stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 213236
  • 07 دی 1399 - 12:02
0

برای سلامتی هروز با خودم مسابقه می دهم/ وقتی فشار زندگی بیشتر می شود ،بیشتر رکاب می زنم

برای سلامتی هروز با خودم مسابقه می دهم/ وقتی فشار زندگی بیشتر می شود ،بیشتر رکاب می زنم
هرمزگان/قلم-دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزشهاست که متاسفانه این روزها در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این ورزش علاوه بر تاثیرات مستقیم بر سلامتی انسان ،فواید زیست محیطی نیز به همراه داردکه باعث سلامتی بیشتر جامعه طی دراز مدت می شود.
قلم | qalamna.ir :

به نظر می رسد که دوچرخه در کشورهای پیشرفته و مدرن کاربرد بیشتری دارد تا در کشورهایی نظیر ایران برای مثال در اکثر کشورهای اروپایی دوچرخه دارای ارزشی مانند یک ماشین سواری (و حتی بیشتر) است. در این کشورها برخی از دوچرخه ها (نسبت به مدل و کاراییشان) گاها” از خودروهای مدل بالا نیز گرانترند. 
این ارزش به دلیل قابلیتهایی نظیر حمل و نقل آسان، ورزش آسان و بی ضرر بودن برای محیط زیست است.

دوچرخه سواری همیشه به عنوان ورزشی ساده برای تمام سنین پیشنهاد می شود. این ورزش می تواند هم سبک انجام شود و هم سنگین. برای انجام ورزش دوچرخه سواری لازم نیست که شخص تمرینات خاصی را انجام دهد و یا موقعیت فیزیکی آن از شرایطی خاص برخوردار باشد. 
در این ورزش بیشتر عضلات پاها در حرکت خواهند بود. که این عمل باعث بالابردن استقامت بدن می شود. البته کمر و سیستم تنفسی انسان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

در همین راستا گفتگویی صمیمی با اسداالله ایوبی ،متولد ۱۳۴۶ ،مهندس ارشد مکانیک از کارکنان منطقه خلیج فارس  انجام دادیم که هر روز مسیر ۳۶ کیلومتر(۱۸ کیلومتر رفت و ۱۸ کیلومتر برگشت) از شهرک مروارید تا محل کار(منطقه خلیج فارس) را رکاب می زند.

وی هدف از این رکاب زنی را در وهله اول تامین سلامت عنوان می کند و می گوید:دوچرخه سواری را بیشتربخاطر سلامتی و حفظ آن انجام می دهم دوچرخه سواری مزیت های زیادی دارد که از دیدگاه های مختلف می توان آن را مورد بررسی قرار داد.

مهندس ایوبی ادامه می دهد: اگر از دید سلامتی حساب کنید دوچرخه سواری یک پله بالاتروبهتر از پیاده روی است زیرا در پیاده روی وقتی قدم برمی داریم ضرباتی به مفاصل و غضروف ها و زانو وارد می شود اما این درحالی است که در دوچرخه سواری این ضربات به بدن وارد نمی شود.

وی می گوید: :وقتی می گوییم از پیاده روی بهتر است به این معنی است که  پیاده روی همه خوبی های یک ورزش سالم را دارد اما دوچرخه سواری ورزشی آرام است که همیشه فشار یکنواختی به عضلات  و مفاصل وارد می کند ،بنابراین لذتی که در دوچرخه سواری هست در پیاده روی وجود ندارد ضمن اینکه یک ورزش هوازی است و با انجام آن هوای بهتر و بیشتری وارد شش ها می شود،جریان خون بهتر خواهد شد و یک دنیا خوبی در آن نهفته است همچنین از خواب های بد وکابوس هاجلوگیری می کند والکل بدن را تنظیم می کند.

ایوبی با اشاره به سایر مزیت های دوچرخه سواری می گوید : در یک ساعت۶الی۷ کیلومتر امکان پیاده روی وجود دارد اما در دوچرخه سواری در همین مدت ۲۰کیلومتر مسافت را طی می کنید که لذت ها و دیدنی های بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

وی در خصوص انجام این ورزش به صورت حرفه ای می گوید : این ورزش را به صورت حرفه ای دنبال نمی کنم ،بچه که بودم بیشتر دوچرخه سواری می کردم، هرچه سنم بالاتر رفت این حرفه کم کم رها شد اما بعد از ۴۰ سالگی دوباره به این ورزش روی آوردم.

او می گوید : وقتی فشار زندگی بیشتری داشته باشم بیشتر رکاب می زنم و بیشتر سوار می شوم هرزمان که از لحاظ فکری و جسمی احساس مریضی و کرختی کنم دوچرخه سواری بهترین ورزش است.

