stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 238461
  • 21 بهمن 1399 - 13:11
1

افزون بر ۱۵۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در اردستان وجود دارد که ۱۰ برابر پیش از انقلاب است

اصفهان_ مدیر جهاد کشاورزی اردستان گفت: افزون بر ۱۵۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در اردستان وجود دارد که ۱۰ برابر پیش از انقلاب است.
قلم | qalamna.ir :

علی‌اکبر صالح ‌روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار با تبیین بخشی از عملکرد ۴۲ ساله بخش کشاورزی اردستان افزود: مجموع تولیدات گیاهی از ۲۰ هزار تن پیش از انقلاب به ۲۲۰ هزار تن پس از انقلاب، تولیدات باغی از پنج هزار تن به ۲۰ هزار تن و گندم‌ از ۱۰۰ تن به سه هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافته و دیگر محصول‌ها از جمله جو و ذرت علوفه ای نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

وی اضافه کرد: افزایش سطح کشت زراعی و باغی با رعایت اصول به زراعی و نوین باغی با استفاده از بذرها و رقم‌های پربازده و مقاوم به شرایط گرم و خشک و تنش‌های محیطی منطقه از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در دوران پیس از انقلاب اسلامی است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان اظهار داشت: افزایش درجه و ضریب مکانیزاسیون زراعی و باغی  از جمله پرداخت تسهیلات به منظور خرید تراکتور و ادوات کشاورزی، اجرای تسطیح لیزری و نظارت بر ادوات برداشت کمباین‌های برداشت غلات شهرستان افزایش داشته و انواع تراکتور از ۱۰ دستگاه به ۷۵۵ دستگاه و کمباین از صفر به ۱۰ دستگاه رسیده است.

صالح‌ درباره استفاده بهینه از انواع کودهای شیمیایی گفت: توسعه و ترویج استفاده بهینه از کودهای آلی، شیمیایی، بیولوژیکی و سوپر جاذب‌ها در اولویت جهاد کشاورزی بوده و ترویج و گسترش مدیریت مبارزه با علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفت‌های زراعی و باغی شامل مبارزه مکانیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و تلفیقی انجام شده که قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

وی درخصوص ترویج و آموزش در راستای تغییر الگوی کشت در اردستان اظهار داشت: فعالیت‌های ترویجی و آموزش لازم‌ برای کشت گیاهان زراعی و باغی با نیاز آبی کم ‌در دستور کار جهاد کشاورزی قرار داشته‌ و بهره‌برداران را به سوی گیاهان زراعی با نیاز آبی کم شامل کشت پاییزه زراعی، پسته، انار، گل محمدی، گلخانه، پرورش قارچ، گیاهان دارویی به جای استفاده از گیاهان و درختان ‌با نیاز آب بالا هدایت کرده و ۲ گلخانه نیز احداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان ترویج و آموزش فرهنگ بیمه برای افزایش سطح‌های بیمه محصولات زراعی و باغی به منظور کاهش نوسان های درآمدی فعالان بخش کشاورزی را از دیگر اقدام‌های انجام شده پس از انقلاب اعلام کرد و گفت: این موضوع پیش از انقلاب در شهرستان مورد توجه نبود، اما پس از انقلاب مورد استقبال بهره‌برداران این بخش قرار گرفته و هرساله افزایش می‌یابد.

صالح افزود: گسترش آبیاری تحت فشار از جمله سامانه‌های قطره ای، تیپ و بارانی و کم‌فشار به منظور افزایش بهره‌وری آب مصرفی، از ۱۰۰ هکتار پیش از انقلاب به ۶ هزار هکتار تا کنون ‌رسیده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌های اردستان، اصلاح بافت خاک باغ‌ها و مزرعه‌ها و طرح‌های کشاورزی ساخته شده، ایزولاسیون استخرهای ذخیره آب، لوله گذاری، پوشش نهرها به منظور استفاده و بهره وری بیشتر از منابع آبی بخش کشاورزی انجام شده است.جخاطر نشان کرد: افزایش تولید شیرخام از یک‌هزار تن به پنج هزار و ۷۰۰ تن، ساماندهی خوراک دام و نظارت و کنترل کمی و کیفی در توزیع و مصرف انواع نهاده‌های خام و مصرفی در تولید خوراک دام انجام شده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.