stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 27288
  • 11 بهمن 1394 - 19:23
3

یاد جنازه‌های سوخته و منتقدان خرید هواپیما

اینروزها دامنه انتقادات به عملکرد تیم اقتصادی دولت در سفر به اروپا بسیار گسترده شده است.

قلم | qalamna.ir :
گرچه بسیاری از انتقادات از روی سیاست ورزی و برخی به دلیل ا ختلاف دیدگاه اقتصادی است اما برخی از این اظهار نظرها بسیار بی انصافانه است.
 
یکی از این ایرادها ، انتقاد به خرید هواپیماهای نو برای نوسازی ناوگان هوایی کشور است.
 
فراموش نکرده ایم، در سالهای تحریم در دولت قبل و حتی قبل تر از آن یکی از مشکلات بزرگ کشور ما فرسودگی ناوگان هوایی بوده و هست.
 
این مشکل علاوه بر تحمیل مشکلات اقتصادی فراوان بر بدنه صنعت حمل و نقل کشور ،جان بسیاری از عزیزان مردم کشور ما را گرفته است. از کودک خردسال گرفته تا وکلای مجلس و مقامات لشگری و کشوری و خبرنگار در این سالیان به بدترین وضع ممکن سوختند و پودر شدند.
 
گرچه ممکن است ردیف کردن نام کسانی که اعم از مشهور و غیر مشهور در این حوادث جان باختند چندان آسان نباشد اما آسان است اگر انصاف بدهیم که اگر ناوگان هوایی ما فرسوده نبودند این رفتگان الان در کنار خانواده هایشان و یا در خدمت جامعه بودند. 
 
عنوان پر سانحه ترین کشور از لحاظ سوانح هوایی و و اتفاقاتی که همین هفته پیش در یکی از فرودگاههای کشور افتاد همگی به ما یادآوری می کند که نوسازی صنعت هوانوردی کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است.
 
کافیست همین الان خدای نکرده سانحه ای هوایی در گوشه ای از کشور رخ دهد آیا همین منتقدان زبان به انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی در ناوگان هوایی نمی گشایند؟
 
اما نکته دیگر این است که در بعد از انقلاب، همزمان با تحریم و افت صنایع هوایی کشور این کشورهای همسایه چون امارات و قطر و ترکیه بودند که سهم ایران را از کریدورهای هوایی و ایرلاین های موفق و سود آور گرفتند.
 
این سهم آنچنان حائز اهمیت است که به طور قطع در صورت بازگشت ایران به جایگاه شایسته می تواند متحول کننده تجارت و گردشگری منطقه و اشتغال زایی سود آوری باشد که این روزها بهانه انتقاد به دولت روحانیست.
 
حال که فرصتی طلائی نه فقط برای دولت روحانی بلکه برای تمام ملت ایران پیش آمده است که یکی از کلیدی ترین و استراتژیک ترین صنایع خود را نوسازی کند واقعا منتقدان بر چه مبنایی از هدر رفتن پول مردم سخن می گویند؟
 
برخی این خرید را برای طبقه مرفه جامعه می دانند درصورتی که شاید بیش از نیمی از مشتریان صنایع هوایی ما زائران اماکن زیارتی باشند که اتفاقا بسیاری از آنان از طبقه مرفه نیستند.
 
برخی از منتقدان از چرخیدن چرخ اقتصاد اروپا با اقدامت دولت سخن می گویند آیا واقعا این دوستان الفبای تجارت و قانون های اقتصادی را فراموش کرده اند؟! آیا اروپا باید در قبال نوسازی صنعت هوایی کشور ما ضرر می کرد تا منتقدان راضی می شدند؟!
 
گاهی باید به نفع آینده و اقتصاد رو به توسعه کشور بر روی اغراض سیاسی و اظهار نظرهای تاریخ مصرف دار سرپوش گذاشت که قطعا موضوعاتی مانند نوسازی صنایع هوایی کشور یکی از بدیهی ترین فرصتهاییست که برجام در اختیار کشور ما گذاشته است. فرصتی که در بعد از انقلاب بی سابقه بوده است و طبیعی است که اقتصاد ما برای نیل به این مهم و جبران عقب ماندگی ها و احقاق جایگاه خود در این صنعت باید مخارجی هم به عهده بگیرد چرا این اصل اول اقتصاد است.
 
منبع: خبرآنلاین
هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.