قلم، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت سیستمی جهت انجام معاملات دستگاه های دولتی در بستر وب می باشد که بصورت یکپارچه ، غیرمتمرکز و تعاملی پیاده سازی شده است . طبق آیین نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و تبصره ۵ ماده ۱۶۹ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم کلیه دستگاه های اجرایی موضوع بند ب ماده ۱ قانون برگزاری مناقصات مکلفند تمامی معاملات خود اعم از خرید های جزیی و متوسط ، مناقصه و مزایده را منحصرا در بستر سامانه دولت انجام دهند .
محسن خورشیدی نماینده دفتر خدمات سامانه در استان همدان در این باره گفت: سامانه مذکور با هدف تسهیل در مراحل خرید و صرفه جویی در زمان ، هزینه و نیروی انسانی راه اندازی شده و موجب شفاف سازی در انجام معاملات دولتی و عدم اعمال سلیقه های فردی خواهد شد .با توجه به ابلاغیه ارسالی و الزام دستگاه های اجرایی همدان امید است با حمایت ویژه دستگاه های نظارتی استان و عنایت کلیه مدیران زمینه ورود سازمانها به سامانه فراهم گردد که الحمدالله تا حدودی این مهم صورت گرفته است
همچنین علی بینایی نماینده دفتر خدمات سامانه در استان گیلان در همین خصوص افزود: در تکمیل توضیحات ارائه شده، این سامانه دستگاه های اجرایی را قادر می سازد کلیه مراحل خرید مناقصه و مزایده را از ثبت درخواست تا پرداخت وجه از طریق این سیستم یکپارچه انجام دهند که سیستمی تعاملی و برگرفته از تکنولوژی روز دنیا می باشد .
شرایط سامانه در استان گیلان با توجه به ابلاغیه ارسالی از سوی مدیریت محترم سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و الزام بکار گیری آن ، بحمدالله با حمایت مسئولین محترم استانی بویژه جناب آقای اصغریان معاونت محترم استانداری و جناب اقای مسرور مدیر کل محترم بازرسی استان گیلان تا به امروز ۴۷ دستگاه اجرایی و تعداد ۱۱۵ تامیین کننده ثبت نام خود را انجام داده اند که انشالله با عنایت ویژه مدیران ثبت نام کلیه دستگاه های اجرایی استان گیلان تا پایان امسال انجام گردد و کلیه معاملات این دستگاه ها از بستر سامانه صورت پذیرد.
دستگاه های اجرایی استان گیلان و استان همدان و تامین کنندگان حقیقی و حقوقی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام ثبت نام در سامانه با شماره های زیر تماس حاصل نمایند :
دفتر خدمات سامانه در گیلان : ۰۱۳۳۳۲۵۱۱۳۶
دفتر خدمات سامانه در همدان : ۰۸۱۳۲۵۲۰۷۱۶