این مهر که تصویر یک کشتی را با سرنشینان آن نشان میدهد تنها یکی از مواردی است که میتوان با تکیه به آن بر این موضوع صحه گذاشت.
در زمان حفر کانال جدید سوئز نیز کتیبهای از داریوش شاه هخامنشی کشف شد که گواه دیگری بر این مدعا است. از ساخت و خرید کشتیها و قایقهای جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگانهایی که برای مطالعات استراتژیک در عصر افشاریه مأمور کشف و بررسی سواحل همسایه میشدند همگی نشان از قدمت و اهمیت صنعت کشتیسازی در درازای تاریخ این مرزوبوم دارد.
امروز صنعت کشتیسازی در ایران با صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی گرهخورده که بخش اصلی اقتصاد کشورمان را شکل میدهد؛ همچنین مرزهای طولانی آبی کشور در شمال و جنوب در کنار وابسته بودن صنایع جانبی بسیار به صنعت کشتیسازی و بالا بودن ظرفیت اشتغال در این صنعت، کشتیسازی را به صنعتی استراتژیک و مادر بدل ساخته است.
در ۵۰ سال گذشته شاهد تلاشهای بسیاری در جهت توسعهی این صنعت و بهروز کردن دانش فنی و مهندسی مرتبط با آن بودهایم.
در این میان شرکت کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بهعنوان زیرمجموعهی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و بزرگترین زیرساخت دریایی کشور با ۱۱۰۰ هکتار وسعت و دارا بودن تجهیزات منحصربهفرد نظیر کارگاههای تخصصی، داک شناور، سینکرولیفت، سرسره و بزرگترین حوضهای خشک در کشور در کنار بهرهگیری از نیروهای متخصص سهم بزرگی در توسعهی این صنعت داشته؛ تدوین پیشنویس سند توسعه دریایی، ساخت کشتیهای اقیانوسپیما، ساخت حوضهای خشک، تعمیر و ساخت کشتیها تا تناژ ۳۰۰ هزار تن، تعمیر سوپر تانکرها، دکلهای حفاری و ساخت سازههای دریایی (سکوهای نفتی و گازی) بخشی از کارنامهی پر بار ایزوایکو در ۹ سال گذشته است.
خصوصاً که بررسی این کارنامه پس از اعمال تحریمهای ناجوانمردانه آمریکا نشان از خودباوری ملی و عملی شدن شعار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در کشور دارد. برای بررسی هر چهبهتر این موضوع و اهمیت این صنعت و تأثیری که بر صنایع پاییندستی دارد؛ در گزارش پیش رو عملکرد گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ ایزوایکو را در سال گذشته (۱۳۹۸) موردبررسی قرار دادهایم.
مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ با اشاره به تعمیر ۱۲ فروند شناور در سال ۹۸ گفت:
تعمیرات این شناورها باعث شد در حدود ۱۲ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.
سال گذشته با پذیرش سوپر نفتکش دُر در حوض تعمیرات این شیپیارد، ما به ظرفیت نهایی تعمیرات رسیدیم.
تعمیرات معمول مانند رنگ و سند بلاست، تعویض سازه، لولهکشی و … و تعمیرات تخصصی مانند اورهال موتور اصلی، تجهیزات موتورخانه و سیستم رانش ازجمله تعمیرات اساسی است که بر روی این شناورها به انجام میرسد.
سرویس PV ولوو، COW ماشین و تعمیر و راهاندازی سیستم ICCP و سایر موارد مشابه نیز برای نخستین بار در کشور انجام شد.
تعمیرات شناورها بسته به نوع و اسکوپ تعمیراتی بهطور مستقیم برای ۲۵۰ نفر و به شکل غیرمستقیم برای ۵۰۰ نفر تولید شغل میکند و تداوم اینگونه تعمیرات میتواند منجر به اشتغال پایدار در منطقه شود.
انتهای پیام/