stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 246643
  • 07 اسفند 1399 - 1:42
3

انعقاد تفاهم‌نامه بین۶ مرکز علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان

انعقاد تفاهم‌نامه بین۶ مرکز علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان

تهران- تفاهم‌نامه بین‌المللی بین ۶ مرکز علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان منعقد شد.

قلم | qalamna.ir :

خبرگزاری مهر، مرتضی تشکری در نشست همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان که در هتل پردیسان برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی تفاوت بنیادینی با دانشگاه‌های نظری دارند و آن هم این است که مهارت آموزی برای ورود به بازار کار اصل اساسی آنها است.

وی ادامه داد: در واقع دانشگاه علمی کاربردی تلاقی آموزش عالی با بازار کار و فضای کسب و کار و بخش اقتصادی است و به روز بودن آموزش‌های آنها از دیگر ویژگی‌هایی است که در آموزش‌های آن سعی می‌شود مورد تأکید قرار گیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ واحد علمی کاربردی در خراسان رضوی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت فرصت ارزشمندی برای ما است تا بتوانیم تجربیات خود را در اختیار کشورهای همسایه از جمله افغانستان قرار دهیم.

در ادامه این نشست محمد حسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربیاتی طولانی را در حوزه‌های مختلف آموزش عالی داشته و یکی از این تجربیات از سر گذراندن جنگ ۸ ساله و نیاز بسیار شدید به نیروی انسانی بعد از این جنگ بوده است.

وی ادامه داد: ما بعد از جنگ با کمبود نیروی انسانی مواجه شدیم و به همین علت در دوره‌ای نسبتاً طولانی به سمت توسعه کمی آموزش عالی روی آوردیم به طوری که هم اکنون در تمام شهرها امکان دریافت آموزش عالی برای جوانان ایرانی وجود دارد اما در این میان در برخی از دوره‌ها از توسعه کیفیت دوره‌ها غافل شدیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه کشور افغانستان نیز دوره‌ای نسبتاً طولانی را در جنگ گذرانده است، خاطرنشان کرد: این فرصتی بسیار عالی برای مسئولان کشور افغانستان است که از تجربیات ما استفاده کنند مثلاً یکی از این تجربیات این است که ما بیش از آموزش مهارتی به آموزش نظری توجه داشتیم و این امر مسئله‌ای اشتباه است که کشور افغانستان نباید آن را دوباره تکرار کند.

امید با اشاره به وجود حدود ۸۰۰ دوره آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران همواره به توسعه متوازن منطقه‌ای به طور قلبی اعتقاد داشته است ما این آمادگی را داریم که به هر گونه همکاری را در زمینه‌های مورد نیاز کشور افغانستان برای برگزاری دوره‌های درسی کوتاه مدت، پودمانی و بلند مدت داشته باشیم.

وی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان خراسان رضوی وجود دارد این استان برگزیده شده تا به عنوان نماینده دانشگاه علمی و کاربردی با کشور افغانستان تفاهم نامه امضا کند اما در این حوزه هر کجا که نیاز به تجارب استان‌های دیگر وجود داشت از واحدهای موفق استان‌های دیگر نیز کمک گرفته می‌شود.

همچنین در ادامه این نشست عبدالغفور لیوال سفیر جهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بر اساس توجه شخص رئیس جمهور افغانستان به امر آموزش ما به آموزش در حوزه مسائل زیرساختی کشور نیاز بسیار شدیدی داریم.

وی ادامه داد: آموزش در حوزه‌های صنعت، معدن، آب، کشاورزی و سایر موضوعاتی از این قبیل از نیازهای اساسی و زیرساختی کشور افغانستان است و در این راستا می‌توان از تجارب جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.

سفیر جهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران متکی شدن ایران به توانمندی‌های داخلی و پیشرفت در حوزه آموزش عالی با وجود تحریم‌ها را یکی از نقلط قوت کشورمان دانست و تصریح کرد: در این زمینه کشور ایران می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای کشور افغانستان باشد.

لیوال بیان کرد: همچنین موضوع دیگری که باید در تبادلات مورد توجه قرار بگیرد مسئله تعاملات فرهنگی است که در تفاهم نامه‌های دانشگاهی باید مورد نظر قرار گرفته و برای آن برنامه ریزی شود.

