علیرضا محجوب در این نشست گفت: حرکت صنفی تابع آرامش و برنامه است و باید معطوف به نتیجه باشد.
محجوب تاکید کرد: مهم این نیست که در مجلس چه کسی باشد. ماهیت حرکت از این طرف، ماهیت مقابله از آن طرف را میسازد. کنش صحیح موجب واکنش صحیح است و بالعکس.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: کنشهای صنفی در معلمان و آموزش و پرورش باید با کمترین هزینه و تلفات همراه باشد، در غیر این صورت به نتیجه نمیرسید.
این نماینده مجلس تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم که با افراط و تندروی هیچ دستاورد پایداری نخواهیم داشت.
محجوب ضمن اعلام این نکته که در مجلس اشتیاق برای کار کردن برای معلمان وجود دارد، اذعان کرد: این مساله کافی نیست که فقط خواسته وجود داشته باشد، بلکه برای تحقق آن خواسته باید راه حل وجود داشته باشد.باید به نماینده حامی معلمان، راهکارهای عملی و اجرایی ارائه شود. در غیر اینصورت او به تنهایی کاری از پیش نمیبرد.
محجوب تاکید کرد: این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کارشناسی مسائل و بیان چالشهای آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکلها و گروههای دیگر را بیدار و فعال کند.
در ابتدای این نشست مدیر گروه سخن معلم با اشاره به حضور محجوب در مدرسه و کلاس تدریساش، گفت: شما در کلاس درس حضور پیدا کردید و با سعه صدر به پرسشهای دانش آموزان پاسخ دادید و بنده به عنوان معلم آن کلاس از اینکه میدیدم؛ دانش آموزان از نزدیک با یک نماینده مجلس گفتوگو میکنند و حتی بیپرده انتقاد میکنند، خوشحال بودم.
علی پورسلیمان، در ادامه ضمن بیان سوابق و تجربیات خود افزود: از سال ۸۷ وبلاگی را با نام سخن معلم راهاندازی کردم. از حدود ۳ سال پیش و در روز ۱۳ آبان این وبلاگ به سایت رسمی تبدیل شد و خوشبختانه تاکنون توانسته است در حوزه آموزش و پرورش و معلمان و در عرضه خبر و تحلیل تاثیرگذاری قابل قبولی داشته باشد.
وی ادامه داد: گروه سخن معلم در حال حاضر با بسیاری از استانهای کشور و با معلمان آن در ارتباط و تعامل است و هدف ما در آموزش و پرورش تاسیس و تثبیت «تفکر انتقادی» و «گفتوگو» به عنوان حلقه مفقوده در چرخه نظام تعلیم و تربیت است. در این فرآیند قصد داریم که فرهنگیان و معلمان به تدریج با مفاهیم کار جمعی و گروهی آشنا شده و از فرهنگ شفاهی فاصله بگیرند. فرهیختگان باید در رسانه حضور پررنگ و محسوسی داشته باشند. معلمان باید بیاموزند که کار فردی به نتیجه نمیرسد و الزام رسیدن به هدف کار تشکیلاتی و قانونی است.
مدیر گروه سخن معلم تصریح کرد: نگاهی اجمالی به عملکرد مجالس از دوره اول تا نهم نشان میدهد که متاسفانه آنها در برابر آموزش و پرورش و معلمان عملکرد ضعیفی داشتهاند.
پورسلیمان با مخاطب قراردادن محجوب تاکید کرد: ای کاش جنابعالی فرصت داشتید و در مجلس شورای اسلامی نقش پررنگتری در آموزش و پرورش و مسائل معلمان ایفا میکردید.امید است که در مجلس دهم این موضوع جامه عمل بپوشد.
پورسلیمان ضمن اشاره به طرح ایده تشکیل فراکسیون صنفی معلمان در مجلس دهم گفت: هدف این فراکسیون باید گفتمانسازی و فضاسازی برای طرح آموزش و پرورش و مسائل معلمان باشد. باید فضا توسط این هسته به گونهای طراحی شود که نگاه یک نماینده مجلس به آموزش و پرورش فقط یک «ماشین رای» نباشد. متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس از آموزش و پرورش میخواهند که همراه آنان باشد، اما آنان با این مجموعه همراهی و همدلی ندارند.
پورسلیمان افزود: این فراکسیون باید به گونهای عمل کند که آموزش و پرورش در نگاه اول جامعه و مسئولان قرار بگیرد.
شهسوارزاده، عضو دیگر شورای نویسندگان سخن معلم نیز در ادامه این جلسه ضمن مقایسه کارگروهی و تشکیلاتی میان جامعه کارگران و معلمان تاکید کرد: معلمان باید تابع الگوهای کار جمعی باشند.
وی با اشاره به رشد تصاعدی آمار بازدیدکنندگان سایت سخن معلم گفت: تعداد مشارکت خوانندگان این سایت از طریق ارائه نظر، رشد ۶ برابری داشته است.
شهسوارزاده از هممه فرهنگیان و معلمان کشور در خواست کردکه حضور موثر و پررنگ در رسانهها داشته باشند.
وی تصریح کرد که هدف گروه سخن معلم تلاش برای شکل گیری عزم ملی برای تحول واقعی و اصلاح ساختار مناسبات برای یک آموزش و پرورش نوین است.
فرخنده قربانی مقدم، عضو شورای نویسندگان سخن معلم نیز ضمن معرفی مججوب به عنوان نمایندهای که دارای روحیه عدالت طلبی است؛ گفت تکریم و منزلت معلمان در کنار تامین معیشت آنان صورت عملی به خود میگیرد.
ایشان ضمن انتقاد از عملکرد کارگروهی که برای پی گیری مطالبات معلمان و توسط رئیس جمهور تشکیل شد خواهان حضور و نظارت پر رنگتر نمایندگان مجلس برای این وضعیت شد.
در ادامه، جواد محجوب مدیر سایت فرهنگیان نیوز به عنوان یکی از مدعوین این نشست، مشکل مهم فرهنگیان و معلمان را سرخوردگی دانست.
وی تصریح کرد: معلمان از سازمان آموزش و پرورش تقریبا قطع امید کردهاند.
وی نقش علیرضامحجوب (نماینده محترم مجلس) را در این زمینه راهگشا دانست، گفت: ایشان توانسته است برای کارگران مدل موفقی در پی گیری مطالبات صنفی آنان ارائه نماید.
مهدی خلیلی دیگر عضو شورای نویسندگان سخن معلم ضمن تاکید بر الزام منطقی منزلت در کنار معیشت گفت: در همه کارها و حتی مسائل اقتصادی باید نگاه فرهنگی وجود داشته باشد.