stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 202506
  • 17 آذر 1399 - 10:13
2

بازداشت بیش از ۳۰۰ معترض در هجدهمین هفته از اعتراضات در بلاروس

بازداشت بیش از ۳۰۰ معترض در هجدهمین هفته از اعتراضات در بلاروس

مقامات بلاروس روز یکشنبه در جریان هجدهمین هفته از اعتراضات پس از انتخابات بیش از ۳۰۰ معترض را در مینسک، پایتخت این کشور بازداشت کردند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه حقوق بشری “ویاسنا” (Viasna) اسامی ۲۱۵ تن را که در جریان اعتراضات در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس بازداشت شده بودند، منتشر کرد. انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس گزارش داد که دست‌کم چهار روزنامه‌نگار در مینسک و شهر “گرودنو” بازداشت شده‌اند.

معترضان به جای تجمع در مرکز مینسک در گروه‌های کوچک‌تر در نقاط مختلف این شهر تجمع کردند تا رهگیری اعتراضات را برای پلیس دشوارتر سازند.   

اعتراضات روز یکشنبه شامل افرادی بود که شعار “ما باور داریم، ما می‌توانیم، ما پیروز خواهیم شد” سر می‌دادند و برخی از آنها لباس بابانوئل به تن داشتند و برخی دیگر ماسک‌هایی با تصویر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلارس به صورت داشتند.

نیروهای مجری قانون با استفاده از آب پر فشار، خودروهای زرهی و وانت‌های نظامی که در مرکز مینسک قرار داده‌ بودند، به این معترضان پاسخ دادند. ایستگاه‌های اصلی مترو بسته شده بودند و دسترسی به اینترنت بسیار محدود شده بود.

پس از آنکه مقامات بلاروس در تاریخ ۹ اوت اعلام کردند که لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و برای ششمین دوره متوالی در راس قدرت باقی می‌ماند، اعتراضات گسترده در این کشور به راه افتاد. لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ میلادی در راس قدرت قرار دارد و مدعی است که کشورهای خارجی به این اعتراضات دامن زده‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب انتخاباتی و مخالف اصلی لوکاشنکو که پس از انتخابات به لیتوانی فرار کرد، از به رسمیت شناختن لوکاشنکو به عنوان پیروز انتخابات امتناع کرده و مدعی تقلب در انتخابات شده است.

نیروهای پلیس تلاش کرده‌اند تا این اعتراضات را که عمدتا به صورت صلح‌آمیز برگزار شده‌اند و در آنها بیش از ۲۰۰ هزار تن شرکت کرده‌اند، سرکوب کند و برای متفرق کردن معترضان از نارنجک‌های گیج‌کننده، گاز اشک‌آور و چماق استفاده کرده است.

“میچل باچله”، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به وخیم شدن اوضاع در بلاروس از جمله بازداشت‌های گسترده و رفتار نیروهای پلیس با بازداشت‌شدگان هشدار داد.

وی از مقامات خواست تا افرادی را که به صورت غیرقانونی در اعتراضات بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند و درباره همه ادعاهای شکنجه و دیگر نقض‌های حقوق بشر از جمله مرگ دست‌کم چهار فرد در جریان اعتراضات تحقیق کنند.

باچله در این بیانیه گفت: ضروری است که دولت بلاروس به نقض‌های کنونی حقوق بشر پایان دهد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.