قانون پایانههای فروشگاهی از آبان سال گذشته از مجلس به دولت ابلاغ و از طرف دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است؛ در این زمینه سازمان مالیاتی از شهریور پارسال معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل میشوند را دستهبندی کرد تا برای شفاف شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبتنام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند.
اولین گروه از آنها، پزشکان و فعالان حوزه درمان (که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی صادر میشود) بودند که تا پایان پارسال فقط ۵۰ درصد از پزشکان اقدام به ثبتنام در پایانه فروشگاهی کردند.
پس از الزام پزشکان، نوبت به وکلا برای ثبتنام در پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان رسید که از اول مهر پارسال ثبت نام آنها شروع شد و آخرین پیگیریهای ایسنا درباره آخرین وضعیت ثبت نام مشاغل در پایانههای فروشگاهی، اینکه چند درصد از جامعه پزشکان، وکلا و به همین ترتیب سایر مشاغل از این قانون تمکین کردهاند و اینکه تغییراتی در جریمههای درنظر گرفته شده در این راستا ایجاد شده، بیپاسخ مانده است.
آن سوی دیگر ماجرا به بانک مرکزی برمیگردد که آخرین اعلام این بانک از سوی معاون فناوریهای نوینش بیانگر این است که مراحل عملیاتی سازی ماده ۱۱ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان تا قبل از پایان امسال تمام میشود و تا تاریخ ۲۵ دی امسال، ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی ندارند یا پرونده ناقص دارند یا دارنده پایانه فوت شده، قطع شده است.
بدون پرونده مالیاتی کارتخوان جدید نمیگیرید
پیش از این نیز، وی اعلام کرده بود که متقاضیان جدید ابزارهای پرداخت از بهمن ماه بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمیتوانند کارتخوان یا درگاه پرداخت داشته باشند و پرونده مالیاتی دارندگان فعلی کارتخوان یا درگاه پرداخت فاقد پرونده نیز به طور خودکار تشکیل میشود.
حال در این زمینه، کاظم دهقان_ مدیر عامل شاپرک گفت: طبق قانون مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، از دی ماه سال جاری مقرر شده است تمام ابزارهای پذیرش در حوزه پرداخت کشور با داشتن پرونده مالیاتی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی که در یک برنامه رادیویی صحبت میکرد، افزود: در این خصوص هماهنگی های متعدد با نهادهای مربوطه به ویژه سازمان امور مالیاتی انجام شده و برای تعریف ابزارهای پرداخت جدید سرویسهایی بین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی تنظیم شده است. براین اساس تعریف پایانه جدید با تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کدرهگیری امکانپذیر خواهد بود و لذا کسانی که متقاضی ابزار پرداخت جدید هستند باید مراحلی را طی کنند تا این کار انجام شود.
دریافت خودکار ابزار پذیرش
دهقان ادامه داد: متقاضیان قبل از ارائه درخواست به بانک یا شرکت psp بایستی نسبت به مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی و تکمیل اطلاعات مربوطه اقدام و سپس با کد رهگیری دریافت شده تقاضای خود را برای دریافت ابزار پذیرش ثبت کنند. این فرایند در حال حاضر با صرف زمانی کوتاه در سامانه امورمالیانی امکانپذیر است و از یک ماه آینده امکان تشکیل پرونده از طریق بانک یا شرکت psp نیز امکانپذیر خواهد بود و متقاضیان خواهند توانست به صورت خودکار ابزار پذیرش را دریافت کنند.
طبق گفته مدیر عامل شاپرک در حال حاضر حدود ۸.۵ میلیون ابزار پذیرش در کل کشور وجود دارد که بخشی زیادی از آنها پرونده مالیاتی دارند و برای بخشی نیز بر اساس اطلاعات موجود، پرونده تشکیل میشود و دارندگان آنها نیازی به مراجعه ندارند. اطلاعات گروهی از دارندگان ابزار پذیرش نیز ناقص است که این موضوع به آنها اعلام میشود تا نسبت به تکمیل یا تصحیح اطلاعات خود اقدام کنند.
وی در پایان سخنانش مطرح کرد که شناسایی مودیان مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی انجام میشود و افرادی که از ابزارهای پذیرش استفاده غیرتجاری میکنند، میتوانند این موضوع را در سامانه اعلام کنند و پس از بررسی سازمان امور مالیاتی، آنها از رده پذیرندگان تجاری خارج میشوند و شامل پرداخت مالیات نخواهند شد.
انتهای پیام