stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 241759
  • 27 بهمن 1399 - 22:31
1

وزنه سنگین بهداشت و درمان در بودجه ۱۴۰۰

وزنه سنگین بهداشت و درمان در بودجه ۱۴۰۰
قلم | qalamna.ir :

روز دوشنبه دولت تدبیر و امید همواره در طی دوره زمامداری خود توجه ویژه‌ای به بخش بهداشت و سلامت داشته است. برای دولت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، ایجاد هماهنگی برای تأمین مالی ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری در تولید منابع انسانی، فیزیکی، تجهیزات و دارو از اهمیت زیادی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» نیز روز پنجشنبه هفته گذشته در مراسم افتتاح طرح‌های ملی حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور اظهارداشت: تلاش دولت در این بوده که مردم برای درمان هزینه کمتری پرداخت کنند و امروز هزینه مردم در تخت‌های بیمارستانی و بستری از ۳۷ درصد به ۱۰ درصد در شهرها و ۶ درصد در روستاها رسیده است و این موضوع کمک بسیار بزرگی برای مردم محسوب می‌شود.

حسن روحانی،  همچنین با بیان اینکه امروز و با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دارای بهداشت و درمانی در تراز کشورهای توسعه یافته هستیم، خاطرنشان کرد: امروز مردم کشورمان برای درمان نیاز به خارج از کشور ندارند بلکه بسیاری از ایرانیان خارج‌نشین و مردم منطقه برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: در این مدت حدود ۲۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو به بیمارستان‌های کشور اضافه شده و از لحاظ ارایه اکسیژن از ۲۰ هزار نفر به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده‌ایم و این همه نشان‌دهنده وقوع تحول بزرگی در بخش سلامت است و در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش اعظمی از نیازهای درمانی کشور را تولید می‌کنند.

طبق آمارهای موجود بودجه بخش سلامت در سال‌های گذشته پیوسته روند افزایشی داشته و این افزایش قابل توجه بوده است. چنانچه در نمودار زیر مشاهده می‌شود فصل درمان از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است. فصل بهداشت نیز به رغم اینکه بودجه کمتری به خود اختصاص داده روند افزایشی را طی سال‌های یاد شده حفظ کرده است.

این امر در بودجه ۱۴۰۰ نیز به شیوه بهتری خود را نشان داده است. زیرا افزایش این بخش در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه است. با شروع و شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه با این بیماری توجه ویژه به بودجه این بخش گریز ناپذیر بوده است. به همین خاطر در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای جبران خدمات کادر درمان و اعمال افزایش‌های قانونی حقوق و مزایا، اعتبارات موردنیاز برای تولید یا واردات واکسن کرونا و تجهیز مراکز درمانی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، اعتبارات و تمهیداتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

در این مورد نسرین خانلو، سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت در بخش اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رشد ۱۳۸ درصدی را در بودجه سال آینده نسبت به امسال پیشنهاد کرده و براین اساس اعتبار این وزارتخانه از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین، خانلو با اشاره به اهمیت و ضرورت تامین یارانه وزارت بهداشت  گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد ۴۶ درصدی برای تامین یارانه وزارت بهداشت پیش بینی کرده و رقم پیشنهادی از سه هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان در قانون امسال به پنج هزار  و ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بدون شک، کشور بزرگی مانند ایران که جمعیت آن امروزه  به بیش از ۸۰ میلیون نفر می‌رسد نیازمند اختصاص بودجه‌های بیشتری است، اما باید این نکته را در نظر گرفت که در این سال‌ها و به ویژه در دو سال اخیر دولت تحت فشار جنگ اقتصادی آمریکا بوده و به میزان قابل توجهی درآمدهایش کاهش یافته است.   با این حال، آمار و ارقام موجود بیانگر آن است که دولت در این بخش فراتر از توان مالی خود عمل کرده است. این امر به ویژه در طرح تحول نظام سلامت بیش از سایر بخش‌ها نمایان است. بر همگان روشن است که هزینه طرح تحول نظام سلامت بر دوش دولت بسیار سنگینی می‌کند با وجود این تاکنون دولت توانسته است این طرح را سرپا نگه دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.