ضرورت تلقی میشود نه یک انتخابی که بین حضوری و غیرحضوری، آن را انتخاب کنیم. در مقابل تعداد دانشجویانی که مایل هستند در آزمونهای حضوری شرکت کنند خیل عظیمی نیز از دانشجویان هستند که خود یا خانوادههای آنها مایل نیستند به شهرستان های دیگر بروند و با حضور در خوابگاه ها امتحانات پایان ترم خود را بدهند چرا که در این شرایط تراکم خوابگاه ها و بحث خدمات رفاهی پیش می آید و ستاد کرونا چنین مجوزی را به ما نخواهد داد.به گفته وی، در شرایط فعلی با توجه به اینکه انتخابی در خصوص نحوه برگزاری آزمونهای پایان ترم نداریم سراغ این موضوع میرویم که این آزمونها را چگونه به صورت الکترونیکی با کیفیت بالا برگزار کنیم. در جلسات شورای عتف با توجه به تجربهی ترم قبل و ارزیابیهای ترم گذشته از آموزش الکترونیکی به این جمع بندی رسیدیم که اول خود نظام های آموزش الکترونیکی بهتر شناخته شوند و روش های آموزش الکترونیکی که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود توسط دانشگاهها شناختهتر شوند و بهتر بتوانند با ضریب امنیتی بالاتر عمل کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: نکته دیگر این است که از ابتدای ترم دستور العملی که به کل دانشگاهها و موسسات آموزشی داده شده است این است که در سیستم آموزش الکترونیکی نباید یک آزمون پایان ترم داشته باشیم و این به تنهایی عملکرد دانشجویان را ارزیابی و سنجش کند، براساس گزارشهایی که به دست ما رسیده، در اکثر دانشگاه ها و موسسات از همان ابتدای ترم ارزیابی دانشجویان به صورت آزمون های هفتگی، دو هفته یک بار یا سه هفته یک بار و همچنین براساس پروژههای درسی، تمرین ها، ارتباطات چهره به چهره الکترونیکی و میان ترم شروع شده است و این ارزیابی در کنار یک آزمون پایان ترم مبنای نمره آنها قرار می گیرد. یعنی امتحان پایان ترم امتحان اصلی ارزیابی دانشجویان محسوب نمیشود بلکه مجموعهای از ارزیابی ها نمره دانشجو را تعیین میکند. در گذشته بیش از ۱۲ نمره به امتحان پایان ترم داده می شد اما امروزه این گونه نیست و امیدواریم این شرایط مقداری اطمینان ارزیابی دانشجو را بالا ببرد.”عمار محمدی آلاشلو” یکی دیگر از مخاطبان ایسنا نیز به ناتوانی اساتید در برگزاری کلاسهای مجازی اشاره کرد و گفت: مشکل بسیار پررنگی که در شرایط فعلی کاملا احساس میشود ناتوانی اساتید در برگزاری موفق کلاسهای مجازی است. در واقع آموزش صحیحی به اساتید داده نشده و آنان در برگزاری کلاس، مدیریت کلاس مجازی، ارائه مطلب با کیفیت حرفهای و تفهیم درست مطالب به دانشجویان ناتوان هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه جدی این وزارتخانه برای ارزیابی اساتید و وضعیت حضور آن ها در آموزش های مجازی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ما ترم گذشته را به شکل آموزش مجازی داشتیم و اساتید ما تجربه این آموزش را کسب کردهاند و همچنین با توجه به فرصت ترم تابستانی که داشتیم و اساتید میتوانستند دهها و صدها فیلم آموزشی و فایلهای پی دی اف در ارتباط با آموزش الکترونیک را استفاده کنند. بنابراین این موضوع از هیچ عضو هیأت علمی پذیرفته نیست که نتوانند با سیستم آموزش مجازی کار کند یا از حضور در کلاس های مجازی خودداری کند.وی در پایان تاکید کرد: در این رابطه ما با معاونین آموزشی دانشگاهها صحبت کردیم و تأکید کردیم که باید این وضعیت دقیق پایش شود و براساس این پایش اگر مورد کم کاری صورت بگیرد با آن برخورد شود و دانشجویان نیز بتوانند موارد این چنینی را در درجه اول ابتدا به خود دانشگاه یا موسسه آموزشی خود منتقل کنند و اگر موردی هم بود که نتیجه بخش نبود به وزارت علوم نیز انتقال دهند اما این موضوع ابتدا باید از طریق دانشگاه ها بررسی شود.