نافرمانی کاهش قیمت خودرو در مقابل نرخ ارز
گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خودرو بیانگر تداوم سیر نزولی قیمتها، با وجود رشد نسبی نرخ ارز در سه روز گذشته و عبور قیمت دلار از مرز ۲۳هزار تومان است. قیمت خودرو در چندماه گذشته تابع نرخ روزانه ارز بوده اما این روزها بازار متاثر از افت شدید معاملات، نوسان نرخ ارز و بیرغبتی مشتریان به پذیرش ریسک، عملا قفل شده و کمتر خریداری حاضر به خرید خودروهایی است که در برخی موارد قیمت آن حتی به کمتر از نرخ حاشیه بازار رسیده است.فعالان صنفی میگویند؛ این روزها قیمت برخی خودروهای مونتاژی چینی در حاشیه بازار بهشدت کاهش یافته در این میان نرخ برخی محصولات مدیران خودرو مانند انواع ایکس۳۳ و آریزو چری به محدوده ۴۰ تا ۱۲۰میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه رسیده است.علاوه بر آن، جک اس۵ اتوماتیک بهعنوان محصول شاسیبلند و پرفروش کرمان موتور نیز ۱۰۰میلیون تومان کمتر از نرخ کارخانه معامله میشود. انواع محصولات سدان این مونتاژکار خودروهای چینی هم در حاشیه بازار افت قیمت شدیدی را تجربه کرده است.
شکست قیمت مصوب برخی خودروهای داخلی
مقایسه قیمت ثبتنامی مشتریان برخی خودروهای پرتیراژ و کمتیراژ، پس از تکمیل وجه، با نرخ حاشیه بازار این خودروها نشان میدهد این روزها قیمت حاشیه بازار برخی خودروهای تولید داخل هم به کمتر از قیمت فروش کارخانه رسیده است؛ بهنحوی که قیمت تمامشده خودروی کوئیک آر سایپا پس از تکمیل وجه پیشخرید برای مشتریان به ۱۴۵میلیون تومان رسیده، اما قیمت حاشیه بازار این خودرو ۱۳۵میلیون تومان است.علاوه بر آن قیمت حاشیه بازار وانت کارای تککابین گروه بهمن به پنج تا شش میلیون و وانت کاپرا به ۴۰میلیون تومان زیر قیمت کارخانه رسیده و قیمت وانت زامیاد دوگانهسوز و تکسوز سایپا نیز به کمتر از نرخ مصوب فروش این شرکت رسیده است.همزمان سیر نزولی قیمت سایر خودروهای پرتیراژ داخلی نیز ادامه دارد. در دو روز گذشته قیمت حاشیه بازار پراید ۱۳۱به ۹۵میلیون، پراید ۱۱۱به ۱۱۲میلیون و تیبا صندوقدار به ۱۰۸میلیون تومان رسید. در گروه محصولات ایران خودرو نیز بر مبنای قیمتهای درجشده در فضای مجازی نرخ حاشیه بازار سمند الایکس به ۱۶۸میلیون، پژو۴۰۵ جیالایکس به ۱۷۲میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۲ به ۱۷۶میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۵ به ۲۳۵میلیون، پژو ۲۰۶صندوقدار به ۲۳۲میلیون و پژو پارس به ۱۹۶میلیون تومان کاهش یافته است.
بیمشتریشدن خودرو
با تداوم افت شدید قیمت و تقاضا و رکود بازار خودرو، دیروز معاون اول رئیسجمهوری نیز خواستار منطقیشدن روشهای فروش و توقف شیوه کنونی قرعهکشی عرضه خودرو شد و اعلام کرد: باید برای مسدودکردن رانتهای ناشی از فروش خودرو بهصورت قرعهکشی برنامهریزی شود.اسحاق جهانگیری افزود: باید خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرفکننده واقعی قرار گیرد تا تولیدکننده دچار زیان هنگفت نشده و دست رانتجویان نیز کوتاه شود. از سوی دیگر، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی پایتخت هم از تأثیر تداوم سیر نزولی قیمت خودرو بر تشدید رکود بازار و کاهش شکاف نرخ مصوب و حاشیه بازار خودرو خبر داد و گفت: میزان اختلاف و کاهش قیمتها در بازار خودرو بهگونهای است که بسیاری به فکر بازپسگرفتن پولهای خود از خودروسازان هستند.
سعید موتمنی پیشبینیکرد تا پایان سال هیچ افزایشی در قیمت خودرو نداشته باشیم اما احتمال نوسان جزئی نرخ خودرو وجود دارد. بهگفته او، با ثبات نسبی نرخ ارز، معاملات هرچند محدود در بازار خودرو انجام شده و اکنون افرادی که استفادهکننده واقعی خودرو هستند، نسبت به خرید اقدام میکنند. این در حالی است که اگر نرخ ارز باز هم کاهش یابد، احتمال ریزش بیشتر قیمت خودرو وجود دارد.