stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 2 October , 2024
  • کد خبر : 242616
  • 29 بهمن 1399 - 10:52
6

کاربرد هریک از لوازم جوشکاری و کپسول‌ها را بشناسیم

قلم | qalamna.ir :

درباره کارهای تخصصی نظیر جوشکاری و برشکاری نیز شناخت کاربرد لوازم جوشکاری و کپسول‌هایی که در این صنعت استفاده می‌شوند بسیار مهم است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم کاربرد برخی از مهم‌ترین تجهیزات جوشکاری و کپسول‌ها را بیان کنیم تا بتوانید در زمان خرید انتخابی مناسب‌تر و آگاهانه‌تر داشته باشید.

  • کپسول‌ها و سیلندرهای گاز

کپسول‌ها و سیلندرهای گاز به‌عنوان مخازنی برای ذخیره انواع گازهای جوشکاری استفاده می‌شوند. این کپسول‌ها معمولا بدنه محکم و مقاومی داشته و می‌توانند حجم مشخصی از گاز را در خود نگهداری کنند. ضمن اینکه از آن‌ها می‌توان برای انتقال گاز به محل‌های مختلف نیز استفاده کرد. بسته به اینکه شما قصد انتقال یا نگهداری چه گازی را دارید باید کپسولی با جنس بدنه و خروجی مناسب تهیه کنید.
کپسول اکسیژن یکی از کپسول‌های پرکاربرد در جوشکاری و برشکاری است که دارای فشارهای کاری متفاوت با حجم‌های مختلف است. معمولا از گاز اکسیژن برای افزایش شعله جوشکاری و بهبود نتیجه استفاده می‌کنند. درواقع زمانی که شما نیاز به جوشکاری یا برشکاری نقطه‌ای دارید، می‌توانید از این کپسول‌ها استفاده کنید. چراکه دمای شعله این کپسول‌ها بالاتر از دیگر کپسول‌های جوشکاری است و می‌تواند جوش محکم‌تر یا برش تمیزتری را در زمانی کوتاه‌تر ایجاد کند. از این کپسول می‌توانید برای نگهداری گازهای دیگر نظیر هلیوم، دی‌اکسید کربن و نیتروژن نیز استفاده کنید.

توجه کنید که کپسول‌ها تنها برای نگهداری از گازها استفاده نمی‌شوند. برخی از مایعات مورداستفاده در صنایع مختلف نیز در کپسول‌ها نگهداری می‌شوند تا تغییر شکل نداده و فشار کافی برای کار را ایجاد کنند. فلاسک نیتروژن یکی از انواع کپسول‌هایی است که برای نگهداری نیتروژن مایع استفاده می‌شود. این ماده همان گاز نیتروژن است که در دمای ۱۹۶- درجه نگهداری می‌شود. از نیتروژن مایع می‌توان در مصارف مختلف تمیزکاری و انتقال مواد شیمیایی استفاده کرد.
کپسول‌های حاوی گاز مبرد یا فریون ۲۲ نیز از جمله کپسول‌های پرکاربرد در صنایع مختلف جوشکاری، تهویه خودرو، مواد غذایی، داروسازی و ساخت دستگاه‌های بستنی هستند. این کپسول‌ها به‌طور انحصاری توسط مجموعه بالن گاز تولید و روانه بازار می‌شوند و دارای قیمت مناسب و کیفیت ساخت بالایی هستند. این گاز همچنین به‌عنوان گاز خنک‌کننده در برخی صنایع دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • رگلاتور یا مانومتر گاز


رگلاتور گاز یا مانومتر را می‌توان به‌منظور افزایش کیفیت برش یا جوش در فرایند جوشکاری و برشکاری دستی استفاده کرد. این قطعه معمولا به‌منظور کاهش فشار گاز خروجی بر روی کپسول‌های مختلف نصب می‌شود. درواقع در مواردی ممکن است فشار خروجی واقعی مخزن برای کاربرد موردنظر شما زیاد بوده و بخواهید بدون نیاز به خرید مخزن جدید فشار آن را به نحوی کاهش دهید. رگلاتور گاز یا مانومتر در انواع مختلف با فشارهای متفاوت عرضه می‌شود. توجه کنید که نوع رگلاتور مورداستفاده بسته به نوع گاز متفاوت بوده و باید حتما رگلاتور متناسب با گاز موجود در کپسول خریداری شود.

  • شیلنگ جوشکاری

شیلنگ جوشکاری باید بتواند فشار گاز خروجی را تحمل کرده و آن را به‌طور مناسبی به محل جوشکاری منتقل کند. بعضی از انواع کپسول‌های گاز را نمی‌توان در نزدیکی محل جوش قرار داد. به همین دلیل لازم است از شیلنگ جوشکاری برای انتقال مناسب گاز به محل استفاده کرد. این نوع شیلنگ‌ها باید دارای بافت مناسبی بوده و مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین کیفیت ساخت و جنس آن‌ها بسته به اینکه برای انتقال چه چیزی از آن‌ها استفاده می‌کنید متفاوت است. شما می‌توانید از این شیلنگ‌ها برای انتقال هوا یا گاز یا انتقال سوخت استفاده کنید.

