stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 241802
  • 27 بهمن 1399 - 22:40
0

تاخیر در گزارش‌دهی باعث گسترش آنفلوانزای پرندگان در خراسان جنوبی شد

تاخیر در گزارش‌دهی باعث گسترش آنفلوانزای پرندگان در خراسان جنوبی شد
قلم | qalamna.ir :

محمد اصغرزاده روز دوشنبه در دومین نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی برای پیشگیری از جرائم علیه بهداشت عمومی استان خراسان جنوبی افزود: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حدود ۴۰ روز خواب را از همه گرفت و در این مدت ۱۰ واحد مرغ تخمگذار، ۹ واحد مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر، یک واحد شترمرغ، یک واحد پولت، یک پرنده مهاجر و سه کانون بومی در استان را معدوم‌سازی کردیم. 

وی گفت: در حال حاضر شرایط شیوع این بیماری در استان رو به بهبود است و در زمینه معدوم‌سازی واحدهای آلوده و عملیات مهار بیماری در کشور رکورد زدیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون چند استراتژی را به طور همزمان دنبال کردیم از جمله بحث روانی که مرغ و تخم مرغ در استان مشکل دارد و در این زمینه با همکاری رسانه‌های استان این اطمینان خاطر را به شهروندان دادیم محصولاتی که وارد بازار می‌شود کاملا بهداشتی و عاری از بیماری است.

وی افزود: از طرفی عملیات مهار بیماری و واکسیناسیون طیور را در برنامه داشتیم که با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه قضا اکنون وضعیت رو به بهبود است.

وی عنوان کرد: هرچه زودتر بتوانیم این بیماری را مهار کنیم، جلوی انتشار آن را گرفته‌ایم چون هر مرغ یا واحد مرغداری مانند یک آتشفشان عمل می‌کند.

اصغرزاده گفت: در این مدت شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه درگیر بیماری شدند اما موضوع فقط مربوط به خراسان جنوبی نیست و وضعیت خراسان رضوی بدتر از استان ما است.

وی با بیان اینکه ۱۷ استان کشور اکنون درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند افزود: علت اصلی ورود بیماری به استان، پرنده‌های مهاجر آبزی بودند که امید است درس خوبی برای تولیدکنندگان و ما باشد تا مشابه آن دیگر اتفاق نیفتد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان موضوع امنیت ملی و غذایی یاد کرد و گفت: بخش مولکولی (PCR) آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بعد از شیوع بیماری در استان راه‌اندازی شد.

وی افزود: به عنوان هجدهمین استان این فناوری را داریم و باعث آبروی استان شد چون قبلا باید نمونه‌ها را به خارج استان ارسال می‌کردیم که فرایند طولانی در پی داشت.

اصغرزاده به کشتارگاه دام بیرجند هم اشاره کرد و گفت: در تمامی کشتارگاه‌ها افرادی که ذبح می‌کنند در همان مکان مستقر بوده و کارمند مجموعه هستند.

وی اضافه کرد: دام به صورت بهداشتی در کشتارگاه‌ها ذبح شده و بعد از ۲۴ ساعت تحویل می‌شود اما در بیرجند افراد غیرمرتبط یا فرد دامدار وارد کشتارگاه شده و نسبت به ذبح دام اقدام می‌کنند که این موضوع  مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه باید برای افرادی که ذبح دام دارند، شناسنامه صادر شود و کارت بهداشتی داشته باشند چون بیماری‌های مشترک بین انسان و دام زیاد هستند و ورود افراد متفرقه معضل و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: یک کشتارگاه دام صنعتی در شهرستان خوسف توسط بخش خصوصی در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی اصول بهداشتی در آن واحد رعایت خواهد شد.

در این نشست به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی وضعیت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند و آخرین وضعیت تخلفات جرائم اولویت‌دار در حوزه بهداشت عمومی استان مورد بررسی قرار گرفت.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.