 مهندس ایوبی دوچرخه سواری را راهکاری برای رفع دغدغه فکری و گرفتاری در زندگی  می داند و اضافه می کند :  بهترین چاره برای کاهش استرس و رفع گرفتاری ها ورزش کردن است که من در این مواقع دوچرخه سواری می کنم ،زیرا دوچرخه سواری آدم را آرام و حالش رابهتر می کند.

این مرد خوش سخن ادامه می دهد: یک مثل هست که فکرکنم مربوط به هیلتر است که می گوید “عرق باید از پیشانی بیاد نه از چشم، یعنی اینکه شما قبل از جنگ تلاش می کنید پیروز می شوید و عرق از پیشانی شما می ریزدامااگر بعد از جنگ شکست بخورید، عرق (اشک) از چشمانتان می ریزد”.حالا در دوچرخه سواری این عرق باید از پیشانی شما با تحمل سختی ها بریزد اگر زمانی که سالم هستید، ورزش کردیدو برای سلامتی بدن تلاش کردید فشار خون، چربی خون ، قند و … سمت شما نخواهد آمد ،دردها به تعویق می افتدو عضلات بدن به راحتی آسیب نمی بینند.

وی در خصوص تشویق دیگران به دوچرخه سواری می گوید:هرکسی به یک رشته ورزشی علاقه مند است و تنها در این بین  این مسئله خیلی مهم است که ورزش کردن به هرطریقی انجام بشود.

همیشه ورزش کردن از یکجا نشستن سخت تر است همانطورکه دوچرخه سواری از ماشین سواری سخت تر است و پیاده روی از ماشین سواری سخت تر است، در راه ورزش کردن این سختی ها وجود دارد به همین دلیل است که خیلی ها به سراغ ورزش نمی روند بنابراین برای سلامتی لازم است از سختی ها عبور کنیم اگر این سختی ها را خودمان انتخاب کنیم و به اجبار نباشد به طبع در مراحل بعدی راحت خواهیم بود .

مهندس ایوبی ادامه می دهد : سالهای قبل با جمع دوستان در روستاها و کوه هایی که امکان گردشگری و دوچرخه سواری فراهم بود به صورت مداوم جمعه ها دوچرخه سواری می کردم اما اکنون با بالا رفتن سن زیاد به خودم فشار وشتاب وارد نمی کنم.

وی در خصوص شرکت در مسابقات می گوید : تاکنون درهیچ مسابقه ای شرکت نکردم بیشتر با خودم مسابقه می دهم تا هرروز سالم و سالم تر بمانم و بیماری به سراغم نیاید،برای سلامتیم با خودم هروز مسابقه برگزار می کنم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا  طی مسیر با دوچرخه خللی درکارشما ایجاد می کند یا خیر بیان می کند : در کارم هیچگونه خللی وارد نمی شود بلکه هروز که با ماشین به سرکار می آیم نسبت به روزهایی که با دوچرخه می آیم کسل تر و خموده تر هستم.

مهندس ایوبی با اشاره به آب و هوای  گرم و شرجی بندرعباس در تابستان می افزاید: باتوجه به آب و هوای بندرعباس در تابستان امکان دوچرخه سواری نیست امادر پاییز و زمستان که هوا به نسبت خنک تر می شود دوچرخه سواری می کنم روزهایی که دمای هوا از ۲۸ درجه بیشتر شود نمی توانم رکاب بزنم.

وی در خصوص شیوع ویروس کرونا و تاثیرآن بر فعالیت دوچرخه سواری خود می گوید : با کرونا مشکلی ندارم ،کرونا انتقالش زمانی صورت می گیرد که دریک اجتماع چندنفره یا با شخص دیگری در ارتباط باشید. وقتی کسی پیش شما نیست و تنها هستید نیازی به ماسک زدن نیست و در طول مسیر دوچرخه سواری به دلیل اینکه در هوای باز و به دور از مردم هستم از ماسک استفاده نمی کنم تا با کمبود اکسیژن مواجه نشوم.

ایوبی در پایان با اشاره به تاثیر امکانات بر ورزش کردن افراد جامعه اظهار می کند:دراین برهه از زمان امکانات در فعالیت های ورزشی زیاد تاثیر گذار نیست زیرا برای آموزش اکثر رشته های ورزشی و آشنایی با آنها جهت مشاوره و … دسترسی به اینترنت در هرجای ایران که باشی مقدور است همچنین اگر کسی اهل ورزش کردن باشد ورزش خواهد کرد حتی در روستایی دور افتاده اگر باشد.

وی ادامه می دهد: هرکس برای خود براساس دیدگاهش امکانات می سازد به طور مثال یک نفر وقتی سمت دریا می رود سریع لباس هایش را درآورده و به شناکردن و تفریح می پردازد اما کسی دیگر هست که چندین ساعت کنار دریا بودن براش هیچگونه لذتی نخواهد داشت و این تفاوت دیدگاه هاست که برای آدم ها امکانات خواهد ساخت.

 گفتگو : آزاد کویک

 انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.