stat counter
تاریخ : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024
  • کد خبر : 24759
  • 27 دی 1394 - 11:04
6

عرب سرخی: انتظار داریم شورای نگهبان با یک نگاه وسیع تر و ملی تر به انتخابات بنگرد

عرب سرخی: انتظار داریم شورای نگهبان با یک نگاه وسیع تر و ملی تر به انتخابات بنگرد

ممکن است افراد شاخص یک جریان رد صلاحیت شوند اما اینکه چه گرایشی می تواند افکار عمومی را با خود همراه کند به هر حال آقای روحانی در تلاشی که در مسئله هسته ای و دیگر مسائل انجام داد شرایط کمابیش به نفع خودش و به نفع جریانی که در گذشته به آن رای دادند برگرداند اما به نظر من بازهم قضاوت قطعی امکان پذیر نخواهد بود اما قطعا مجلس فعلی تکرار نخواهد شد

قلم | qalamna.ir :

آرامش امروز در کشور مهم ترین دستاورد دولت روحانی بود. این سخن  را اکثر فعالان سیاسی می گویند.

قلم، فیض الله عرب سرخی فعل سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو مجلس آنلاین؛ به رویکرد شورای نگهبان و دولت یازدهم اشاره دارد و می گوید« انتظار داریم شورای نگهبان به انتخابات با یک نگاه وسیع تر و ملی تر بنگرد» عرب سرخی یادآور شد:« یکی از بحث های که ما با جناح مقابل داریم بحث پیرامون نقد است. بسیاری از بحث های اصلاح طلبان پیرامون عملکردهای اجرایی مصداق نقد را دارد. همین امر مورد پذیرش بخشی از افراد حاضر در  جناح مقابل نیست. کما اینکه امروز شما رفتار برخی از افراد حاضر در جناح اصول گرا را در قبال برجام ببینید ما این رفتارها را ممکن است قبول نداشته باشیم اما نقد را حق جامعه می دانیم از مجلس که جایگاه قانونی دارد تا مردم که به عنوان شهروند حق نقد دارند اما همین جریانی که در دو سال گذشته تا این اندازه در جریان انتقاد از عملکرد دولت فعال بوده است در ۸ سال قبل چقدر فرصت و اجازه نقد به اصلاح طلبان دادند.» مشروح گفت و گوی فیض الله عرب سرخی با مجلس آنلاین در ذیل آمده است:

 

 

برخی معتقدند عملکرد روحانی در جهت برقراری آرامش در کشورمثبت بوده است.  به هر حال توافق هسته ای صورت گرفت. عملکرد روحانی در سیاست داخلی مثبت است یا منفی؟

 

به دو صورت می توان عملکرد آقای روحانی را در عرصه سیاست داخلی ارزیابی کرد. می توانیم شاخص هایی را در نظر گرفته و عملکرد دولت یازدهم را نسبت به آن شاخص ها بسنجیم مانند زمانی که ما عملکرد یک دولت را با برنامه های مصوب اش می سنجیم. همچنین می توانیم وضعیت یک دولت را به صورت تطبیقی یا مقایسه ای نسبت به گذشته می سنجیم. به طور مثال می گوییم امروز با دیروز و نتایج کار را روی نمودار نشان می دهیم. اگر فکر کنیم که آقای روحانی تو حوزه سیاست داخلی  عملکرد درخشانی داشته است طبعا این نوع برداشت اشتباه است چون این دولت هم مانند دولت های دیگر دارای خطا ها و یا اشتباهات متعددی است. اما اگر عملکرد دولت یازدهم را با عملکرد دولت قبل در سیاست داخلی مقایسه کنیم طبعا تفاوت ها مشاهده می شود. اینکه دولت روحانی اعتقاد به آزادی احزاب، روزنامه ها و آزادی بیان دارد و این مسائل در ادبیات رئیس جمهور  و وزرا جریان دارد نشان می دهد که این دولت متفاوت از دولت نهم و دهم می اندیشد. بی تردید با مقایسه ولت یازدهم با دو دولت گذشته می توانیم ادعا کنیم که سمت و سوی حرکت دولت بر روی کار بهتر از گذشتگان است اما هنوز با ایده آل ما فاصله زیادی دارد.

