علی اکبر کریمی روز ۵ شنبه ۲۵ دی در شورای گفت و کوی دولت و بخش خصوصی که با حضور مدیرعامل ایران خودرو برگزار شد، اظهار کرد: صنعت خودرو در کشور بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت به لحاظ نقش آفرینی در اقتصاد ملی است و ۲.۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۲.۳ درصد از کل شاغلین کشور شامل بیش از ۷۰۰ هزار نفر و گردش مالی ۱۰ ها هزار میلیاردی این صنعت در اقتصاد کشور و … نشان دهنده جایگاه نقش این صنعت است. ایران خودرو در بازار بورس جزو بزرگترین بنگاه هاست که هرگونه تغییر و تلاطم در این صنعت میتواند بازار بورس کشور را نیز متلاطم کند.
وی افزود: در سال های گذشته فراز و فرودهای زیادی در این صنعت وجود داشته است. از ۲۰ سال پیش صنعت خودرو روند رو به رشد داشته و در سال های گذشته تجربه کسب رتبه ۱۳ و ۱۸ جهانی را داشته اما در سالهای اخیر تنزل تولید منجر به تنزل این رتبه شده است.
نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات این صنعت ارزبری سنگین آن بوده و هست، صنعت خودرو در سال های گذشته سه تا ۴ میلیارد دلار ارزبری داشته و در سال ۹۷ با توجه به کمبودهای ارزی و مشکلات تحریم ها، بسیاری از صنایع مجبور شدند به تولید داخل روی آورند که صنعت خودرو نیز در این حوزه گام برداشت.
کریمی بیان کرد: داخلی سازی قطعات خودرو، راه اندازی خط تولید اتوبوس بعد از ۱۰ سال توقف و افزایش تولید کامیون و برگزاری نمایشگاه ها در مجموعه های مختلف و افزایش تولید و… گام بلندی در این صنعت بوده، اما در این خصوص یک گلایه به مصوبه دولت وارد است چراکه با توجه به وجود ظرفیت تولید کامیون و اتوبوس نیاز به واردات و ارزبری نیست بلکه با حمایت می توان این نیازها را در کشور رفع کرد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های استان در صنعت خودرو تقاضا داریم از مجموعه ظرفیت خودرو استان بهره بیشتری گرفته شود و این قطعا به نفع ایران خودرو نیز هست.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات معوقه قطعه سازان و گرفتاری آنها به لحاظ کمبود شدید نقدینگی از معضلات قطعه سازان است که امیدواریم با گشایش در مجموعه ایران خودرو این گشایش هرچه سریعتر به زنجیره تولید قطعات منتقل شود چراکه ایران خودرو با تلاش قطعه سازان توانسته تولید خود را افزایش دهد و قطعا باید حمایت مالی لازم را از قطعه سازان داشته باشد. ما نیز تقویت ظرفیت های موجود استان در صنعت را طلب می کنیم چراکه بسیاری از واخدها ظرفیت تولید بیشتری دارند.
کریمی بیان کرد: تبدیل استان به قطب قالب سازی صنعت خودرو از دیگر مطالبات است. سالانه مبالغ زیادی ارز کشور برای واردات قالب خارج می شود و اگر بتوان از ظرفیت های موجود در حوزه قالب سازی در قطعات بزرگ و کوچک حمایت کرد، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود که نمونه این ظرفیت در شرکت آذرآب به خوبی قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: ایران خودرو افتخار کشور، و استان مرکزی، قطب صنعت کشور است و تلفیق این دو ظرفیت می تواند افتخار بززگتری برای کشور رقم بزند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وضعیت صنعت خودرو مناسب نیست و با زیان در حال تولید هستند، ما نیز در مجلس به دنبال راهکار حل این مشکل هستیم چراکه اگر قرار باشد خودروساز دچار زیان شود نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، همجنین شکاف قیمتی موجود در بازار بین قیمت تولیدکننده در کارخانه با قیمت بازار و افزایش تقاضای بورس بازی در سه سال اخیر باعث شده مشکلات زیاد و رانت در این حوزه ایجاد شود و در نهایت خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد، البته طرح هایی برای ساماندهی بازار خودرو در مجلس وجود دارد که با همکاری مسئولان مریوطه این موضوعات پیکیری خواهد شد.
انتهای پیام