stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
  • کد خبر : 214340
  • 09 دی 1399 - 1:41
2

۱۰۳ هزار واحد مسکونی روستاهای تهران ناایمن است

۱۰۳ هزار واحد مسکونی روستاهای تهران ناایمن است

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: ۱۰۳ هزار واحد مسکونی روستاهای این استان نا ایمن است و ۳۷۳ هزار نفر در این واحدها زندگی می کنند.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار مهر، غلامرضا صالحی امروز در نشست خبری تشریح طرح هادی در روستاهای استان تهران گفت: سال گذشته از محل قیر رایگان ۲۱۶ کیلومتر راه روستایی در روستاهای استان تهران آسفالت شدند.

وی درباره مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در برابر زلزله گفت: استان تهران با سه گسل شمال، جنوب و مشاء جزو استان‌های زلزله خیز است و این سه گسل می‌توانند زلزله‌های خسارت بار ایجاد کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اشاره به آغاز مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی از سال ۸۴ گفت: در ستادهای بازسازی استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی، بنیاد مسکن استان تهران به عنوان استان معین در زلزله‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و ورزقان حضور داشت و خانه‌هایی که روستاییان با تسهیلات مقاوم سازی، بازسازی کرده بودند تخریب نشده بود.

وی یادآور شد: در استان تهران ۱۰۳۴ روستا داریم که ۵۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار است، در این ۵۰۰ روستا ۲۲۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تهران احداث شده که ۴۶ درصد آنها غیرمقاوم هستند.

صالحی ادامه داد: از سال ۸۴ تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تهران بازسازی و نوسازی شده که رقم مطلوبی برای استان تهران محسوب نمی‌شود.

وی در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از بافت‌های روستایی گفت: یکی از مشکلات ما ساخت و سازهای خارج از حریم روستاست که به ساخت و ساز غیرمجاز مشهور است که در هنگام حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله به واحدهای مسکونی خارج از طرح‌های روستایی، طرح‌های هادی و دیگر طرح‌های مصوب هیچ گونه تسهیلاتی داده نمی‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به افزایش محدوده روستاها به عنوان یکی از مشکلات این نهاد اشاره و اظهار کرد: در بخش‌های کن و شمیرانات و دیگر رودخانه‌های تأمین کننده آب شرب تهران، طبق قانون ۱۵۰ متر حریم رودخانه در نظر گرفته شده اما بسیاری از روستاهای تهران در کنار رودخانه‌ها احداث شده اند. حتی برخی روستاهای استان تهران به حریم شهرها افزوده شده اند.

صالحی یادآور شد: تمام روستاهای استان تهران طرح هادی دارند ولی این طرح‌ها باید هر ۱۰ سال یک بار بازنگری شوند و بنیاد مسکن به عنوان مسئول تعیین حریم روستاها، اعلام کرده بر اساس قانون اجازه گسترش حریم روستا به رودخانه‌ها، شهرها و گسل‌ها وجود ندارد. اما با این حال می‌بینیم گسترش غیرمجاز در روستاها افزایش یافته و عمدتاً دستگاه‌های متولی جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز توجهی به این موضوع ندارند.

وی تعداد واحدهای مسکونی روستایی غیرمقاوم در استان تهران را ۱۰۳ هزار واحد دانست و گفت: بنیاد مسکن بر اساس قانون وام ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد بازگشت ۱۲ ساله به تمام روستاهای استان تهران برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی پرداخت می‌کند. همچنین یک بانک قرض الحسنه دولتی نیز ۱۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و بازگشت ۵ ساله به این واحدها اعطا می‌کند. تفاهم نامه‌ای نیز با سپاه سیدالشهدای استان تهران داریم که در مناطق محروم روستایی استان تهران به هر واحد مسکونی ۱۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت شده و ۸ میلیون تومان دیگر بنیاد مسکن استان تهران به این واحدها پرداخت می‌کند که مجموعاً ۸۸ میلیون تومان تسهیلات ایمن سازی و مقاوم سازی واحدهاست اما متأسفانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی تعلل می‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با بیان اینکه در روستاهای این استان تاکنون به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، سند ملکی اعطا کرده ایم تا بتوانند تسهیلات مقاوم سازی از بانک‌ها دریافت کنند درباره طرح اقدام ملی مسکن استان تهران گفت: در شهرهای دماوند، صفادشت و فیروزکوه مجموعاً ۲۱۷۰ واحد مسکونی قرار است در طرح اقدام ملی مسکن احداث شود اما تاکنون تنها ۷۱۰ نفر آورده خود را به حساب بنیاد مسکن واریز کردند که ۷۰۰ نفر آنها به شهرستان دماوند مربوط می‌شود و ۱۰ نفر باقی را به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران معرفی کردیم.

صالحی گفت: همچنین در ورامین مسکن مهر فاقد متقاضی داشتیم که برخی متقاضیان طرح ملی مسکن را به واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی انتقال دادیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های هادی هیچ تأثیری در ساخت و سازهای غیرمجاز نداشته گفت: حتی یک مورد ساخت و ساز خارج از حریم روستاها از سوی بنیاد مسکن صادر نشده است.

وی جمعیت روستایی استان تهران را ۸۱۴ هزار نفر دانست و گفت: ۲۲۵ هزار و ۵۵۶ واحد مسکونی روستایی مجاز در استان تهران وجود دارد که ۱۰۳ هزار و ۶۹۲ واحد آن غیرمقاوم است.

این مقام مسئول یادآور شد: در کل کشور ۵ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی روستایی ساخته شده که ۵۷ درصد آنها غیر مقاوم است.

وی جمعیت ساکن در واحدهای فرسوده و ناایمن روستاهای استان تهران را ۳۷۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اگر به عنوان مثال زلزله‌ای به بزرگی کرمانشاه در تهران رخ دهد صرفاً در روستاهای استان تهران بدون احتساب شهرها ۱۲۰ هزار نفر فوتی خواهیم داشت که رقم فاجعه باری است به خصوص که ۷۶ درصد واحدهای روستایی استان تهران دو طبقه به بالا هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: ۶۸ درصد واحدهای روستاهای قرچک، ۶۵ درصد واحد روستایی ورامین، ۶۳ درصد واحدهای روستایی اسلامشهر، ۵۹ درصد واحدهای روستایی فیروزکوه، ۵۴ درصد واحدهای روستایی دماوند، ۵۱ درصد واحدهای روستایی شمیرانات و ۴۹ درصد واحدهای روستایی ری در بافت فرسوده و ناایمن قرار دارند.

وی ادامه داد: میانگین هزینه بازسازی هر واحد روستایی را اگر صد میلیون در نظر بگیریم در صورتی که زلزله‌ای در تهران رخ دهد. ۳۳ هزار واحد آسیب خواهد دید که صرفاً ۳۳ هزار میلیارد ریال هزینه بازسازی این واحدها خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن بر اساس قانون هیچ گونه مسئولیتی در برابر ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از حریم روستاها ندارد و باید دهیاری‌ها در این خصوص دخالت کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.