در ادامه این نشست محمدرضا دلاور مدیر کل دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه جامع علمی کشور با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه‌های علمی و کاربردی زودتر از سایر دانشجوها وارد بازار کار می‌شوند اظهار داشت: علت این امر هم آموزش‌های مهارتی است که این دانشجویان دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از هزار دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی مشغول بهع تحصیل هستند که بخش زیادی از آنها را افاغنه تشکیل می‌دهند و علاوه بر این دانشگاه علمی کاربردی آمادگی جذب بانوان افغانستانی که در کشور خود امکان تحصیل ندارند را نیز دارد.

محمد بهشتی منفرد رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور نیز در ادامه این مراسم با اشاره به همکاری و حسن نیتی که همواره میان ایران و افغانستان وجود داشته است اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی افغانستان قائل است که از نشانه‌های این اهمیت هم کمک‌هایی است که کشور ما در زمان آتش سوزی بزرگ مرز اسلام قلعه برای اطفای حریق انجام داد.

وی ادامه داد: محورهای زیادی در حوزه آموزش و پژوهش وجود دارد که ۲ کشور می‌توانند در زمینه آنها همکاری داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به تبادل استاد و دانشجو، ایجاد پارک‌های علم و فناوری، تآسیس دانشگاه‌های ایرانی در شهرهای بزرگ جمهوری اسلامی افغانستان، برگزاری دوره‌های آموزشی اعم از کوتاه مدت و بلند مدت و سایر مواردی از این قبیل از جمله آنان است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شرق و شمال شرق کشور ایجاد صلح پایدار در کشور افغانستان را خواسته قلبی تمام ایرانیان اعلام کرده و ادامه داد: در سایه صلح رشد و آبادانی اتفاق می‌افتد و همیشه در دانشگاه‌های کشور ما به روی دوستانمان در جمهوری اسلامی افغانستان باز است.

منفرد با بیان اینکه اساس ارتباط ایران و افعانستان فرهنگی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: در سند ارتباطات ۲ کشور نیز فرهنگ به عنوان مبنا قرار گرفته است و سفیر افغانستان نیز به همین مسئله تأکید دارد و در این زمینه استفاده از ابزار دانشگاه می‌تواند بسیار مفید باشد.

فرهاد سحرخیز عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی این است که سکان آموزش‌های مهارتی را به دست بخش خصوصی فعال در اقتصاد سپرده است، اظهار داشت: همه افرادی که در بنگاه‌های اقتصادی فعالیت دارند تجربیاتی در بخش اجرایی دارند که افرادی که در دانشگاه فعالیت دارند آن دسته از تجربیات را ندارند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در تحقیقات زیادی در مورد استفاده از گلبرگ زعفران در بخش دانشگاهی داریم اما هیچکدام از آنها قابلیت واقعی اجرایی شدن به لحاظ موضوعات تجاری و سود و زیان بازار را نداشتند و در واقع حاصل طرح‌های دانشگاهی قابلیت فروش را نداشت و سالانه حدود ۲۰ هزار تن گلبرگ زعفران دور ریخته می‌شد.

عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز ادامه داد: اما در سال گذشته با الهام از یک ایده استارتاپی ما توانستیم از گلبرگ زعفران کاغذ تولید کنیم و این محصول علاوه بر اینکه قابلیت فروش تجاری دارد از دورریز سالانه بیش از ۲۰ هزار تن گلبرگ زعفران نیز پیشگیری می‌کند و امروز صنعت ما به اینگونه ایده‌ها و دانش‌های فنی نیاز دارد.

سحرخیز با بیان اینکه اشتراک زبانی بین ایران و افغانستان مهم‌ترین نقطه مشترک بین این ۲ کشور است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از مرزبندی‌های جغرافیایی عبور کنیم و بخش خصوصی فعال در افغانستان به کنار بخش خصوصی فعال در ایران آمده و با همکاری دانشگاه‌ها ایده‌های مناسبی را برای پیشبرد تجارت‌های خود پرورانده و آنها را عملیاتی کنند.

در حاشیه این مراسم تفاهم نامه‌هایی بین بین مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی، سحرخیز، خانه کارگر خراسان رضوی، پارت لاستیک و هتل پردیسان با دانشگاه‌های غالب، گوهرشاد و جامی افغانستان امضا شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.