stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 241772
  • 27 بهمن 1399 - 22:34
1

تسریع در زهکشی اراضی شمال گلستان ضروری است

تسریع در زهکشی اراضی شمال گلستان ضروری است
قلم | qalamna.ir :

علی مراد اکبری روز دوشنبه در نشست بررسی وضعیت و عملکرد پروژه زهکشی گلستان در گرگان، افزود: اولویت اجرای زهکشی در این استان باید اراضی در معرض سیل بوده و در کنار آن به برنامه ریزی برای پیگیری روند اجرای طرح، استفاده از نیروی بومی و نیز بهره مندی از آب قابل استحصال توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای زهکشی در سطح ۵۰ هزار هکتار دیگر از اراضی شوره زار شمال گلستان و قول تامین اعتبار آن از سوی رییس جمهوری، مصمم به اجرای زهکشی این اراضی تا پایان دولت هستیم .

رییس جمهوری نهم بهمن ماه سال جاری در پویش ملی جهاد برای جهش تولید به دنبال درخواست معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی برای تامین اعتبار، زهکشی و بهره برداری از ۵۰ هزار هکتار جدید در استان گلستان تا پایان دولت تدبیر و امید، قول تامین اعتبار داد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز با ارایه گزارشی از وضعیت اجرای طرح زهکشی اراضی شوره زار استان گفت: از ابتدای اجرای این پروژه تاکنون زهکشی ٧٨ هزار هکتار از اراضی به بهره برداری رسیده و زهکشی ۵۰ هزار هکتار دیگر نیز آغاز شد.

مختار مهاجر افزود: با بهره برداری از طرح زهکشی اراضی، تولید محصولات کشاورزی در گلستان افزایش خواهد یافت.

سال ۹۳ در سفر اول رییس جمهوری به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید که از آن زمان تاکنون ۷۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی توسط جهاد کشاورزی و ۴۰ هزار هکتار از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان زهکشی شد.

طبق برنامه تا پایان دولت دوازدهم باید ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی اولویت دار گلستان زهکشی شود.

کارشناسان معتقدند که ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیازمند زهکشی است.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

اقتصاد استان گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است و این استان در سال زراعی گذشته در تولید  ۱۶ محصول راهبردی مقام اول تا پنجم کشور را به خود اختصاص داده است .

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.