stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۹ خرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 29 May , 2024
  • کد خبر : 24113
  • 24 دی 1394 - 1:59
5

ایرلند میزبان بعدی شبکه بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان شد

کشور ایرلند به عنوان جدیدترین محل توسعه بزرگترین شبکه تلسکوپ رادیویی جهان انتخاب شد.

قلم | qalamna.ir :

کنسرسیوم ایرلند LOFAR بودجه‌ای بالغ بر دو میلیون دلار برای توسعه شبکه این تلسکوپ بین‌المللی دریافت کرده تا بتواند وضوحی قابل رقابت با تلسکوپ فضایی هابل را ارئه کند.

این اعلان که توسط ریچارد بروتون، وزیر کار، سرمایه‌گذاری و نوآوری ایرلند و دیمین انگلیش، وزیر آموزش و پرورش این کشور انجام شد، نشان‌دهنده پایانی بر سال‌ها رایزنی توسط جامعه علمی ایرلند برای ساخت ایستگاه LOFAR در این کشور است.

این ایستگاه با استفاده از کمک‌های مالی بنیاد علوم ایرلند (SFI)، کمک‌های مالی بشردوستانه و کمک‌های خصوصی در قلعه بیر در شهر افلی ایرلند ساخته شده و توسط موسسه موسسه اخترشناسی رادیویی هلند (ASTRON) به شبکه تلسکوپ رادیویی متصل خواهد شد.

شبکه LOFAR که برای اولین بار توسط ملکه هلند در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد، شبکه ای از آرایه‌های تلسکوپ‌ رادیویی است و طوری طراحی شده تا به عنوان یک وسیله مستقل با وضوح بسیار بالا عمل کند. این آرایه‌ها در اصل یک تلسکوپ رادیویی را تشکیل داده‌اند که دیش آن از شرق لهستان تا مرکز ایرلند گسترش یافته است.

ساخت و ساز چنین دیشی بسیار دشوار است، اما اخترفیزیکدانان با استفاده از اصل تداخل‌سنجی، می‌توانند چندین تلسکوپ را با ترکیب سیگنالهای آن‌ها، تجزیه و تحلیل تداخلشان با یکدیگر و استفاده از این الگوی تداخل برای ایجاد یک تصویر با وضوح بالا از آسمان بطوری که انگار از یک آنتن بزرگ بدست آمده، به یک تلسکوپ واحد تبدیل کنند.

بنا بر اعلام کنسرسیوم I-LOFAR ، پنجاه ایستگاه در این شبکه وجود دارد که در سراسر شش کشور شریک در این پروژه گسترده شده است که طبق آن، هلند از ۳۸ ایستگاه، آلمان از شش ایستگاه و هر کدام از کشورهای فرانسه، سوئد و انگلیس از یک ایستگاه برخوردارند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.