  • سرپیک جوش

سر پیک جوش معمولا برای بهبود کیفیت برشکاری و جوشکاری دستی استفاده می‌شود. با استفاده از این قطعه می‌توان به محل موردنظر حرارت نقطه‌ای یا متمرکز وارد کرد و پس‌ازآن با استفاده از گاز جوشکاری فلز را اکسید کرده و پایه جوش را ایجاد کرد. این قطعه را می‌توان در اندازه‌های مختلفی تهیه کرد. ابعاد استاندارد این قطعات چهار اندازه استاندارد است که با شماره‌های صفر تا سه مشخص شده‌اند. سرپیک جوش معمولا از دو عامل گازی اکسیژن و پروپان استفاده می‌کند که از طریق شیلنگ‌های جوشکاری به محل جوش منتقل‌شده و فرایند جوشکاری را تکمیل می‌کنند. برندهای مختلفی این قطعه را تولید و روانه بازار می‌کنند که برند زینسر یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است. شما می‌توانید از طریق مجموعه بالن گاز سرپیک جوش زینسر را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

  • تجهیزات ایمنی

ازآنجایی‌که جوشکاری با شعله مستقیم و داغ و فلزات در حال ذوب سروکار دارد شغلی بسیار خطرناک است. به همین دلیل رعایت ایمنی در این شغل اهمیت زیادی دارد. شناخت خطرات موجود در این حرفه باعث می‌شود که شما بتوانید تجهیزات مناسبی را برای حفظ ایمنی خود و کارکنان خریداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از محصولات باکیفیت خود یکی از ارکان ایمنی در کار است.
یکی از خطراتی که در حین جوشکاری شما را تهدید می‌کند، فلاش‌بک یا برگشت شعله است. این مشکل ممکن است در اثر نقص تجهیزات ایجادشده و خطرات زیانباری را به دنبال داشته باشد. به همین جهت شما باید تجهیزاتی نظیر بازدارنده برگشت شعله را برای حفظ ایمنی خریداری کنید. ممکن است خطرات دیگری نیز حین انجام کار شما را تهدید کند که با خرید تجهیزات ایمنی مناسب می‌توانید احتمال ایجاد خسارت را به صفر برسانید.

  • شیر یک‌طرفه

شیر یک‌طرفه یکی از تجهیزاتی است که به‌منظور جلوگیری از برگشت شعله به کپسول و وقوع حوادثی همچون فلاش‌بک استفاده می‌شود. این شیر معمولا بین شیلنگ جوشکاری و سرپیک جوش بسته می‌شود و مسیر بازگشت شعله را می‌بندد. بنابراین اگر شیلنگ آتش گرفت ارتباط بین شیلنگ و کپسول قطع‌شده و شعله آتش دیگر به کپسول نمی‌رسد. توجه کنید که استفاده از این شیر برای همه گازها مناسب نیست و شما تنها می‌توانید کپسول‌های حاوی گازهای اکسیژن، پروپان و استیلن را با این شیرها ایمن‌تر کنید.

  • اینورتر جوش


از اینورتر جوش می‌توان برای تامین جریان بالا در جوشکاری استفاده کرد. این دستگاه برق متناوب ورودی را به برق مستقیم تبدیل کرده و قابلیت تنظیم ولتاژ و جریان خروجی را دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید نتیجه جوشکاری را تمیزتر و باکیفیت‌تر کنید. همچنین این قطعه باعث افزایش راندمان کاری و قدرت دستگاه جوش می‌شود و درنهایت جوش پایدارتری را بر روی قطعات مختلف ایجاد می‌کند. تنها باید توجه داشته باشید که اینورتر جوش را متناسب با نوع قطعاتی که قصد جوشکاری آن‌ها را دارید خریداری کرده و در حین فرایند جوشکاری ولتاژ و جریان موردنظر خود را به‌درستی تنظیم کنید.

  • کلت یا کلت بادی

کلت یا کلت بادی معمولا برای جوشکاری با گاز آرگون استفاده می‌شود. این ابزار به‌منظور حفاظت از اپراتور در برابر گرما و دمای بالای ایجادشده در حین جوشکاری استفاده می‌شود. درواقع با استفاده از این قطعه می‌توانید دو نقطه موردنظر را به هم جوش داده و خیلی سریع آن‌ها را به هم متصل کنید. به‌این‌ترتیب اپراتور یا تکنسین مدتی طولانی در معرض دمای بالای فلز ذوب‌شده قرار نگرفته و آسیب کمتری خواهد دید.
این قطعه که با نام الکترود آرگون نیز شناخته می‌شود، معمولا در داخل گردنه قرار می‌گیرد و دارای اندازه‌های مختلفی است. اندازه الکترود را باید متناسب با نوع اتصال و سطح جوش انتخاب کرد. نکته دیگر اینکه در زمان خرید این کلت‌ها باید به نوع آلیاژ و مواد اولیه به‌کاررفته در ساخت توجه زیادی داشته باشید. چراکه معمولا کلت‌هایی که از آهن بیشتری در ساخت آن‌ها استفاده شده باشد کیفیت بالاتری دارند.
شناخت فروشگاه معتبر برای خرید لوازم جوشکاری و کپسول‌ها امری بسیار مهم است.
به‌جز شناخت کاربرد تجهیزات و وسایل مختلف خرید از فروشگاهی معتبر که محصولاتی باکیفیت و با ضمانت‌نامه معتبر عرضه کند نیز بسیار مهم است. مجموعه بالن گاز مجموعه‌ای معتبر برای عرضه انواع لوازم جوشکاری و برشکاری و کپسول‌های پزشکی، صنعتی و آزمایشگاهی است. این مجموعه با بیش از ۵۰ سال سابقه در زمینه عرضه این محصولات نیاز مشتریان را به‌خوبی شناخته و می‌تواند بهترین محصولات از برندهای معتبر جهانی را به بازارهای کشور عرضه کند. ضمن اینکه همه محصولات این مجموعه دارای گارانتی معتبر بوده و با بهترین کیفیت و دوام به مشتری ارائه می‌شوند.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.