پایگاه خبری بلومبرگ با این مقدمه در ادامه این گزارش نوشت: توافق ایران برای خرید ۱۲ فروند ای ۳۸۰ که پنج شنبه گذشته اعلام شد به همراه سفارش شرکت ال نیپون ایرویز ژاپن برای سه فروند از این هواپیمای دو طبقه که ۱۲ ژانویه اعلام شد، اندکی دلگرمی به ایرباس بخشید زیرا این سوپرجامبو در سه سال گذشته موفق نشده بود یک خریدار پیدا کند.
قرارداد خرید این ۱۵ هواپیما به ارزش ۶٫۵ میلیارد دلار، به ایرباس اندکی فضا برای نفس کشیدن میدهد زیرا این شرکت هواپیماسازی در تلاش برای دریافت سفارشهای بیشتر برای این مدل است.
با توجه به نرخ کنونی تولید ۳۰ هواپیما در سال، این هواپیماها حداقل شش ماه کار در خط تولید ای ۳۸۰ ایجاد میکنند و به سفارشهایی اضافه میشوند که تولید را تا حدود سال ۲۰۱۸ پشتیبانی میکند.
به گفته یان دروکلس، تحلیلگر شرکت اودو سکیوریتیز فرانسه، سفارشهای جدید ممکن است ایرلاینهای دیگر را تشویق کند سریعتر پا پیش گذاشته و خریدهای جدیدی انجام دهند.
توافق برای خرید هواپیما برای ایران ایر خبر خوبی برای ایرباس است که سالهاست تلاش میکند ای ۳۸۰ را به شرکتهایی دیگری علاوه بر غولهای هواپیمایی بفروشد اما موفقیت چندانی نداشته است.
شرکت هواپیمایی ایران ایر در دهه ۱۹۷۰ شرکت بزرگی در سطح جهانی به شمار میرفت و حتی برای هواپیماهای مافوق صوت کنکورد سفارش داده بود اما پس از انقلاب اسلامی، این سفارش لغو شد.
آخرین خریدار جدید برای ای ۳۸۰، شرکت هواپیمایی روسی ترانسائرو بود که سال گذشته پس از اینکه برای خرید چهار هواپیما توافق کرد، دچار فروپاشی شد.
اگرچه سفارشهای ایران و شرکت هواپیمایی ژاپن به تنهایی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را نجات نخواهد داد اما به منزله فرصتهای جدید خواهد بود. ایرباس احتمالا تبلیغات برای فروش به سایر کشورهای اسلامی را به منظور تامین نیازهای شبکه پروازی آنها و همچنین نقل و انتقال حاجیان برای مراسم حج بیشتر خواهد کرد.
هواپیمای ای ۳۸۰ همچنین از شرکت IAG که مالک بریتیش ایرویز است، رای اعتماد گرفته است. این شرکت هواپیمایی ۱۲ فروند ای ۳۸۰ تحت خدمات یا سفارش دارد و اعلام کرده سرگرم ارزیابی برای افزودن پنج یا شش هواپیمای دست دوم است.
ایرباس همچنین از جانب ۷۴۷ بویینگ که رقیب ای ۳۸۰ است نگرانی ندارد. بویینگ اخیرا اعلام کرده است به دلیل کاهش تقاضای مشتری، تولید این هواپیما از سپتامبر به شش فروند کاهش خواهد یافت. با اینهمه اگر قرار است ای ۳۸۰ برای یک دهه یا مدت طولانیتری در تولید باقی بماند، به صدها سفارش جدید نیاز دارد.
دکتر روحانی در سفر به فرانسه، قراردادهایی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد یورو (۳۳ میلیارد دلار) امضا کرد که شامل توافقهای همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود. شرکت هواپیمایی ایرباس ۱۱۴ هواپیمای مسافربری به ایران ایر تحویل خواهد داد و همچنین خدمات آموزش خلبان و تعمیر و نگهداری فراهم می کند.
این سفارش که بر مبنای قیمتهای اعلام شده از سوی ایرباس، ۲۷ میلیارد دلار ارزش دارد علاوه بر ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجامبوی دو طبقه ای ۳۸۰، شامل ۲۱ فروند هواپیما از خانواده ای ۳۲۰ و ۲۴ فروند ای ۳۲۰ نئو است. همچنین ۷۳ فروند هواپیمای پهن پیکر سفارش ایران شامل ۲۷ ای ۳۳۰ و ۱۸ ای ۳۳۰ نئو و ۱۶ ای ۳۵۰ هستند.