تکنولوژی واقعیت ترکیبی (mixed reality) حالا به یکی از آیندهدارترین روندهای تکنولوژی تبدیل شده است. مسیر این تکنولوژی توسعه و تولید هدستهای کوچکتر و ارزانتر بوده است و محصولات موفقی، چون پلیاستیشن VR ساخت شرکت سونی و Oculus Quests ساخت شرکت فیسبوک نشاندهنده ارزشهای واقعی این بازار بودهاند. برای مشتریان شخصی هدف این هدستها ساده است.
آنها آن را میپوشند و به مکان دیگری به اصطلاح تله پورت میشوند. برای مشتریان شرکتی این هدستها، اما ماجرا به این سادگی نیست. این شرکتها و بهخصوص شرکتهایی که در حوزه داده فعال هستند به کندی خود را با این محصول انطباق دادهاند.
برای سالها خبرهای ضد و نقیضی درباره هدست اپل منتشر شده، اما روز گذشته بلومبرگ خبر داد که اپل میخواهد ابتدا یک هدست گرانقیمت وارد بازار کند تا توسعه دهندگان و بازارگاه بزرگتری از آن ایجاد شود و در آینده یک عینک سبک واقعیت مجازی را عرضه کند.
تابستان گذشته برخی خبرهای غیر رسمی حاکی از آن بود که اپل با مهمترین شریک سختافزاری خود یعنی فاکسکان مشغول کار روی تولید لنزهای محصول جدید این است:
به رغم این در همان زمان گفته میشود این لنزها و خود هدست واقعیت مجازی اپل حداقل دوسال تا تولید عمده و ورود به بازار فاصله دارند. براساس پیشبینیهای قبلی هدست واقعیت مجازی که احتمالا تا قبل از سال ۲۰۲۲ معرفی میشود مهمترین محصول اپل بعد از معرفی ساعت اپل (اپل واچ) است.
واقعیت ترکیبی و چالشهای اپل
درحالحاضر گزارشها حاکی است که اپل فعلا در هدست خود روی واقعیت مجازی و بهطور محدودی هم روی واقعیت افزوده تمرکز کرده است.
درحالحاضر یک شرکت مشهور در عرصه واقعیت ترکیبی Magic Leap است که سرمایه قابلتوجهی هم برای ساخت یک محصول کامل جذب کرد. این شرکت از عبارت «محاسبه فضایی» بهعنوان جایگزین تکنولوژی واقعیت ترکیبی استفاده میکند، اما برای تجاریسازی این محصول سختافزاریاش به مشکلات زیادی برخورد. اپل هم تقریبا باید همین مسیر را برای محصولش طی کند جز اینکه اشتباهات Magic Leap را تکرار نکند.
درحالیکه پروژه واقعیت ترکیبی اپل درحال توسعه است ابهامات زیادی وجود دارد که آیا این هدست برای کار نیاز به یک دستگاه دیگر (آیفون یا مک) دارد یا نه. در صورتی که هدست برای کار کردن نیاز به یک محصول جانبی (مثل آیفون) داشته باشد یک مزیت آن این خواهد بود که از وزن آن کاسته خواهد شد، اما در عین حال چالشهایی هم به وجود خواهد آمد شبیه هدست فیسبوک و مشکلات آن با ویندوز.
گفته میشود این دستگاه، میتواند آغازگر دوران جدیدی در شرکت اپل باشد و بهعنوان محصول جایگزین گوشی های آیفون، در اختیار کاربران قرار گیرد. البته فعلا و با توجه به تکنولوژی های موجود، تصور اینکه بخواهیم گوشی های هوشمند یا آیفون خود را با یک عینک هوشمند جابهجا کنیم، کمی دور از ذهن بهنظر میرسد.
درسآموزی از داستانهای ناموفق
اپل از سال ۲۰۱۷ به دنبال ساخت هدست واقعیت ترکیبی خود بوده و از همان ابتدا روی عرضه در سال۲۰۲۰ تاکید میشد، اما حالا زمانبندی جدید احتمالا عرضه در سال ۲۰۲۲ است. تازهترین گزارشها از بلومبرگ حاکی است که زمان رونمایی این محصول در ۲۰۲۲ تا عرضه یک عینک سبک واقعیت مجازی ممکن است یکی دو سالی طول بکشد.
اپل نشان داده علاقهای ندارد حتما در یک عرصه اولین باشد مانند تبلت که وقتی وارد این عرصه شد که سالها بود مایکروسافت تبلتهای ویندوزی عرضه میکرد، اما اپل با عرضهای پد تحول بزرگی در بازار تبلت به وجود آورد. رویکرد اپل برای شرکتها و برنامهنویسان بسیار خوب خواهد بود، چراکه آنها طی این زمان فرصت قابلتوجهی دارند تا بدون هیچ فشاری از سوی کاربران روی تولید برنامههای مبتنی بر واقعیت ترکیبی کار کنند.
از نظر نرمافزاری اپل به خوبی قادر به ایجاد پلتفرم برای تولید اپلیکیشنهای واقعیت مجازی را دارد. هم زیرساخت تولید اپلیکیشن واقعیت افزوده این شرکت ARKit از سال ۲۰۱۷ مشغول به کار بوده وهم سختافزارهای این شرکت برای واقعیت مجازی قدرتمند و آماده شدهاند.
برخی از متخصصان همزمان با انتشار گزارشهای جدید اعلام کردند که تولید دستگاهی با مشخصات اعلام شده در گزارش، فراتر از قابلیتهای کنونی اپل است. مشخصاتی از جمله دو صفحه نمایش با رزولوشن K ۸ یا اتصال بیسیم به یک باکس با یک پردازنده فوق حرفهای که در بازار کنونی مشابه آن وجود ندارد. در هر صورت این اخبار رسمی نیست و امکان تغییر نیز در آن وجود دارد.
اپل همواره نشان داده عجلهای برای حضور در یک بازار ندارد، ولی بعد از حضور در آن بازار محصولات قدرتمندی عرضه میکند که توان رقابت بالایی داشته باشند. اما این به آن معنا نیست که اپل همیشه موفق بوده است.
اپل درحالحاضر از تمام ظرفیت لازم برای تولید یک محصول انقلابی در این عرصه برخوردار است و چند سال فرصت بیشتر هم به این شرکت اجازه میدهد که یک محصول کامل نسبت به رقبا ارائه کند.