stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 211228
  • 03 دی 1399 - 14:13
0

تلاش سناتورهای آمریکایی برای کنار گذاشتن چین از پروژه کابل زیردریایی ایالات فدرال میکرونزی

قانون‌گذاران برجسته آمریکایی در نامه‌ای به ایالات فدرال میکرونزی هشدار دادند که اگر چین در مناقصه‌ای برای نظارت بر آژانس‌های توسعه برنده شود، خطر تضعیف امنیت پروژه حساس کابل زیردریایی وجود دارد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نامه مورخ ۱۸ سپتامبر سال جاری میلادی تد کروز و مارکو روبیو، سناتورهای برجسته جمهوری‌خواه به ایالات فدرال میکرونزی گفتند، چین ممکن است از این پروژه برای انجام کمپین‌های جاسوسی و تهدید ژئوپلیتیکی سوء استفاده کند.

این در حالی است که پکن اخیرا تحریم‌های نمادینی را علیه کروز و روبیو اعمال کرده است.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داد، شرکت “هوآوی مارین” (Huawei Marine) که اخیرا از شرکت هوآوی واگذار شده و در حال حاضر شرکت چینی دیگری مالک آن است در این مناقصه شرکت کرده و قیمت پیشنهادی‌اش ۲۰ درصد کمتر از دو رقیب دیگرش است.      

واشنگتن دولت‌های سراسر جهان را تحت فشار گذاشته تا شرکت هوآوی را از تامین تجهیزات زیرساخت‌های مهم خود کنار بگذارند. واشنگتن مدعی است که شرکت هوآوی داده‌ها را برای جاسوسی به دولت پکن واگذار می‌کند؛ اتهامی که شرکت هوآوی دائما آن را رد می‌کند.

دو منبع آگاه اعلام کردند، پروژه کابل برای بهبود ارتباطات با کشورهای جزیره‌ای دور افتاده در اقیانوس آرام همچون ایالات فدرال میکرونزی، جمهوری کیریباتی و جمهوری نائورو طراحی شده است اگرچه در مرحله مناقصه به بن بست خورده است. همه طرف‌های درگیر در انتخاب برنده مناقصه نقش دارند.

به دنبال گزارش هفته گذشته رویترز، “وانگ ونبین”، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا شرکت‌های چینی را بدنام می‌کند.

هشدار کروز و روبیو بر مبنای اطلاعیه‌های رسمی ارسال شده برای کشورهای جزیره‌ای در اقانوس آرام توسط سفارت‌های آمریکا که در آنها نسبت به پیروزی شرکت هوآوی مارین در این مناقصه هشدار می‌دادند، مطرح شد.

در این نامه آمده است: حزب کمونیست چین به شرکت‌هایی چون هوآوی یارانه می‌دهد تا مطمئن شود که آنها می توانند همه رقبا را کنار بزنند و سپس از زیرساخت‌های ایجاد شده توسط این شرکت‌ها برای پیشبرد کمپین‌های جاسوسی و تهدید ژئوپلیتیکی حزب کمونیست چین استفاده می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: شرکت هوآوی و زیرمجموعه‌های کنونی و سابقش از جمله هوآوی مارین خطرات امنیت ملی و اقتصادی هستند.   

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.