 

اصلاح طلبان ایرادی که به آقای روحانی در عرصه سیاست داخلی می گیرند حضور نیروهای وفادار و در خط فکری احمدی نژاد در دولت یازدهم است. به هر حال بخشی از مدیران میانی و بدنه دولت با شعارهای دولت فعلی همسوئی ندارند این نوع رویکرد مثلا در عملکرد بدنه وزارت کشور و برخی فرمانداران مشاهده می شود. آیا با وجود این رویکرد هم نمره قبولی می دهید. بخشی از اصلاح طلبان این نگرانی را بیان می کنند؟

 

آنچه که اصلاح طلبان بیان می کنند و بر آن تاکید می ورزند نگرانی هایشان است نه اینکه در مورد عملکرد مثلا شورای نگهبان یا هیات های اجرایی قضاوت کنند. ما انتظار داریم شورای نگهبان به انتخابات با یک نگاه وسیع تر و ملی تر از این زاویه که به مشارکت داده شدن بیشتر نخبگان سیاسی منتهی شود بنگرد. بی تردید با حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای می توان مجلسی پرقدرتی را تشکیل داد. هیچ کس از شورای نگهبان یا هیات اجرایی انتظار ندارد کسی که فساد اداری یا اقتصادی داشته است تایید شود . من وقتی متاثر می شوم که می بینم نیرویی که در سراسر زندگی اش به فکر این مملکت بوده است به دلیل برداشت های غلطی که از شخصیت و اعمال او صورت می پذیرد رد صلاحیت می شود. بنابراین ما هیچ قضاوتی در مورد عملکرد شورای نگهبان یا هیات های نظارت نداریم بلکه انتظار داریم نگاه ملی تر و وسیع تری نسبت به  تایید صلاحیت ها  صورت پذیرد و این انتظار و دغدغه را بیان می کنیم. اگر نسبت به وزارت کشور و عملکردش کمتر صحبت می کنیم به این دلیل که مطمئن هستیم نگاه رئیس جمهور نسبت به انتخابات بازتر و با رویکرد مشارکت حداکثری و جلب اعتماد همه اقشار مردم و نسبت به نظام است.

 

به نظر شما لازم است بحث ر صلاحیت ها این بحث به رسانه ها کشیده شود؟

 

یکی از بحث های که ما با جناح مقابل داریم بحث پیرامون نقد است. بسیاری از بحث های اصلاح طلبان پیرامون عملکردهای اجرایی مصداق نقد را دارد. همین امر مورد پذیرش بخشی از افراد حاضر در  جناح مقابل نیست. کما اینکه امروز شما رفتار برخی از افراد حاضر در جناح اصول گرا را در قبال برجام ببینید ما این رفتارها را ممکن است قبول نداشته باشیم اما نقد را حق جامعه می دانیم از مجلس که جایگاه قانونی دارد تا مردم که به عنوان شهروند حق نقد دارند اما همین جریانی که در دو سال گذشته تا این اندازه در جریان انتقاد از عملکرد دولت فعال بوده است در ۸ سال قبل چقدر فرصت و اجازه نقد به اصلاح طلبان دادند. به عنوان مثال در همین بحث هسته ای در دولت های گذشته چقدر به اصلاح طلبان فرصت داده شد که عملکرد هسته ای دولت ها و مذاکره کنندگان به نقد کشیده شود. واقعیت ماجرا این است که در کشور ما و در بین جریان های سیاسی گفت و گو جریان ندارد. به یک معنا اگر گفت و گو جریان پیدا می کرد قطعا می توانست در رخدادهای پیش آمده . رفتار فعالین سیاسی موثر باشد به هر حال به عنوان یک واقعیت وقتی ما می توانیم با کشوری مانند آمریکا و اتحادیه اروپا با همه اختلاف نظرهایی که وجود دارد بر سر یک میز بنشینیم و راجع به مهم ترین موضوع ملی خود گفت و گو کنیم و مهم تر از همه اینها به نتیجه برسیم قطعا یک الگوی جدید از گفت و گو باید در کشور و میان گروه های سیاسی شکل بگیرد. وقتی وزیر خارجه ما می تواند ۹ ساعت با وزیر خارجه آمریکا بر سر یک میز بنشیند و هر دو از نتیجه گفت و گو راضی باشند این روش و منش باید در میان گروه های سیاسی کشور هم باید جریان پیدا کند. منتهی به نظر من به دلیل عدم درک صحیحی که در کل جریان های سیاسی راجع به موضوع گفت و گو وجود دارد و از همه مهم تر از فاصله ای که میان ادبیات سیاسی فعالین سیاسی و گروه ها وجود دارد قطعا بدبینی و نگاه منفی به مسائل پدید می آید. از درک متناقض و غلطی که فعالین سیاسی در خصوص یک مسئله مانند تساهل، مدارا و تعامل  وجود دارد باعث شده است که یک گفت و گوی جدی مخیان جریان ها وجود نداشته باشد. کلماتی مثل معامله و سازش در ادبیات سیاسی ما کلمات بدی معنا شده اند در حالی که معامله و سازش امر مذمومی نیستند. معنای سازش این است دو نیرویی که در یک مسئله اختلاف نظر دارند بر یک راه حل و نظر مشترک سازش کنند بنابراین من معتقدم باید از گفت و گوی ملی استقبال کنیم. چون نبود گفت و گو میان گروه های سیاسی منجر به ایجاد خلاء در فضای سیاسی کشور شده است. گفت و گو میان جریان های سیاسی می تواند به همدلی و همزبانی و شفاف شدن حوزه های اختلاف کمک کند. اما من معتقدم برخی بر این باورند که این حوزه ها در کشور با عدم گفت و گو مبهم بماند. در بحثی مانند حوادث ۸۸ ؛ متاسفانه برخی جریانات و گروه ها از واژه فتنه  به صورت یک سویه استفاده می کنند و برخی افراد و جریان ها را متهم به ایجاد آن می شوند بدون آنکه رسانه ملی ما دو طرف ماجرا را مقابل یکدیگر نشانده باشد و بطور دقیق پرسیده باشد که شما در مورد اتفاقات سال  ۸۸ چه می گویید. کسانی در حصر هستند بدون اینکه فرصت کرده باشند یک ساعت با مردم در موضوع مورد اختلاف حرف بزنند اما آیا اینکه یک طرف اصلا نمی تواند نظرات اش را بیان کند چطور می شود در مورد این جریان و افراد منتسب به این جریان قضاوت کرد. قطعا اصلاح طلبان تلاش دارند و بهتر است که با گفت و گو دغدغه خود را راجع به رد صلاحیت ها با شورای نگهبان و بزرگان در میان بگذارند. علت اینکه اصلاح طلبان مرتب نسبت به رد صلاحیت ها اظهار نگرانی می کنند این است که فضای گفت و گوی جدی در کشور وجود ندارد. من معتقدم باید کمک کنیم تا فضای گفت و گو در کشور ایجاد شود در این زمان است که حدود و مرز اختلافات روشن می شود باید بدانیم که مرز اختلافات امروز اصلا روشن نیست . اگر گفت وگو میان گروه ها وجریانات سیاسی در داخل صورت پذیرد شاید بخش اعظمی ازحرف های یکدیگر را تایید کنیم با تایید حرف های یکدیگر فرصت برای تعامل بیشتر فراهم بیاید.

 

پیش بینی شما از وضعیت و ترکیب مجلس آینده چیست؟

 

اگر ما سعی کنیم با کف جامعه ارتباط گرفته و از آنها نظر سنجی کنیم پیش بینی من این است که مردم در حال حاضر از روند مجلس فعلی ناراضی هستند در این شرایط می توان این گونه پیش بینی کرد که مجلس آتی مجلسی غیر از مجلس نهم خواهد بود. به معنای بهتر پیش بینی من از رفتار و برخورد من این است که مجلس نهم دیگر تکرار نخواهد شد. اما اینکه ترکیب مجلس دهم به چه صورت خواهد شد بستگی به پارامترها و عوامل مختلفی دارد. این که ما موفق شویم  تا مردم را قانع به مشارکت در عرصه سیاسی کنیم یک پارامتر تاثیر گذار است.باید در نظر داشت که برخی گروه های سیاسی رای مشخص و سازماندهی شده دارند بنابراین به راحتی می توانند سازمان رای شان را پای صندوق بیاورند اما کسانی که رای شان تابع این است که تا چه حد می توانند با مردم حرف بزنند و مردم را قانع کنند و اصلا مردم آنها باور کنند اینهاست که در نهایت نتیجه انتخابات را رقم خواهد زد اگر کسانی می گویند حتما این مجلس؛ مجلسی اصلاح طلب یا معتدلین خواهد بود ارزیابی است که از این عملکرد در طول دو سال گذشته تا ۵ ماه آینده داشته اند . به هر حال اگر ما بتوانیم امید را در مردم زنده نگه داریم بی تردید می توانیم در انتخابات آینده تاثیر گذار باشیم. اینکه چه کسانی تایید صلاحیت شوند یک بحث است و اینکه چه گروهی یا چه جریانی برنده انتخابات شود بحثی دیگر ممکن است افراد شاخص یک جریان رد صلاحیت شوند اما اینکه چه گرایشی می تواند افکار عمومی را با خود همراه کند به هر حال آقای روحانی در تلاشی که در مسئله هسته ای و دیگر مسائل انجام داد شرایط کمابیش به نفع خودش و به نفع جریانی که در  گذشته به آن رای دادند برگرداند اما به نظر من بازهم قضاوت قطعی امکان پذیر نخواهد بود اما قطعا مجلس فعلی تکرار نخواهد شد

 

گفت و گو از سعید سیف 

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.